ایمان، اسلام، معنویت در آینیه ی سخنان مقام معظم رهبری (3)

برادران! باید با خدا باشیم، تا خدای متعال به ما کمک کند. «من کان لله کان الله له»(1). اگر برای خدا بودیم و نیت کردیم و تصمیم گرفتیم و
شنبه، 21 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ایمان، اسلام، معنویت در آینیه ی سخنان مقام معظم رهبری (3)
ایمان اسلام معنویت در آینیه ی مقام معظم رهبری (3)





 

آن چیزی که یک انسان و یک مجموعه را عزیز می کند، اسلام واقعی است

برادران! باید با خدا باشیم، تا خدای متعال به ما کمک کند. «من کان لله کان الله له»(1). اگر برای خدا بودیم و نیت کردیم و تصمیم گرفتیم و حرکت نمودیم،خدای متعال اراده اش را در جهت پیشرفت ما قرار خواهد داد، و آن وقت همه ی قوانین عالم با ما همراه خواهد شد. بدون این، ما مثل گروه دیگری از مردم دنیا خواهیم بود. وقتی انسانی با خدا نیست و برای خدا کار نمی کند، حالا اسمش ایرانی باشد؛ جای دیگری باشد، اسمش مسلمان باشد، غیر مسلمان باشد،چه تفاوتی می کند؟ چه تضمینی هست که اگر کسی فرضاً یک اعتقاد دینی هم به اسلام دارد و چند عمل عبادی را هم انجام می دهد، این عزت اسلامی هم با او باشد؛ کما این که دیدیم قرنها گذشت، و عزت اسلامی با ما نبود.
همین الان مسلمینی که اسمشان مسلمان است، در نهایت ذلت زندگی می کنند، کفار بر اینها مسلطند، امریکا بر اینها مسلط است،کارشناسهای بی وفای بی وجدان بی علاقه ی غربی بر اینها مسلطند. اگر اسم اسلام کافی باشد، باید همه ی مسلمین اسمی عزیز باشند؛ می بینیم که نیستند. آن چیزی که یک انسان و یک مجموعه را عزیز می کند، اسلام
واقعی است؛ یعنی تسلیم لله، «الاسلام هوالتسلیم»(2). دین هم همین است .دین ،همان تسلیم است؛«ان الدین عندالله الاسلام»(3).دین، تسلیم شدن در مقابل خداست؛«و من یبتغ غیرالاسلام دینا فلن یقبل منه»(4).دین شما باید تسلیم شدن در مقابل خدا باشد. باید بزرگمان، کوچکمان، معممان، نظامیان، افراد عادی جامعه مان، بخصوص مسؤولانمان، واقعاً تسلیم خدا باشند و در تصمیماتشان، برای شهوات و خواستها و اغراض شخصی خودشان، شأنی نگذارند.(5)

آینده متعلق به اسلام است

امروز ملتهای مسلمان بیدار شده و رو به حاکمیت اسلام پیش می روند. امروز شعارهای اسلامی، که تا چندی پیش فقط از حنجره ی ملت پیشرو و پیشاهنگ ما خارج می شد؛ در میان دیگر ملتهای مسلمان نیز گسترش و جذابیت یافته و از شرق تا غرب، در همه جای جهان اسلام، احساس هویت اسلامی را به ملتها برگردانده است.
سیاستهای استکباری، تا کی خواهند توانست از سفر حج جوانان بعضی کشورهای اسلامی جلوگیری کنند؟ تا کجا خواهند توانست از ورود مسلمانان آگاه و بیدار کشورهای اسلامی به مکه و مدینه مانع شوند؟ امروز حماسه ی اسلام در شمال آفریقا و در برخی کشورهای دیگر اسلامی، در حال دگرگون سازی وضعیت سیاسی این مناطق است.آیا خواهند توانست مردم این کشورها را نیز از حج، مصدود و ممنوع کنند؟ ما حج و زیارت حرمین شریفین را حق مسلم ملت خود دانسته و با تمام قوا آن را از آل سعود- که تضییع کنندگان این حق مسلمند- مطالبه می کنیم و به حول و قوه الهی؛ آن را از آنان می ستانیم.
جبهه ی کفر و استکبار بدانند که آینده متعلق به اسلام است وهیچ تدبیری و هیچ قدرتی نخواهد توانست از اقتدار روزافزون اسلام و رواج روزافزون شعارها و ارزشهای اسلامی در جوامع مسلمین، جلوگیری کند. ملت عزیز ما نیز بدانند-و می دانند- که عزت و عظمت و شکوه اسلام، که با قیام و فداکاری آنان در دوران انقلاب تا امروز به وجود آمده، هر روز که می گذرد، بر عزت و عظمت و اقتدارآنان می افزاید و کید دشمنان در برابر صبر و مقاومت شجاعانه ی آنان، قادر به پایداری نیست.
استکبار و ایادی آن، محکوم به عقب نشینی در برابر موج فزاینده ی اسلامند، و خون پاک شهیدان مکه و دیگر شهدای انقلاب اسلامی، راه حرکت و پیشرفت اسلام در جهان را هموار ساخته و پرچم اسلام را در بسیاری از نقاط عالم به اهتزاز درآورده است.(6)

