نهایت لذت رانندگی

در ابتدا از منوی بسیار ساده بازی شروع می کنیم. این منو دستیابی به بخشهای مختلف را به سادگی میسر می کند. با توجه به این که با یک بازی شبیه ساز مواجه هستیم وجود این منوها
يکشنبه، 2 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نهایت لذت رانندگی
نهایت لذت رانندگی

نویسنده: رضا چشمی



 

GRAN TURlSMO 5
امتیازات:

تعداد بسیار زیاد وسایل نقلیه، کنترل وهندلینگ فوق العاده وسایل نقلیه، گرافیک و صداگذاری عالی

معایب:

کمی خسته کننده و تکراری، نداشتن ویژگی خاص نسبت به نسخه های قبلی با توجه به زمان طولانی ساخت بازی، وجود باگ در بازی.
خوب ارزش 17
18 گرافیک
19 موزیک و صدا
16 گیم پلی
در ابتدا از منوی بسیار ساده بازی شروع می کنیم. این منو دستیابی به بخشهای مختلف را به سادگی میسر می کند. با توجه به این که با یک بازی شبیه ساز مواجه هستیم وجود این منوها می تواند کمک بزرگی برای هر بازیبازی باشد. در قسمت تنظیمات گزینه های زیادی دیده می شوند که بخشی از آن ها مربوط به تغییر رزولوشن صفحه، بخشی دیگر شامل اعمال تنظیمات سخت افزارهای جانبی سازگار با بازی نظیر
نهایت لذت رانندگی
Force Wheel Driving،Ps Eye و... است. با توجه به حجم زیاد بازی، پولیفونی گزینه ای را هم برای راحتی کاربران در نظر گرفته که توسط آن امکان نصب 8 گیگا بایت از فایل های ضروری به شکل دلخواه بر روی دیسک سخت PS3 فراهم شده است. گرچه باید زمان زیادی را برای نصب این فایل ها صرف کنید اما در عوض ارزش آن در کوتاه شدن زمان لودینگ بازی به چشم خواهد آمد. اما به دلیل اهمیت فراوان بخش Gt Mode در این مقاله اشاره کوتاهی به بخش های Arcade Mode،Track Editor و غیره کرده و در ادامه بیشتر بر بخش Gt Mode و کمی و کاستی ها آن متمرکز خواهیم شد. Arcade Mode جزو بخش های زیبا و مورد پسند اکثریت بازیبازان است که نقش فرعی را درGT5 بازی می کند. همانند همه بازی های دیگر در این بخش می توان به دلخواه اتومبیلی را انتخاب و در پیست های متعدد بازی به رقابت باهوش مصنوعی و یا دوستان پرداخت. GT TV هم بخشی است برای تماشا و به اشتراک گذاری دموهای تهیه شده از نحوه رانندگی شما در اینترنت. Track Editor گزینه جدیدی در این سری بازی هاست. این گزینه روشی است برای ایجاد مسیر و پیست های جدید. بدین ترتیب می توانید هرمرحله ای را که دوست دارید بسازید و از رانندگی در آن لذت ببرید. گرچه کار کردن با این گزینه خیلی راحت نیست اما تجربه خوبی به شمار می رود. Gt Mode به عنوان بخش اصلی بازی دچار تحولاتی شده است. بر خلاف منوی ساده اولیه بازی، بخش Mode Gt منوهای زیاد و نسبتاً پیچیده ای دارد. بخش A- Spec که طبق معمول مهمترین بخش بازی است دچار تحولاتی شده است. بخش B- Spec نیز دچار تغییر شده است. با ورود به این بخش هدایت هوش مصنوعی به بازیباز واگذار می شود. شاید در نگاه اول این بخش چندان جالب به نظر نیاید اما در واقع تجربیات جدیدی را در اختیار بازیباز قرار می دهد ضمن این که کمک شایانی نیز به ارتقاء درجه و افزایش میزان پول بازیباز می کند. در کنار این بخش ها کماکان قسمت های کلاسیک بازی را نیز می تواند دید. همانند قسمت های قبلی بخش License Test جایگاه مهمی در بازی دارد که علاوه بر آموزش، در ارتقاء درجه نیز مؤثر است. گیم پلی بازی نیز رابطه مستقیمی با سیستم ارتقاء دارد. بخش های دیگری نیز در Gt Mode دارند که در ادامه اشاره ای نیز به آن ها خواهیم کرد.
