سوزوکی در گذر زمان

شروع فعالیت کمپانی سوزوکی به سال 1909 بازمی گردد که «میشیو سوزوکی» مؤسس آن، در دهکده ای ماشین های ریسندگی و بافندگی تولید می کرد و سپس
چهارشنبه، 10 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوزوکی در گذر زمان
سوزوکی در گذر زمان

 

نوشته و عکس: امیرحسین پور سینا



 
GSX-R 1000 2011
سلطه جوی شرقی

شروع فعالیت کمپانی سوزوکی به سال 1909 بازمی گردد که «میشیو سوزوکی» مؤسس آن، در دهکده ای ماشین های ریسندگی و بافندگی تولید می کرد و سپس در سال 1937 به این نتیجه رسید که باید وارد صنعت دیگری شود. از این رو به تولید موتور و گیربکس خودرو پرداخت. اولین موتور 4 سیلندر 800 سی سی بود که 13 اسب بخار قدرت داشت اما در سال 1952 با ساخت موتور سیکلت به جهان معرفی شد و از همان ابتدا تولیداتش را با موتورهای دو زمانه حجم پایین شروع کرد و موتورسیکلت های گوناگونی تولید نمود. از موتورهای مهم این کمپانی می توان GS را نام برد که اواسط دهه 70 میلادی به بازار آمد. در سال 1976، GS750 قدرتمند و 4 زمانه متولد شد، در سال 78 هم موتورسیکلت معروف سوزوکی یا همان E GS1000 تولید شد که در حال حاضر هم با نام سوزوکی 1000 در بین مردم شناخته می شود. سال 1979 روی آن اصلاحاتی انجام شد و سال 1980 دنیای موتورسیکلت شاهد پدید آمدن موتوری با کد GSX بود که این موتور 750 سی سی در آن سال ها حرف اول را در مقایسه با رقبا می زد. در سال 2001 نیز سوزوکی GSX-R1000 متولد شد. گلادیاتور قدرتمند موتورسیکلت های دنیا که تا به حال 6 نسل از آن با 5 طرح متفاوت به تولید رسیده است.
موتورسیکلتی که تصاویر آنرا مشاهده می کنید «سوزوکی GSX-R1000» مدل 2011 سفارش آمریکا بوده که توسط یکی از اعضای قدیم فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به کشورمان وارد شده و دارای یکی از رنگ های خاص و کمیاب سوزوکی است و شاسی آن به رنگ طلایی درآمده و حالا پس از تولید و عرضه نسل پنجم، مهندسان سوزوکی سعی بر این داشته اند تا تقویت و بهسازی نهایی را روی نسل ششم این موتورسیکلت انجام دهند، ما نیز در پیست اتومبیلرانی مجموعه آزادی تهران شاهد اعجوبه ای فراتر از سوزوکی GSX-R1000cc بودیم که شرح ملاقات ما در پی می آید.
طراحی
در ابتدا باید به خاص بودن رنگ آمیزی موتورسیکلت اشاره داشت. دو رنگ بودن آن یعنی ترکیب رنگ مشکی و طلایی و فرم خاص چراغ های جلوی آن واقعاً دیدنی است. طراحی پوزه آن شباهت بیشتری به موتورسیکلت های خیابانی دارد و قسمت جلو، بالاتر از قبل آمده است. کایت های کناری موتورسیکلت با طراحی خاص قابلیت شکست خوب باد را دارند.
خطوط شکسته ای که در طراحی به کار رفته، به هرچه خاص تر بودن آن کمک می کنند. کمک فنرها و شاسی و رینگ های طلایی مشکی رنگ، جلوه زیبایی به آن می بخشند. مخزن سوخت دو تکه و صندلی های چند ضلعی، از یک سامورایی سخن می گویند. مدل استاندارد این موتورسیکلت دارای دو منبع اگزوز تیتانیومی در طرفین و مجهز به سیستم SAES است. البته شاهد تک اگزوز قهرمانی هستیم که جلوه دیگری به GSX مورد نظر بخشیده است.
سوزوکی در گذر زمان
چراغ های عقب دو تکه نیز ظاهر زیبایش را دو چندان کرده اند.
شاسی و تعلیق
شاسی آلومینیومی فشرده و سبک طراحی شده و از آلیاژ دایکاست است. سیستم تعلیق نسبت به نسل های قبلی بهینه شده و به اصطلاح BPF است. کمک های بزرگ تر و قوی تر در قسمت عقب و جلوی موتور از برند معروف Showa هستند. در تمام سرعت ها، این تعلیق بیشترین بازدهی را دارد و توسط ECM کنترل می شود. میزان ارتجاع کمک جلو 125 و کمک عقب 130 میلی متر است، کمک معکوس جلو و کمک مرکزی عقب هر دو قابلیت تنظیم دارند.