اسلام، عامل خودآگاهی ملت

خصوصیت دیگر این است که، همین جبهه ی مجهز، امروز نسبت به خطری که اسلام برای او دارد و بیداری اسلامی برای او به وجود می آورد؛ بشدت حساس است و این حساسیت، ناشی از این است که می بیند اسلام می تواند از مرز یک توصیه ی اخلاقی فراتر برود و در موضع یک فکری که یک نظامی را به وجود می آورد، ظاهر بشود.دشمنان اسلام دیدند که اسلام توانست یک انقلاب به وجود بیاورد؛ دیدند که اسلام توانست یک نظام مستقر و پایدار بوجود بیاورد؛ دیدند که اسلام توانست یک ملت را به خودآگاهی برساند،آنها را از حالت هزیمت روحی، به استقرار و اتکاء به نفس و اعتزاز به خود و دین خود تبدیل کند و برساند، دیدند که اسلام می تواند یک ملت را آنقدر مقتدر و قوی کند، که همه ی آن ابزارهایی که گفتیم، در مورد این ملت بی اثر وکند بشود.(7)
آنچه که ما داریم، به برکت اسلام داریم
به هرحال، آنچه که ما داریم، به برکت اسلام داریم. به وجود آمدن انقلاب، به برکت اسلام بود. اگر ایمان اسلامی و عمق این ایمان در دلها نبود، امکان نداشت بعد از آن سوابقی که همه از گذشته های این کشور-بخصوص در قرن اخیر-می دانید؛ هیچ دست نیرومندی بتواند این مردم را به حرکت دربیاورد. آن چیزی که آن رهبری بی نظیر را برای ما به وجود آورد، ایمان مذهبی بود؛ یعنی شما هر اندازه که میزان استحکام و اقتدار معنوی امام را محاسبه کنید؛ یعنی اقتدار ایشان، به خاطر تدین و پایبندی عمیق و بی بر و برگردش به دین و به ایمان دینی و جذبه ی معنوی یی که در وجود او موج می زد، بود.
پایداری این مردم بعداز پیروزی انقلاب، و تشکیل و بقا و ریشه دار شدن جمهوری اسلامی تا وضع کنونی، و پیشرفتها در جهات مختلف، و سرنوشت جنگ تحمیلی، و سرنوشت جنگهای فراوانی که ما تاکنون در دنیای سیاسی و اقتصادی داشته ایم و همه به سمت پیروزی حق بوده است -اگرچه در بسیاری از آنها در نیمه ی راه قرار داریم- همه ی آنها مرهون ایمان اسلامی ما و اعتقادات اسلامی این مردم است؛ ما باید آن را حفظ کنیم. در اظهاراتمان، در عملکردمان، در جهتگیریها و اتخاذ سیاستهای مختلفمان، این باید برای ما معیار باشد. هیچ ملاحظه یی نباید جلوی ملاحظه ی دینی را بگیرد و بر آن فایق بیاید. همه ی ملاحظات و تصمیم گیریهای ما باید با معیار ایمان مذهبی و تجویز دین و حکم اسلامی مقایسه گردد و حکم بشود به این که این درست است، یا درست نیست. این، راه پیشرفت ماست، چیزی است که این ملت را نسبت به مسؤولان دلگرم خواهد کرد و پشت سرآنها نگه خواهد داشت.(8)