نهایت لذت رانندگی
گرد آوری کلکسیونی از خودروها شامل 1031 اتومبیل، رقابت در 71 پیست مختلف، لایسنس شدن 5 تورتمنت معتبر جهانی، صرف بیش از 5 سال زمان برای ساخت و هزینه شدن میلیون ها دلار بودجه برای ساخت بازی. آیا Gran Turismo 5 توانسته انتظارات را برآورده کند؟ جواب این سؤال را در ادامه خواهیم یافت. برای رسیدن به جواب ابتدا باید به یک نکته کلیدی توجه کنیم. GT5 یک شبیه ساز مسابقات اتومبیلرانی است بنابراین سبک آن را باید نسبت به بسیاری از بازی های اتومبیل رانی نظیر Need For Speed و... متمایز دانست. در واقع گیم پلی بازی نیز نباید از این قاعده متثنی باشد. برای انجام بازی GT5 و به انتها رساندن آن داشتن حوصله و صرف زمان بسیار امری کاملاً بدیهی است.
نهایت لذت رانندگی
سری بازی های GT از دیر باز دارای گیم پلی خاصی بوده اند در GT5 هم این روند کماکان ادامه پیدا کرده است. البته این روند با اضافه شدن برخی عوامل فیزیکی به شکل ضمنی دچار تحول نیز شده است. یکی از این عواملی که پولیفونی دیجیتال بسیار بر روی آن مانور داده بود اضافه شدن چرخه زمان به بازی بود. زمان نقش مهمی را در جریان بازی بر عهده دارد بدین ترتیب که مسابقات در زمان های مختلفی از جمله صبح، ظهر، غروب و یا شب برگزار خواهد شد و ممکن است بازی در کل زمان های روز جریان پیدا کند. برای مثال مسابقاتی که در غروب برگزار می شوند (بسته به تعداد Lap ها) به شب منتهی خواهند و مسابقه در تاریکی به پایان خواهد رسید. این گردش زمان تغییراتی را در میزان عمق میدان و قدرت دید بازیباز پدید خواهد آورد درنتیجه نحوه کنترل و گیم پلی بازی را نیز به تغییر وا خواهد داشت. در این شرایط بازیباز نیز می بایست روش بازی خود را تغییر دهند. این موارد با افزوده شدن جلوه های ذراتی نظیر برف و باران جذابیت دو چندانی خواهد یافت همان طور که می دانید کنترل اتومبیل در هوای بارانی سخت و در شرایط برفی به مراتب سخت تر خواهد شد. این تغییرات آب و هوائی در دنیای واقعی منجر به کاهش شتاب، سخت شدن کنترل و هدایت خودرو، کاهش کارائی ترمز ها و... خواهد شد. با توجه به شعار بازی یعنی «شبیه ساز واقعی اتومبیل» سازندگان مو به مو موارد مربوط به تغییرات آب وهوائی را در گیم پلی جاری ساخته اند، در نتیجه گیم پلی بازی با تغییر شرایط جوی تغییر کرده و مفهوم و ماهیت اصلی و اولیه خود را از دست می دهد این یکی از مهمترین تغییراتی است که گیم پلی بازی را دگرگون کرده است. بحث دیگری که سازندگان در سالیان اخیر به آن اهمیت ویژه ای داده اند فیزیک تخریب پذیر اتومبیل است که یامائوچی و افراد گروهش نیز نیم نگاهی به این قاعده داشته اند. با توجه به این که اتومبیل های درون بازی به دو گروه استاندارد و پرمیوم تقسیم شده اند قاعده فیزیک تخریب پذیر فقط در خودروهای گروه پرمیوم قابل مشاهده است که خود آن نیز به دو بخش ظاهری و مکانیکی تقسیم می شود. گرچه فیزیک تخریب پذیر اتومبیل ها علیرغم مانورهای بسیار سازندگان هنوز هم جای کار دارد و به نظر می رسد که تیم سازنده زمان کافی را برای گسترش آن، صرف نکرده است.