سامانه ترمز
این موتورسیکلت از سیستم ترمز ABS بهره می برد. در قسمت جلو 2 دیسک 310 میلی متری با کالیپر مونوبلوک 4 پیستون و در قسمت عقب هم کالیپر تک پیستون با دیسک 220 میلی متری دیده می شود. ترمزهای جلو Tokio و ترمز عقب Nisin است. سیستم ترمز جدیدی که برای این موتورسیکلت در نظر گرفته شده 25 درصد سبک تر از نوع قبلی است. به نوعی می توان گفت سوزوکی این ضعف همیشگی خود را که سیستم ترمز بوده، در این موتورسیکلت تا حدودی برطرف کرده است.
سوزوکی در گذر زمان
پیشرانه
پیشرانه با جدیدترین تکنولوژی ساخته شده و برای نسل 2011 آخرین اصلاحات هم تا به اینجای کار روی آن انجام شده است. این پیشرانه 4 سیلندر به حجم 998/6 سی سی و 4 زمانه بوده که مجهز به سر سیلندر دو میل سوپاپ و در مجموع 16 سوپاپ است. قطر سیلندر در کورس پیستون 74/5 در 57/3 میلی متر است. نسبت تراکم 12/8 به 1 بوده و قدرت آن 181/1 اسب بخار در 12 هزار دور و گشتاور هم 116/4 نیوتن متر در 10 هزار دور است. واکنش تراتل ها در دورهای مختلف سریع است. سوپاپ و فنر سوپاپ های این موتور تیتانیومی با تحمل درجه حرارت بالا، پیستون ها و شارتون ها به علاوه کانکشن های آن آلومینیوم فورج کاری شده هستند، سوپاپ های دود و هوای موتورسیکلت برای راندمان بالاتر اوور سایز شده اند به طوری که سوپاپ های دود 25 میلی متر و سوپاپ های هوا 31 میلی متر شده است. در ساخت پیشرانه این موتورسیکلت تکنولوژی SCEM (ساخت با ترکیب مواد کامپوزیتی) به کار رفته است. روکش سیلندر و محل های اتصال ادوات درونی موتور بهینه شده تا اصطکاک پایین آید. همچنین مشکل خروج حرارت (هرچند کم) از سیلندر که در نسل قبل مشاهده شده بود، دیگر در این نسل وجود نخواهد داشت و این مهم باعث بقای موتور و رینگ های پیستون است. نکته دیگر تجهیز پیشرانه به سیستم SDTV (سوپاپ های دوگانه تراتل) بوده که در سال 2011 روی این موتور اضافه شد و این سیستم توسط ECM کنترل می شود.
با به کارگیری 12 سوزن پاشش سوخت در پیشرانه، هر تراتل به خوبی راندمان سیلندر را در کنترل دارد. مصرف سوخت در این موتور عالی و قدرت هم ایده آل است. برای سال 2011 شمع های ایریدیوم دنزو با کد IU27D استفاده شده و زمان جرقه زنی آن 4 درجه B.T.D.C است. پیشرفت هایی که در این پیشرانه نسبت به قبل مشاهده می شود، شروعی جدید برای GSX است. نسبت به K7-K8 تراکم آن 0/3 و قطر سیلندر 1/1 میلی متر بیشتر شده است.
به دلیل این که اکثر قطعات استفاده شده در پیشرانه فورج کاری شده و سبک هستند، وزن پیشرانه هم سبک تر شده است. این در حالی بوده که موتور برای نسبت وزن بهتر، 60 میلی متر کوچک تر شده است. دیگر اینکه منیفولد هوای این موتور بزرگ تر و حجمش بیشتر شده و در کنار آن طول رانرها کوتاه تر و وزن آن سبک تر شده تا مانند سوپر بایک راندمان بالاتری داشته باشد. در آزمایش های رسمی اعداد زیر برای این موتور سیکلت 203 کیلوگرمی ثبت شده است (بیشینه سرعت در حالت استاندارد 288/9 کیلومتر است)
سوزوکی در گذر زمان
60 تا 100 کیلومتر 3/4 ثانیه
صفر تا 100 کیلومتر 3/2 ثانیه
60 تا 140 کیلومتر 6/5 ثانیه
صفر تا 140 کیلومتر 4/7 ثانیه
100 تا 140 کیلومتر 3/1 ثانیه
صفر تا 200 کیلومتر 7/6 ثانیه
140 تا 180 کیلومتر 3/4 ثانیه