ما هرچه داریم، به برکت اسلام ناب و انقلابی است

البته مردم نباید فراموش بکنند که ما هرچه داریم، به برکت اسلام ناب و اسلام انقلابی است؛ اسلامی که به فکر طبقات مستضعف و محروم است، نه اسلامیکه در خدمت قدرتمندان و اغنیاست. بله، در دنیا کسان دیگری هستند که ادعای اسلام می کنند؛ اما اسلام آنها اسلام محمد نیست؛ اسلام ابوجهل و ابولهب است؛ اسلام امریکاست.کسانی هستند که ادعای اسلام و اسم اسلام را وسیله یی برای چاپیدن و سوءاستفاده و تحمیق بیشتر قرار داده اند. آن اسلام، اسلامی است که به نفع سرمایه داران و زراندوزان و صاحبان میلیاردها دلار در بانکهای خارجی است.ما آن اسلام را قبول نداریم...
هرچه دارید، از اسلام است.هرچه دارید، از توجه و اتکال به خدا و ارتباط با اوست. ارتباط و اتصال با خدا را فراموش نکنید. ماه رمضان، بهار خودسازی وعبادت، بهار قرآن، بهار توجه و ذکر و استغفار و استغاثه ی به خدا، در پیش است؛ آن را قدر بدانید. همه ی قشرهای مردم-مخصوصاً جوانان-ماه رمضان را مغتنم بشمارند، به خدا پناه ببرند، هدایت و عنایت او را طلب کنند، به او اتکال نمایند و از دشمنانش ذره یی واهمه نکنند.(9)

سایه ی مطبوع اسلام بر سر این ملت

اسلام به نیروهای نظامی و به ملت ما عزت و قدرت داد.اسلام سایه ی مطبوع خود را برسر این ملت گسترانید و امن و امان حقیقی را -که خروج از سلطه ی قدرتهای بزرگ جهانی است-به ملت ما بخشید.امروز بسیاری از ملتهای دنیا خودشان را اسیر در چنبر قدرت قدرتهایی می بینند که بر دنیا یا بخشی ازآن مسلطند، یا می روند که مسلط بشوند. ملت ما به برکت اسلام آزاد است.از این فداکاری و قدرتمندی ملت ما،پرچم اسلام هم برافراشته شد و لذا امروز ملتها به نام قهرمانیهای شما به هیجان می آیند. این، افتخار بزرگی است. همه ی ملت باید این را حفظ کنند و در سازمان های نظامی- مخصوصاً مراکز آموزش - باید با دقت مورد توجه و رعایت قرار بگیرد.(10)

تمسک به اسلام، تنها راه نجات ملتهای مسلمان

فقط یک جمله در باب این جهاد بزرگ شما عرض بکنم و آن، این است که اگر بخواهیم راز اصلی پیروزی را برای ملتهای اسلامی جستجو و پیدا کنیم، بعد از همه ی مطالعات تاریخی و جامعه شناسی، به این جا می رسیم که ملتهای مسلمان برای نجات خودشان، هیچ راهی جز تمسک به اسلام ندارند.امکان ندارد که هیچ ملت مسلمانی، بدون تمسک به اسلام بتواند، دراین جنگل عظیم مشکلاتی که استکبار درست کرده است، راه خودش را پیدا کند و به سلامت عبور نماید. ایران هم، همین طور شد و تمسک به اسلام نجاتش داد. الان هم ما ایرانیها اگر بخواهیم این راه را- که راه خیلی دشواری هم است- انشاءالله تا قدم آخر با پیروزی پیش برویم، باید این تمسک به اسلاممان را دو دستی بچسبیم و حفظ کنیم. افغانستان هم راهی جز تمسک به اسلام ندارد.(11)