ازمیان 1031 خودروی طراحی شده 200 خودرو در گروه پرمیوم قرار گرفته اند که کیفیت فوق العاده بالائی دارند و جرئیات آن ها در سطحی است که شاید نظیر آن را در هیچ بازی ندیده باشیم. مابقی اتومبیل ها هم در گروه استاندارد جای گرفته اند. اتومبیل های این گروه عموماً از GT4 با اندکی تغییر به GT5 پورت شده اند در واقع کیفیت آن ها به فرمت HD تبدیل شده است. به همین علت آن ها نسبت به خودروهای گروه پرمیوم از کیفیت پایین تری برخوردار هستند. مشکلات کیفیت این خودروها زمانی پررنگ تر می شود که دوربین را بر روی قسمت هائی نظیر چراغ ها و بخش های دیگر خودرو متمرکز کنیم. در این حالت با بافت های بی کیفیتی برخورد می کنیم، که ممکن است هر بیننده ای را نا امید کند. مشکلات دیگری هم در بخش گرافیک بازی دیده می شود. یکی از این مشکلات مربوط به جلوه ذرات و نحوه قرار گیری Spray Emitter,Snow Emitter به خصوص از دید
نهایت لذت رانندگی
داخلی خودرو (Cockpit) است. به هنگام بارندگی زمانی که از پنجره های اطراف به بیرون نگاه کنید متوجه عبور نه چندان جالب برف و یا باران از پنجره کناری می شوید. به نظر می رسد که طراحان، جلوه Particle Flow را درست در بالای پنجره کناری جا سازی کرده اند. با این حال از جذابیت رانندگی در آب و هوای چیزی کم نمی شود جلوه برف و باران بسیار زیبا به نظر می رسند و در هنگام مسابقه به شدت میدان دید را کم می کنند. شبیه سازی پیست ها در نوع خود بی نظیر است و به جرأت می توان این طراحی را بهتر از بازی ای دیگر دانست. البته نباید از بی توجهی هائی که در خصوص طراحی عناصر محیطی انجام شده به سادگی گذشت. در بعضی از پیست ها، اشیاء محیطی تخت و بدون عمق هستند. در واقع بعضی از اشیاء کنار پیست ها آبجکت نیستند بلکه عکس هایی هستند که به عنوان بافت به کار برده شده اند. مشکلاتی هم در درختان اطراف پیست ها دیده می شود. طراحی نامناسب تماشاگران را نیز به این موارد بیفزائید. البته باید اذعان داشت که سازندگان تمام تلاش خود را بر روی بالا بردن کیفیت خودروهای پرمیوم، بازسازی دقیق محیط ها، اضافه شدن به چرخه زمان، آب وهوا، قابلیت 3D، تثبیت نرخ فریم، Full HD و... به کار برده اند و با توجه به محدودیت های سخت افزاری دستگاه PS3، هدر ندادن چند ضلعی های بیشتر (به ویژه برا ی اشیا محیطی) امری کاملاً منطقی به نظر می رسد. حال نگاهی به سایر عناصر موجود در گیم پلی می اندازیم. تمامی بازیبازانی که از قدیم با سری بازی های GT سر و کار داشته اند با سبک گیم پلی و نحوه کنترل این بازی آشنا هستند. مهمترین خصیصه گیم پلی، ضرباهنگ نسبتاً کند بازی است که آن را از سایر شبیه سازها متمایز می سازد. افزایش مدت زمان به پایان رساندن مراحل، حاصل ضرباهنگ کند بازی است.
- یکی از عناصری که در طبیعتی تر شدن بازی نقش اساسی ایفا کرده، عنصر وزن اتومبیل هاست. این خاصیت در هنگام عبور از ناهمواری های پیست ها جلوه های زیبائی را پدید می آورد به خصوص زمانی که دموی پایانی را مشاهده می کنید. گرچه عنصر وزن به طور اتوماتیک بر روی کیفیت گیم پلی نیز تأثیر می گذارد. هرچه وزن بیشتر باشد سرعت و شتاب اتومبیل نیز از آن تأثیر می پذیرید، البته در بخش تیونینگ می توان طی مراحلی از وزن خودرو کاست.
