صوفی مسلمان

انگلیس که برای اجرای طرح های استعماری خود همیشه در گوشه و کنار به جستجو بوده شخصی را به نام «صوفی در اسلام» از افغانستان به عنوان امام زمان علم کرده و با لباس زهد و صورتی آراسته او
پنجشنبه، 11 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صوفی مسلمان
صوفی مسلمان

نویسنده: سید تقی واحدی



 
انگلیس که برای اجرای طرح های استعماری خود همیشه در گوشه و کنار به جستجو بوده شخصی را به نام «صوفی در اسلام» از افغانستان به عنوان امام زمان علم کرده و با لباس زهد و صورتی آراسته او را سوار بر هودجی نمودند سیصد و شصت نفر فدائی اطراف هودج را احاطه کرده و پنجاه نفر شمشیر زن و مرید هم همراه او بود به طرف خراسان حرکت کرد خونها ریخته شد و خرابیها ببار آمد و سرانجام ارتش ایران با کشتن صوفی اسلام و تمام فادائیانش و تار و مار کردن سربازانش آتش فتنه را خاموش کرد.(1)

ورود شیخ احسائی به تصوف

استعمارگران با توجه به عملکرد بنی امیه فرقه ساز از اوائل قرن نوزدهم به این نتیجه رسیده بودند با ایجاد فرقه های ظاهراً مذهبی در ایران می توانند همیشه اختلاف تازه ای را به وجود آورند و از آب گل آلودی که فراهم می آورند به مقاصد و منظور ضد اسلامی که استقلال ایران را خدشه دار می سازد دست یابند.
شیخ احمد بن شیخ زین العابدین ابن شیخ ابراهیم احسائی بحرانی(2) را که نه معلوم است از کجا آمده و نه کسی می داند به کجا رفته است درست همان ایام که محمد بن عبدالوهاب موسس مسلک نه شیعی نه سنی وهابیت(3)کربلارامیدان هجوم ناجوانمردانه خود قرار داده بود یک دفعه در حوزه ی علمیه نجف سبز شد و پس از کمی تحصیل به گشت و گذار پرداخت(4) در اواسط عمر خود به بلاد عجم آمده نزد ملوک و اکابر وقت بسیار محترم گردید نخست به یزد سپس در اصفهان اقامت گزید(5) در اصفهان بنای تبلیغ و گردآوری مردم بخود و اظهار منافرت و مخالفت با برخی از علماء اصفهان و حکمای الهی و تحریر رسائل و تالیف کتبی در این مقصود گذاشت و با بحث و مذاکره با جمعی از علماء شیعه و خورده گیری بر عقائد حکماء و فلاسفه بزرگ ایران نظیر ملاصدرا و نکته گیریهای بیجا و ناروا بر آثار دقیق آن حکیم و پیروان حکمت متعالیه و شرح مجروحانه بر عبارت کتاب عرشیه و مشاعر صدرالمتألهین و رد و نقد غیر تحقیقی به رساله ی فیض کاشانی و دیگران، اساس تکفیر آن بزرگان علم توحید را پایه نهاد و سرانجام تاب اقامت در خطه فیلسوف پرور اصفهان را نیاورده و از آن شهر به منظور بازگشت به وطن خود به قصد کرمانشاه حرکت کرد.(6)
نتیجه ی مسافرت شیخ احمد به ایران پیدائی فرقه ی شیخیه شد که بنابر گفته مجدالاشراف صوفی بزرگ ذهبی از جمله شعبه های متکثره سلسله الذهب(7)یعنی فرقه ی ذهبیه اغتشاشیه به شمار می رود.
شیخ احمد با مراجعت به نجف اشراف عده ای شاگرد به دور خود جمع کرد و با ادعای رابطه با مقامات عالیه روحانی [آسمانی] خودش را از ائمه و پیروان هم گاهی بالاتر می برد اختلافی در حوزه ی نجف به وجود آورد.(8)
ادعاهای شیخ احمد موجب گردید که شیخیه معتقد باشند رسول خدا دو اسم زمینی و آسمانی دارد. اسم زمینی او محمد و آسمانیش احمد است و به این اسم تربیت ملکوت اعلی کند و مظهر کمال آن است، شیخ احمد احسائی بود که در این عصر ظاهر شد و از زمان غیبت امام تا ظهور او زمان جاهلیت بود اگر دقت کنید متوجه می شوید (9) که چگونه مدعی مهدویت شیخ احمد احسائی شده اند و چطور دوران شکوفائی توحید ناب را دوره ی جاهلیت خوانده اند. زیرا آنچه جاهلیت را به سر آورد بعثت ختمی مرتبت و نزول قرآن بود، آنگاه چطور بین غیبت کبری تا ظهور صاحب ولایت کبری با وجود فیوضات قرآن و عترت می تواند دوران جاهلیت شود.

پی نوشت ها :

1- امیر کبیر یا میرزا تقی خان فراهانی قهرمان مبارزه با استعمار ص 268 .
2- ریحانة الادب ج 1 ص 78 .
3- به دستهای ناپیدا ترجمه خاطرات مستر همفر رجوع شود و حتماً این کتاب را بخوانید.
4- امیر کبیر یا میرزا تقی خان فراهانی ص 269 .
5- ریحانة الادب ج 1 ص 80 .
6- حکیم سبزواری6-5 .
7- تحفة الوجود ص 81 .
8- امیر کبیر میرزا تقی خان فراهانی قهرمان مبارزه با استعمار ص 270 .
9- اسرارالمعارف و میران المعرفه ص 50 .

منبع: واحدی، سید تقی[صالح علیشاه]؛ (1384)، در کوی صوفیان، تهران: نخل دانش، چاپ پنجم(شهریور 1387).

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.