انقلاب ما آمد، تا انسان صالح تربیت کند

انقلاب ما آمد،تا انسان صالح تربیت کند.نقش انسان صالح، این است. برادران عزیز من! آن چیزی که این انقلاب را تا امروز نگهداشته است، عبارت از صلاح انسانهاست؛ همن مقدار مایه ی صلاحی که ما ملت داریم. در حق ملتمان هم مبالغه نمی کنیم. امروز صلاح غلبه دارد و پرچم را به دست گرفته وحاکم است وحرکت به سمت صلاح، برنامه ریزی شده است.البته تا صلاح مطلق هم فاصله بسی طولانی است. این که شما و آن کسی که زیر دستتان و با شما کارمی کند، به عنوان جوان کمیته یی، اگر توطئه ی دشمن در شکل قاچاقچی ظاهر می شود، در آنجا حاضرید؛ اگر به شکل جنگ تحمیلی ظاهر می شود، درآن جا حاضرید؛ اگر به شکل رواج فحشا و فساد ظاهر می شود، درآن جا حاضرید؛ اگر به شکل ترویج بیهودگی و مواد مخدر و پوچیها و پوسیدگی ها ظاهر می شود؛ در آنجا حاضرید؛ معنایش همین تولیت انسانهای صالح و جوانان صالح نسبت به انقلاب ودستاوردهای آن و از خود دانستن و نگهداری و پاسداری محکم از آن است؛ مخصوص شما هم نیست. همه ی جوانان صالح، همه ی انسانهای خوب و همه ی برادران مؤمن از قشرهای مختلف، این طورند. البته مسؤولیتها سنگین و سبک دارد،آدمها یکسان نیستند و تجربه ها جوهرها را آشکار می کند.(12)
هرچه بر پایبندی به اصول اسلامی تأکید ورزید، موفقتر خواهید بود این نکته را هم اضافه کنم که برادران عزیز! هرچه بر پایبندی به اصول اسلامی و روشهای آن بیشتر تأکید بورزید، موفقتر خواهید بود. موفقیت امروز دیپلماسی ما که دنیا، و حتی مخالفان ما، بدان اذعان دارند؛ در درجه ی اول مدیون تقید و پایبندی شما دست اندرکاران است.این را حفظ کنید.بخصوص سفرای ما در نمایندگیهای خارجی، بر حفظ صددرصد تقیدات و ظواهر اسلامی نسبت به خود وخانواده ها و همکارانشان مراقبت کنند و این مسأله را در گزینشها رعایت نمایند.به هیچ وجه در این مسأله انعطاف و نرمش نشان ندهید که قوام شخصیت شما و شخصیت دیپلماسی ما، به این است.
جایی که ما پایبندی و اعتقاد دینی قوی یی نشان دهیم، دشمن در ما چیزی از قدرت را احساس خواهد کرد که چون او را درست نمی شناسد، ابهت آن در دلش جای خواهد گرفت. چنین اعتقاد و اقتداری ابهت است؛ والا این اقتدارهای معمولی و ظاهری- چون پول و ثروت و علم و تسلیحات و... قابل فهم و تشخیص است و خیلی ها هم بیشتر از ما از آن برخوردارند.
چیزی که در ما استثنایی است و توجه دنیا و احترام دیگران را جلب می کند، همین پایبندی ما به یک فکر و اعتقاد الهی است که آن را نشان می دهیم. در راه آن ، هیچ گونه رودربایستی و گذشت و انعطاف و معامله، وجود ندارد.این اعتقاد و پایبندی را هرچه ممکن است حفظ کنید و این کار، با ظواهر و امانت اسلامی و پایبندیهای شدید اسلامی تأمین خواهد شد و لاغیر. این معنا را خیلی رعایت کنید.(13)

برکت اسلام

به برکت اسلام دشمن را مأیوس کردیم؛ به برکت اسلام از بسیاری از دامهای دشمن جستیم؛ به برکت اسلام راه را به سوی آبادانی مادی و معنوی این کشور آغاز کردیم و داریم پیش می رویم و پیشرفتهای زیادی هم کرده ایم؛ اینها به برکت اسلام است.آنچه داریم، از اسلام است. آنچه داریم؛ از قرآن داریم .آنچه داریم؛ از راهنماییهای آن مرد بزرگ داریم. می دانیم که ادامه ی این راه است که این ملت را خوشبخت می کند و از سرچشمه های مادی و معنوی سیراب خواهد کرد.مشکلات ما به برکت تمسک به اسلام و استقلال در همین راه، حل خواهد شد؛ که بحمدالله امروز همه ی مسؤولان کشور با اعتقاد تام و تمام به این حقیقت، دارند کار می کنند و زحمت می کشند وتلاش می کنند.
مسلمانان عالم هرچه به اسلام نزدیکتر بشوند، آن طعم عزت را بهتر خواهند چشید؛ و هرچه با یکدیگر متحدتر باشند، امکان استفاده ی از اسلام را بیشتر به دست خواهند آورد.(14)