بخش تیونینگ خودروها از جمله بخش های تأثر گذار بازی است. این بخش امکان ارتقاء کیفیت خودرو را فراهم می سازد. در بسیاری از مسابقات بدون انجام عمل تیونینگ، امکان پیروز شدن وجود ندارد. انجام عمل تیونینگ هم مستلزم داشتن آگاهی کافی از قطعات موجود در فروشگاه و اطمینان از نحوه عملکرد آن ها بر روی خودرو است که در صورت رعایت این موارد تأثیر به سزائی در افزایش سطح گیم پلی و شانس برنده شدن در رقابت ها خواهد داشت. نکته جالبی هم که در هنگام انجام بازی به آن ها برخورد کردم، غیر یکسان بودن کنترل، سیستم ترمز، شتاب، صدای موتور، سرعت و... اتومبیل ها بود. در سرتا سر بازی هرگز دو اتومبیل را ندیدم که در موارد گفته شده یکسان باشند.
نهایت لذت رانندگی
پولیفونی برای خارج شدن گیم بازی از حالت سکون دست به ابتکار جالبی زده و سیستم خاصی را برای بازی در نظر گرفته است. سیستم ارتقاء بازی دریچه ای است برای رسیدن به مدارج بالاتر و کسب لایسنس های مختلف. همان گونه که پیشتر گفته شد این سیستم ارتباط مستقیم با بخش License Test دارد و کسب یکی از جایگاه های اول تا سوم در بخش های مختلف License Test میزان Experience بازیباز را افزایش خواهد داد. در صورتی که به میزان خاصی از Experience دست پیدا کنید با ا رتقاء Level مواجه خواهید شد. این ارتقاء در بسیاری از مسابقات امری لازم محسوب می شود زیرا مسابقات به Level های مختلفی دسته بندی شده اند در نتیجه افزایش Level کلید ورود به مسابقات محسوب می شود. نکته دیگر محدودیت در خریداری خودروهاست. گرچه تعداد خودروها کاملاً راضی کننده است ولی دستیابی به آن ها در بسیاری مواقع سخت و گاهاً دردسر ساز است. تعداد زیادی از خودروها در لیست شرکت ها وجود ندارند و برای خرید آن ها باید به بخش خرید اتومبیل های دسته دوم مراجعه کرد. از طرفی در زمان مراجعه به این بخش ممکن است اتومبیل دلخواه را نیابید و این سر آغازی است برای مراجعات مکرر به بخش خرید خودروهای دسته دوم و صرف زمان زیاد. از دیگر تحولات بازی می توان به افزوده شدن بخش آنلاین اشاره کرد که خلاء آن در قسمت های قبلی بازی کاملاً محسوس بود در این بخش حداکثر 16 بازیباز می توانند در یک مسابقه آنلاین شرکت کنند. هرزمانی که بخواهید می توانید رقابتی را راه انداخته و با دوستان و سایر بازیبازان به رقابت آنلاین بپردازید. قابلیت چت کردن نیز بخشی از قسمت انلاین بازی است که کمک مؤثری در برقراری ارتباط با سایرین است. اگر چه بررسی تمامی جوانب بازی در این چند سطر امکان پذیر نیست اما در جمع بندی نهائی و در پاسخ به سال ابتدائی می توانم بگویم که Gran Turismo 5 همانی است که باید باشد و جذابیت ها و امکانات آن به حدی زیاد است که می تواند تا مدت ها بازیباز را سرگرم ساخته، هواداران بازی را از ابتدا تا انتها به دنبال خود کشانده و انتظارات آن ها را بر آورده سازد.
منبع: بازی یارانه شماره نشریه: 41

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.