تکیه بر کرسی همسر

در آستانه سال 2000 آرژانتین شاهد تحولات گسترده ای بود. یکی از مهم ترین آنها ریاست جمهوری خانواده کرشنر بر این کشور بود. پس از آنکه آرژانتین در
يکشنبه، 2 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تکیه بر کرسی همسر
تکیه بر کرسی همسر

نویسنده: سمیه حمیدیان



 

کرشنر، سومین زن رئیس جمهور در آمریکای لاتین

در آستانه سال 2000 آرژانتین شاهد تحولات گسترده ای بود. یکی از مهم ترین آنها ریاست جمهوری خانواده کرشنر بر این کشور بود. پس از آنکه آرژانتین در سال 2003 به کمک وام های بین المللی توانست تا حدی احیا شود نستور کرشنر از سال 2007 - 2003 زمام ریاست جمهوری آرژانتین را به عهده گرفت. همسر وی به طور جدی در عرصه انتخاباتی کرشنر را همراهی کرد. زندگی سیاسی این فعال حزب پرونیست آرژانتین به دلیل بیماری محدود شده بود. سرانجام در 27 اکتبر 2010 در 60 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. پس از وی سناتور کریستینا فرناندز همسر نستور کرشنر آماده شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شد. نظر سنجی ها نشان می داد که حدود 42 درصد آرا متعلق به او خواهد بود و در نهایت وی به عنوان نخستین رئیس جمهور زن آرژانتین انتخاب شد.
دومین کشور وسیع آمریکای جنوبی بین رشته کوه آند در غرب و اقیانوس اطلس جنوبی در شرق و جنوب واقع شده است. از شمال با پاراگوئه و بولیوی، از شمال شرق با برزیل و اروگوئه و از جنوب و غرب با شیلی مرز مشترک دارد. این کشور مدعی مالکیت بر جزایر فالکلند و محدوده های آن است.
وقایع نامطلوبی همچون شکست در برابر انگلستان، برقراری حکومت های متعدد دیکتاتوری، از دست دادن جزایر مالویناس و وضعیت نامطلوب اقتصادی در این کشور رخ داده است. با اینکه آرژانتین از نظر منابع معدنی کشور توانایی به حساب می آید و دارای نیروی کار متخصص است، وضعیت اقتصادی این کشور همواره نوسانات بسیاری را تجربه کرده است.
در فاصله سال های 1983 - 1976 ده ها هزار نفر از مردم آرژانتین در جنگ های موسوم به جنگ کثیف کشته شده اند. اجساد بسیاری از افراد ربوده یا ناپدید شده و هرگز پیدا نشده است.
چارچوب سیاسی آرژانتین یک جمهوری فدرالیسم با نمایندگان مردمی دموکراتیک پارلمانی است که در آن رئیس جمهور هم رئیس کشور و هم رئیس دولت بوده و فعالیت وی توسط نظام چند حزبی تکثرگرا پوشش داده می شود. شعار این کشور اتحاد و آزادی است.
در سال 1853 قانون اساسی آرژانتین تفکیک قوا را به صورت قوه مجریه، مقننه و قضاییه در سطح مالی و ایالتی تعیین کرد. قوه مجریه تحت مدیریت رئیس جمهور و کابینه اش قرار دارد. رئیس جمهور و معاون وی به طور مستقیم برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند که به دو دوره متوالی محدود شده است و کابینه از سوی رئیس جمهور انتخاب می شوند. احزاب شاخص سیاسی عبارتند از اتحاد مدنی رادیکال، حزب عدالت و اتحاد میانه دموکرات.
یکی از ویژگی های جالب مجلس قانونگذاری جمهوری آرژانتین این است که باید یک سوم نامزدهای معرفی شده از سوی هر حزب زن باشند.
فرآیند حکومتی در آرژانتین تا حدی پیچیده به نظر می رسد. انتخاب رئیس جمهور و معاونانش برای یک دوره شش ساله به عهده هیأت انتخاباتی 600 عضوی است که این اعضا خود با رأی افراد بالغ انتخاب می شوند. نمایندگان کنگره 254 نفر هستند که آنها برای چهار سال با رأی تمامی افراد بالغ انتخاب می شوند و نیمی از اعضای آن هر دو سال کناره گیری می کنند. 46 نفر از اعضای مجلس سنا را هیأت های قانونگذار محلی برای 9 سال برمی گزینند که در هر سه سال 18 عضو از این سمت کناره گیری می کنند.