اسلام، مانع نظام سلطه جهانی

امریکا و اذنابش خوب فهمیده اند که با حاکمیت و شیوع دین و معرفت دینی، نخواهند توانست نظام سلطه ی عالمی و جهانی را حفظ کنند. راه موفقیت امریکا و دیگر قدرتها و مرتجعان و حکام ظالم و حلقه های زنجیره ی سلطه ی جهانی این است که مردم از دین و معرفت و ایمان دینی عاری بشوند، بی بندوبار، بی ایمان، بی عقیده، بی تعصب و بی غیرت دینی بشوند.مردم و ملتها را این طور می پسندند. لذا وقتی می بینند از کانونی مثل ایران اسلامی، ایمان وعمل وجهاد تراوش می شود و به همه جا پر می کشد، بشدت با آن مبارزه می کنند... اگر مسلمین بخواهند از اسلام دفاع کنند، باید خودشان قوی بشوند. ما در ایران اسلامی و در نظام مقدسی که بر پایه ی دین و به دست فرزند پیامبر و سلاله ی عترت- امام امت (رضوان الله علیه) -پدید آمد؛ بنا داریم که با همه ی توان و با همه ی نیروی ملی و ذاتی و ایمانی مردم خودمان، به سمت اقتدار واقعی و حقیقی اسلام پیش برویم و مطمئنیم که خداوند به ما کمک خواهد کرد.(15)
برای استکبار جهانی و زشت ترین فصل آن- یعنی حکومت ظالم امریکا- مسأله فقط این نیست که بازارش را در ایران از دست داده، یا دیگر به منابع کشور ما دسترسی ندارد.البته این هم هست؛ زیرا برای دستگاه های سرمایه داری عالم،پول و سرمایه واستفاده ی مادی، همه چیز است؛ اما مسأله این نیست، این بخشی از مسأله است.
مسأله این است که دستگاه استکباری می بیند آینده نگری دارد، می فهمد و می داند که اگر این حرکت -یعنی حرکت اسلامی استوار و مؤمن و متکی به ایمانها و عواطف مردم -به همین ترتیب پیش برود،ادامه ی قدرت استکباری امریکا و دستیاران و دست نشاندگانش مشکل، بلکه محال خواهد شد.
حق هم با آنهاست، ما هم این را پوشیده نمی داریم .(16)
تنها تکیه گاه این ملت، یاد خدا و توکل واعتماد به اوست
این نکته را همه ی ما -چه مسؤولان و چه آحاد مردم-باید به یاد داشته باشیم که تنها تکیه گاه یک ملت بزرگ و مبارز و موحد، یاد خدا و توکل به خدا و اعتماد به خداست. این، ما را پیش برد، پیروز کرد و به این جا رساند.اگر ملت دیگری به جای ما بود وهمه ی شرایط ما را می داشت؛ با این همه دشمن، با آن محاصره، با تحمیل جنگی هشت ساله، با ایجاد گرفتاریهایی مختلف از داخل وخارج، با تهاجم تبلیغاتی، تهاجم فرهنگی، تهاجم مالی، تهاجم پولی، تهاجم نظامی و با سابقه ی فساد چند دهساله، بلکه چند صد ساله یی که بر او تحمیل کرده بودند، منتها منهای ایمان و منهای خدا، یقیناً آن ملت طاقت نمی آورد و به این جا نمی رسید و در نیمه ی راه به زانو درمی آمد و نمی توانست پرچم پیروزی را مثل ما که امروز بر بام عالم برافراشته ایم و افتخار می کنیم، بیفرازد.(17)

خورشید منور اسلام

امروز به جز اسلام و انسانهای مؤمن و مصمم،هیچ نقطه ی امید دیگری برای مقابله با این تهدید بزرگ نیست. و خدا را سپاس که امروز خورشید منور اسلام حیاتبخش، دوباره بر دل و جان انسانها تابیدن گرفته و بسیاری ملتهای مسلمان در راه تحقق بخشیدن اسلام در زندگی خود، با عوامل دوری مردم از دین خدا مبارزه را آغاز کرده اند. این، حرکتی فرخنده و امید بخش است و به توفیق الهی همین است که زنجیر سلطه ی شیطانی آمریکا و هر قدرت طغیانگر دیگر را خواهد گشود و همه را نجات خواهد داد؛«کتب الله لاغلبن انا و رسلی»(18)
ملتها و دولتها در قبال روحیه ی گرایش به اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه واله) -اسلامی که سرلوحه اش، قطع نفوذ شیطان بزرگ و بقیه ی شیاطین از زندگی ملتهاست - به یک اندازه مسؤولند. دولتهای اسلامی اگر به کشور و ملت خود علاقه مندند، باید بدانند این آن چیزی است که زندگی و شرف و استقلال ملتها و کشورها و قدرت دولتها را تأمین می کند.
از خداوند متعال، بیداری همه ی مسلمانان عالم و شرف و عزت و رهایی آنان از چنگال استکبار و پیروزی آنان در مصاف دشمنان خدا را مسألت می کنم.(19)

