بازماندگان عبده

شیخ محمد عبده دوبار ازدواج کرد. بار اول در ایام جوانی و در روستای خودش بود؛ و بار دوم پس از رحلت همسر اول در بیروت بود. نام همسر دوم وی السیده رضا
شنبه، 8 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازماندگان عبده
 بازماندگان عبده





 

فرزندان

شیخ محمد عبده دوبار ازدواج کرد. بار اول در ایام جوانی و در روستای خودش بود؛ و بار دوم پس از رحلت همسر اول در بیروت بود. نام همسر دوم وی السیده رضا حماده از خاندان حماده و اهل لبنان بود.
از شیخ محمد عبده فرزند پسری باقی نماند. وی تنها یک پسر داشت که در سنین کودکی فوت نمود. اما چهار دختر از وی به یادگار ماند که سه تن آن ها قبل از وفات شیخ ازدواج کردند و یکی از آنان در هنگام فوت شیخ به سن ازدواج نرسیده بود. آن سه دختر با سه برادر به نام های محمد یوسف المحامی، عبداللطیف، و عثمان ازدواج کردند و بدین گونه نسل عبده تداوم یافت.
شیخ به هنگام مرگ، سه برادر داشت که کوچکترین آن ها «حموده بک» نام داشت. این برادر از کودکی در دامان شیخ رشد کرد و تربیت یافت. (1) او نه تنها فرزندان و برادرانی صالح پرورش داد. بلکه در حالی به ابدیت پیوست که اندیشه های درخشان او امت بزرگ اسلامی را جهت بخشید و مبارزات اصلاح گرایانه او دنیای اسلام را روشن کرد و را ه استقلال و آزادی را نشان داد.

پی نوشت ها :

1. محمد عبده، عباس محمود عقاد، ص 218.

منبع: شیخ محمد عبده

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.