400 متر 10/3 ثانیه
انتقال قدرت
این مدل مجهز به جعبه دنده 6 سرعته بوده که انتقال قدرت آن توسط زنجیر به چرخ عقب انجام می شود. دنده های این جعبه دنده ضرایبی تقریباً نزدیک به هم دارند که یکی از برگ های برنده آن محسوب می شود. همچنین دارا بودن کلاچ قهرمانی Hi Tech که سیستم آن با نام Scas شناخته می شود و در موتورهای مسابقات سوپر بایک هم شاهد آن هستیم، امتیاز دیگری به شمار می رود. اگر سوار بر این موتورسیکلت شوید، نرمی آن را با توجه به صفحه کلاچ چند صفحه ای احساس خواهید کرد.
سیستم خنک کننده
این موتور از سیستم خنک کنندگی خوبی هم بهره می برد و طوری طراحی شده تا علاوه بر اینکه در قسمت آیرودینامیک و بادشکن ها بهتر شود، راندمان بهتری هم نسبت به قبل داشته باشد. این موتورسیکلت «رم ایر» های مستقیم دارد، یا به نوعی مجهز به سیستم SRAD بوده و در عین حال از رادیاتور ذوزنقه ای شکلی با ضخامت 16/3 میلی متر بهره می برد که علاوه بر راندمان بالاتر، از وزن سبکی هم برخوردار است.
آزمایش
وقتی موتور قدرتمند روشن می شود صدای اگزوز فول سیستم یوشیمورای کربنی شنیدنی است، حالت قرارگیری پشت فرمان در کنار جاپایی تنظیم شونده 3 حالته که 14 میلی متر بازه تنظیم آن است، بهترین حالت را برای راندن بهتر فراهم می کند. پنل کیلومتر در این نسل بسیار زیبا و کوچک تر از قبل شده و مانند همیشه 15 هزار دور را روی آن می بینیم! دسته کلاچ همانطور که انتظار می رفت نرم است. راندن با سوزوکی لذت بخش بوده مخصوصاً زمانی که دسته گاز را می چرخانیم. صدای غرش رعب آور در کنار شتاب بالا، هر علاقه مندی را به هیجان وامی دارد. نرمی عملکرد این موتور در مقایسه با موتورسیکلت های دیگر ملموس است. عملکرد سیستم تعلیق عالی است و به شما قدرت را در کنار طراحی و تکنولوژی جدید یکجا نشان می دهد.
رینگ های طلایی رنگ از آلومینیوم قالب گیری شده بوده که 6 اینچ در عقب و 3/5 اینچ در جلو پهنا دارند. این رینگ های 17 اینچی ENKI آلیاژی هستند و تایرهای بریجستون با اندازه ZR17 190/50 در عقب و ZR17 120/70 در جلو آنها را دربرگرفته اند که از چسبندگی خوبی برخوردار هستند.
با توجه به چرخش 27 درجه ای فرمان به هر سمت، هندلینگ عالی و مثال زدنی دارد، فاصله محور این موتور همانطور که می دانید 10 میلی متر کوتاه تر شده که تأثیر زیادی در سواری بهتر دارد.
در صفحه کیلومتر شمار علاوه بر علامت های مربوط به کامپیوتر مسافرتی، شاهد ساعت، لپ تایمر، فشار روغن، آلارم های مربوط به سرویس موتور، درجه آب و ... هستیم. مهمترین نکته در سواری (که رقیب اصلی اش هوندا تا سال 2012 آن را نداشته و در مدل 2012 روی موتور جدیدش اضافه کرده) نشانگر دنده است که کمک شایانی به راننده می کند.
برگ برنده سوزوکی SDMS بوده که 3 حالت A-B-C را برای رانندگی می توانید انتخاب کنید. البته نمایشگر SDMS هم در پنل کیلومتر شمار دیده می شود. این مهم در بهتر سواری گرفتن از این موتور کمک می کند. مالک، استایل خوبی در رانندگی با موتور دارد. او با استفاده از همین موارد، پیچ ها را بسیار حرفه ای پشت سر می گذاشت. حالت A بیشترین قدرت را به شما تقدیم می کند، حالت دوم 50 درصد تراتل باز و حالت سوم ضعیف تر و اکونومی می شود. سواری با سوزوکی GSX لذت بخش است و هنگام حرکت صدای زیبا در کنار راحتی و قدرت بالا به خوبی حس می شود.
منبع:ماهنامه نوآور 90



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.