ما براساس عزت اسلام و عزت ملتمان حرکت می کنیم

عرض کردیم که عزت و حکمت و مصلحت، یک مثلث الزامی برای چارچوب ارتباطات بین اللمی ماست. عزت «الاسلام یعلو ولایعلی علیه»(20)، «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا»(21). ما نمی خواهیم عزتمان را با تکیه بر نژاد و ناسیونالیسم و حرفهایی که متأسفانه همه ی دنیا با تکیه به آنها دور خودشان یک حصار می کشند، ثابت کنیم.فلان کشور اروپایی ثابت می کند که نژاد من برترین است. آن یکی می گوید نخیر، نژاد من برترین است. حتی این تنافس و تفاخر، به جنگهای بین المللی و خونریزیها و خرجهای کلان هم کشیده می شود! نه، ما برای خودمان، عزت را براساس اعتقاد و ایمان توحیدی-که خاصیت و شاخصه ی تفکر اسلامی است -و دل بستن به خدا و محبت به بندگان و خلایق الهی و لزوم خدمت به آنها قایلیم. لذا ما هر قدرتی که می خواهد ابرقدرتی و تکبر و استکبار و فخرفروشی را در روابط خود با ملتهای دیگر وارد بکند، رد می کنیم. اگر شما جزو فلان نژاد هستید، برای خودتان هستید. اگر شما دارای ثروت یا قدرت و تکنولوژی هستید، برای خودتان هستید. تکنولوژی شما برای خودتان است، برای ما که نیست؛ چرا به ما فخر می فروشید؟(22)

این انقلاب بر پایه ی ارزشهای معنوی سربلند کرد

آن روزی که این انقلاب پیروز شد،ارزشهای معنوی در دنیا مرده بود
و ارزشهای مادی بر همه یا ارکان زندگی ملتهای عالم حاکم بود. این انقلاب، بر پایه ی ارزشهای معنوی سربلند کرد. امروز اگر به دنیا نگاه کنید، می بینید که پایه های مادّیگری لرزیده است و انقلابهایی که بر اساس مادّیگری به وجود آمده بود،مثل بازیچه ی کودکان فرو ریخته است.آن نظامی که به مادیگری افتخار می کرد-یعنی نظام مارکسیستی و سوسیالیستی- و امپراتوری بزرگی تشکیل داده بود و به ضدیت با معنویت و دین افتخار می کرد، متلاشی شده و از بین رفته است.
دوازده سال پیش، وضع این طوری نبود. دوازده سال پیش، امپراتوری شرق و نظام مارکسیستی عالم، آن قدر خود را قدرتمند می دید،که به آنچه داشت، اکتفا نکرد و به افغانستان حمله ی نظامی نمود، تا از آن طرف شاید این را ه را باز ادامه بدهد. یک نظام متکی به مادیگری، این طور احساس قدرت می کرد. امروز آن نظام متلاشی شده، از بین رفته و چیزی از آن باقی نمانده است. شگفتا! در کشورهایی که این نظام حاکم بود، پرچم معارضه ی با این نظام به دست کسانی افتاد که شعار معنویت و دین وخدا ومسیحیت می دادند! این، از آثار انقلاب شماست.
آن روزی که انقلاب شما به پیروزی رسید، از اسلام بخصوص به عنوان یک پرچم نجاتبخش در دنیا خبری نبود.در کشورهای اسلامی هم اگر کسی می خواست انقلاب بکند، پایه های انقلاب، پایه های مارکسیستی بود! انقلابی، یعنی کمونیست!
اسلام را با تلاش زیاد، منفعل و به خیال خود مضمحل کرده بودند. کسی جرأت نمی کرد که به مسلمانی خود افتخار بکند.امروز شما نگاه کنید، هرجا چند نفر مسلمان دور هم هستند-ولو یک اقلیت-قرآن را سر دستشان می گیرند وبا افتخار می گویند که ما مسلمانیم. این، از آثار انقلاب شماست. این را شما کردید، این را امام انجام داد.(23)

احیاء ارزشهای معنوی و عجز قدرتهای مادی از مقابله با آنها

در ابتدا به همه ی شما برادران و خواهران، میهمانان عزیز جمهوری اسلامی، خوش آمد می گویم و امیدوارم که انشاءالله پیوند برادری و صمیمیت بین مسلمین عالم، براساس تعالیم بلند قرآن، روزبه روز مستحکمتر بشود.
این روزها، برای ملت ایران و نیز برای همه ی کسانی که حقیقت این انقلاب بزرگ را شناختند و قدر آن را دانستند، روزهای خاطره انگیز بسیار بزرگی است. دوازده سال از آن روزهای درخشان می گذرد. انقلابی که مثل این روزها، به رهبری قائد عظیم الشأن و امام بزرگوار ما(رضوان الله تعالی علیه)،براصول قرآن و پایه های اسلام، دراین سرزمین و میان این ملت واقع شد، روز به روز ابعاد گسترده تری پیدا کرده است و سخن انقلاب، در تجربه های این دوازده سال، یکایک و پی در پی به ثبوت رسیده است.
این انقلاب، اولین سخنش این بود که دوران حاکمیت ارزشهای معنوی آغاز شده است. کسانی که بتوانند این حرف را بفهمند و باور کنند، کم بودند؛ چون دنیا را امواج مادیگری و قدرتهای مبتنی بر مادیت، قبضه کرده بودند. امروز، کسانی که این حقیقت را لمس می کنند و می فهمند، بسیارند. امروز در همه جای عالم، ارزشهای معنوی، رو به احیا شدن مجدد هستند و بسیاری از آنها احیا شده اند و مادیگری در شکلهای مختلفش- چه به شکل تفکرات مارکسیستی و چه به شکل خطرناکتر آن، یعنی حاکمیت ماده، توأم با پول و زور و تبلیغات، که در استکبار جهانی و بیش از همه، در حکومت امریکا متجلی است-ناکامی و ناتوانی خود را نشان داده است.