کریستینا الیزابت فرناندزد کیرشنر به تاریخ 19 فوریه 1953 در غرب لاپالاتا یکی از ایالت های بوینس آیرس متولد شده که بیشتر به عنوان کریستینا کرشنر معروف است. کریستینا فرناندز دانش آموخته حقوق از دانشگاه ملی لاپالاتا فارغ التحصیل شده است. کریستینا و نستور کرشنر در سال 1970 در دانشگاه با هم آشنا شدند و در 9 مارس 1975 با یکدیگر ازدواج کردند و پس از آن به سانتاکروز مهاجرت کردند و هر دو به عنوان وکیل شروع به فعالیت کردند. کریستینا دو فرزند به نام های ماکسیم و فلورنسیا دارد.
او بین سال های 2007 - 1995 به عنوان نماینده کنگره ملی جمهوری آرژانتین فعالیت می کرد. در سال های 2007 - 2003 کریستینا بانوی اول آرژانتین لقب گرفت. در انتخابات عمومی ریاست جمهوری در سال 2007 این بانوی سیاستمدار توانست با 45/3 درصد و اختلاف 22 درصد رأی بیشتر نسبت به نفر دوم با قدرت تمام پیروز انتخابات شود. وی در 10 دسامبر 2007 وارد کاخ ریاست جمهوری آرژانتین شد. او برای زنان به عنوان نماد یکی از حامیان اصلی حقوق بشر، مبارزه با فقر و توجه به فرهنگ سلامتی برای زندگی بهتر معرفی شده است.
وی نخستین زنی است که با پیروزی در انتخابات به سمت ریاست جمهوری در آرژانتین رسیده و پس از ایزابل پرون دومین زنی است که بر کرسی ریاست جمهوری در این کشور نشسته است. ایزابل پرون در سال 1974 به دنبال مرگ همسرش، بدون برگزاری انتخابات، سمت ریاست جمهوری آرژانتین را برای دو سال در اختیار گرفته بود.
کریستینا کرشنر پیش از رسیدن به این مقام دو دوره نمایندگی مجلس ایالت سانتاکروز را در سال های 1989 و 1993 و دو دوره عضویت در مجلس سنا در سال های 1995 و 2001 را در کارنامه سیاسی خود دارد.
در سال 2008 در یک نظر سنجی در مجله فاربس در یک لیست 100 نفری عنوان سیزدهمین زن قدرتمند دنیا را به خود اختصاص داد. او بعد از آنجلا مرکل به عنوان قدرتمندترین رئیس یک دولت در این لیست شناخته شد اما در نظر سنجی سال 2010 مجله تایم، او را در رده دوم یک لیست 10 نفره از زنان رهبر دنیا را به خود اختصاص داد.
فرنادز برای حفاظت از زنان در برابر خشونت و قاچاق انسان، چاپ تبلیغات و آگهی های جنسی را در روزنامه های آرژانتین ممنوع کرد. منتقدان دولت کرشنر نگران این بودند که با اجرایی شدن این قانون رسانه هایشان تعطیل شود زیرا بخش بزرگی از درآمدهایشان را از دست خواهند داد. بسیاری از روزنامه های آژانتین به تبلیغات رسمی دولت وابسته هستند و این شانس را به دولت کرشنر می دهد تا در اجرای این سیاست موفق شود.
دولت محدودیت های رسانه ها در برابر حمایت از حقوق زنان را این گونه اعلام کرد: ممنوعیت شامل حال تبلیغات متنی و تصویری می شود که با سوء استفاده از زنان آنها را بدنام می کنند و نسبت به آنها تبعیض و بی احترامی روا می دارند و کرامت انسانی شان را تهدید یا تحقیر می کنند. کرشنر اعلام کرد قصدش از انجام این اقدام جلوگیری از قاچاق انسان و خشونت علیه زنان است. وی پیش از این نیز بر لزوم حمایت از زنان در جامعه مردسالار این کشور تأکید می کرد. این رئیس جمهور یکی از اعضای شورای رهبران زنان جهان (The Council of Women World Leaders) و اولین رئیس جمهور و نخست وزیر زنی است که رهبری و هدایت بخش عظیمی از زنان نماینده جهانی را برای فعالیت های اجتماعی در مسائل ضروری و بحرانی خانم ها و حق تساوی آنها بسیج کرد.
منبع: همشهری دیپلماتیک ش 48

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.