قدرتهای مادی، از مقابله ی با ارزشهای معنوی عاجزند

پیام دیگر انقلاب ما این بود که قدرتهای مادی، از مقابله ی با ارزشهای معنوی و حرکت و اراده ی انسانها عاجزند. امروز کسانی که در دنیا، این حقیقت را نفهمیده باشند، کمند؛ مگر آنهایی که به حوادث عالم، با دقت نظر نمی کنند. بزرگترین نشانه ی ضعف دستگاه های استکباری متکی به قدرت مادی، همین است که این انقلاب و این نظام و اسلام ناب، در کشور ایران اسلامی ماند و روز به روز قویتر و ریشه دارتر شد. این که یک نظام اسلامی، در عالم به وجود بیاید و بتواند بماند و روزبه روز قویتر بشود، نشانه ی پوچی و ناتوانی قدرتهای مادی است؛ زیرا آنها اگر بتوانند؛ صبر وتحمل نمی کنند و چنین قدرتی را نمی توانند بگذارند بماند و با همه ی قدرت، با آن روبه رو می شوند و شدند.
دوازده سال است که دستگاه های استکبار، با همه ی وسایل میسور برای خودشان، در مقابله ی با اسلام انقلابی وانقلاب اسلامی، به میدان آمده اند. امروز که برای تبلیغات غربی و صهیونیستی، زمینه اقتضا می کند، بسیاری از اسرار هشت سال جنگ تحمیلی علیه ما، افشا می شود. امروز، همه اعتراف می کنند که در طول هشت سال که همسایه ی ما به مرزهای جمهوری اسلامی تجاوز کرده بود، به انواع وسایل به او کمک کردند. آنچه ما در طول هشت سال جنگ می گفتیم که همه ی دستگاههای استکباری، پشت سرمتجاوز قرار دارند، امروز در سخن خود آنها به اثبات می رسد.
در عین حال، جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و پیام اسلامی، ماند و عمیقتر شد و گسترش پیدا کرد.شما امروز در آسیا و آفریقا و مناطق دیگری که مسلمانان در آنجا هستند، نشانه های تمایل و رغبت شدید مسلمانان به بازگشت به مبانی اسلام را می بینید. معنایش این است که جبهه ی استکبار، قادر به مقابله نیست.(24)

معنویت و نظام جمهوری اسلامی

این را بدانید که وضع دنیا عوض خواهد شد و معنویت، حق خود را از اقتدار جهانی در دنیا به دست خواهد آورد. هیچ تردیدی در این نیست.
این دیگر امکان ندارد که قدرتهای بزرگ مثل امریکا و غیره، فرض کنند که این حرکت شتابنده ی معنویت را در دنیا از بین خواهند برد. هرکاری با نظام جمهوری اسلامی بکنند، بازتاب مظلومیت این نظام و ایستادگی و مقاومتش، تأثیر برانگیزاننده تر و زنده کننده تری در سطح دنیای اسلام خواهد داشت و کسانی را بر خواهد انگیخت، کما این که تا امروز هر حادثه یی همین گونه بوده است.(25)

حفظ معنویت راه همیشه موفق است

کارتان، کار بسیار حساسی است. در این کار، هجوم جنود شیطان بر حصارهای حق زیاد است. هرجا هجوم دشمن شدیدتر است، بایستی آمادگی نیروهای حق دقیقتر باشد. سوار هواپیما شدن و به یک کشور خارجی رفتن و برگشتن، و با همه جور آدم سروکار داشتن- در فرودگاه یک طور، در هواپیما یک طور، از آن حلقه های ضعیف است؛ مراقب این حلقه ی ضعیف باشید. در فشارها، معمولاًحلقه ی ضعیف می گسلد. هرچه می توانید، در جوانان و بچه های شاغل در این دستگاه، معنویت را بیشتر تلقین و تزریق کنید. هیچ چیز به قدر معنویت، انسان را حفظ نمی کند.
گاهی بعضی فکر می کنند که چون فلانی در فلان سمت حساس قرار دارد، او را از لحاظ مادی اشباع کنیم، تا تحت تأثیر قرار نگیرد. البته این راهی است، اما راه همیشه موفقی نیست؛ آنچه که همیشه موفق است،
حفظ معنویتهاست. ما در همه ی بخشها بایستی نگذاریم که آن سطح معنویت جامعه پایین بیاید. یکی از بخشها، بخش شماست؛ مواظبت و مراقبت کنید. بدانید که چون این نظام مقدس در جهت حق حرکت می کند،خدای متعال پشتیبان خواهد بود.
امام (رضوان الله تعالی علیه) یک وقت در زمان بیماریشان- البته نه بیماری اخیر؛ یک وقت دیگر- به من فرمودند که من از اول انقلاب، دست قدرتی را احساس می کنم که دارد کارها را پیش می برد؛ تقریباً شبیه همین تعابیر را فرمودند، که من همان وقت فرمایش ایشان را یادداشت کردم. من الان این دست قدرت را احساس می کنم و می بینم که خدای متعال این نظام را به جهتی هدایت می کند و آن خلاءهایی که ما کوچکتر از آن هستیم که حتی آنها را درک کنیم- چه رسید به این که بخواهیم آنها را پر کنیم- با قدرت کامله ی خودش آنها را پر می کند.
جهت،جهت درستی است. شما از دشمنتان قویترید. ما امروز در معنا، از این صف طولانی و به ظاهر انبوه دشمن قویتریم.البته آنها پول بیشتر و تکنولوژی بالاتری دارند؛ خیلی چیزها دارند که ما علی الظاهر از آنها بی نصیبیم؛ اما ما چیزی داریم که آنها از آن محرومند و آن، تکیه ی به خدای متعال است، که او همه چیز است؛ هم از تکنولوژی قویتر است، هم از علم بشر قویتر است، هم از همه ی موجودات عالم بر روی هم قویتر است. یک اشاره و یک اراده ی او، همه ی دنیا را به هم می ریزد. ما از آن اتکاء برخورداریم، باید این تکیه ی به خدا را برای خودمان نگهداریم. این گنجی است، اگر داشتیم، به دردمان می خورد؛
نداشته باشیم و از دست بدهیم، دیگر از دستش داده ایم. ما در مقابل تندباد حوادث، مثل خیلی از کشورها و خیلی از ملتها، پر کاهی هستیم. آنچه که ما را پایان ناپذیر و شکست ناپذیر می کند،عبارت است از همان اتکاء به خدای متعال، آن را مستحکم نگه دارید.(26)

پی نوشت ها :

1. -بحارالانوار،ج82،ص 319
2. -بحارالانوار،ج65،ص 309
3. -آل عمران:19
4. -آل عمران:85
5. -حدیث ولایت (7)،ص 107،21 اردیبهشت 1370
6. -حدیث ولایت(5)،ص 15، 7 تیر1369
7. -دیدار با میهمانان خارجی شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامی 24 مرداد 1374.
8. -حدیث ولایت (9)،ص 46، 30 آذر 1370
9. -حدیث ولایت (4)،ص 20، 2 فروردین 1369
10. -حدیث ولایت (5)،ص 240، 14 مهر 1369
11. -حدیث ولایت (6)،ص 1، 29 آبان 1369
12. -حدیث ولایت (6)،ص 101، 1 دی 1369
13. -حدیث ولایت (2)، ص 75 ، 31 مرداد 1368
14. -دیدار با مسئوولین به مناسبت بعثت پیامبر اکرم (ص)، 26 آبان 1377.
15. -حدیث ولایت (4)،صص 219 و 220 ، 4 خرداد 1369
16. -حدیث ولایت (4)،ص 204، 2 خرداد 1369
17. -حدیث ولایت(5)،صص 124 و 125 ،7 شهریور 1369
18. -مجادله: 21
19. -حدیث ولایت (7)،ص 166، 23 شهریور 1370
20. -بحارالانوار،ج39،ص 47
21. -نساء:141
22. -حدیث ولایت (7)،ص 202، 18 تیر 1370
23. -حدیث ولایت (6) ،ص 220 ، 19 بهمن 1369
24. -حدیث ولایت (6)،ص 205، 17 بهمن 1369
25. -حدیث ولایت،جلد 4، ص 184
26. -حدیث ولایت (9)، ص 52 و 53، 2 دی 1370

منبع: موسسسه قدر ولایت / اخلاق ایمان اسلام معنویت در آینیه ی مقام معظم رهبری ناشر قدرولایت /چاپ سوم 1390

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.