مزدوران علیه مزدورها

تقریباً مارچ 2008 بود که IP،Electronic Arts جدید خود را با نام Army of Two عرضه کرد و با تبلیغات بسیار فراوان توانست فروش خوبی در سطح دنیا داشته باشد، تا به حال بازی های دو نفره co-op زیادی منتشر شده ولی چیزی که
جمعه، 17 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزدوران علیه مزدورها
مزدوران علیه مزدورها

نویسنده: شهریار ازهاریان فر



 

2008، سال تشکیل ارتش دو نفره

تقریباً مارچ 2008 بود که IP،Electronic Arts جدید خود را با نام Army of Two عرضه کرد و با تبلیغات بسیار فراوان توانست فروش خوبی در سطح دنیا داشته باشد، تا به حال بازی های دو نفره co-op زیادی منتشر شده ولی چیزی که AOT را با وجود مشکلاتی که داشت از دیگر عناوین متمایز می ساخت، قابلیت های جالبی بود که طراحان مونترال به آن افزوده بودند. تنوع محیط ها، قابلیت تغییرات در سلاح ها، خرید ادوات جنگی مثل انواع ماسک ها و جلیقه های ضد گلوله و ... در دستور کار قرار داده شده بود و علاوه بر این می توانستید از وسایل نقلیه هم کم و بیش استفاده کنید، اما وجود دو شخصیت متفاوت یکی از نکات جالب این بازی محسوب می شد، یکی کاملاً جدی و بد دهن و دیگری شوخ و کمی ترسو! علاوه بر این گیم پلی متنوع و نسبتاً خوب بازی هم مورد علاقه بازیبازها قرار گرفته بود و با این که ایراداتی داشت ولی هیچ چیز باعث نمی شد تا نسخه ی دوم بازی معرفی نشود!

بازگشت تایسون و الیوت

همان طور که می دانید داستان بازی بر مبنای دو شخصیت اصلی یعنی تایسون ریوس (Tyson Rios) و الیوت سالم (Elliot Salem) استوار است و بار دیگر این دو دوست در عملیات های خطیری شرکت خواهند کرد، اما داستان این قسمت قرار است بهتر باشد و شما در شانگهای خواهید جنگید و در این راه با داستان های جالبی روبرو خواهید شد. بعد از وقایع قسمت اول در حالی که تایسون و الیوت در شانگهای به سر می برند، توسط آلیس موری (Alice Murray) متوجه می شوند گروهی از PMCها یا همان ارتش های خصوصی به کمک مزدورانی وارد شانگهای شده اند و قصد یک بلوای تمام عیار را دارند. در همان لحظه آلیس با تایسون و الیوت تماس می گیرد و موضوع را به آن ها اطلاع می دهد، در پی آن تشکیلات مخفی Trans World Operations یا موسوم به TWO شکل می گیرد و ارتشی متشکل از دو کاماندوی ورزیده تشکیل شده و آماده مبارزه با مزدوران می شوند، اما موضوعی که این جا قابل تأمل است گرفتاری و خطر بقای این دو کاماندو است که در بین هزاران دشمن محاصره شده و باید این بار مقاومت را پیشه کنند و خود را از این مخمصه بیرون بکشند.

فریاد نکش، شلیک کن

هسته ی اصلی گیم پلی بازی همان مکانیزمی است که در نسخه اول دیده بودیم، حرکت از نقطه ی A، تیراندازی تا نقطه ی B، اما در نسخه ی جدید گیم پلی بازی کمی عمیق تر به نظر می رسد و باید گفت که پویاتر شده، سنگرگیری به سبک و سیاق Gears Of War همانند نسخه ی پیشین حفظ شده و یکی از اصول مهم این عنوان به شمار می آید طوری که حرکت بدون آن غیر ممکن خواهد بود، تقریباً پشت هر چیزی می توانید سنگر بگیرید و البته اگر هم خواستید می توانید با حرکت دادن و یا واژگون کردن اجسام مختلف که در محیط هستند برای خود سنگر بسازید، شلیک به صورت کور در دستور کار قرار دارد ولی این بار دقیق تر از قبل می توانید به سمت دشمنان شلیک کنید. در نسخه ی قبلی سیستم cooperactive play ایرادات بزرگی داشت و دست شما را در نبردها باز نمی گذاشت اما در چهلمین روز دست ها برای همکاری باز خواهد بود و سیستم تعامل دونفره بهبود یافته است، قابلیت موسوم به playbook به بازی اضافه شده که با استفاده از آن می توانید قابلیت های دشمن را مورد مطالعه قرار دهید و مانورهای او را بررسی کنید، این قاعده باعث می شود تا یک Team based tacticsبرای خود در نظر بگیرید و موقعیت های مختلفی را ایجاد کنید.
یکی از مهمترین تغییرات در گیم پلی بازی اضافه شدن گروگان گیری است که کار را علاوه بر این که به اوج هیجان می رساند بسیار حساس و گاهاً سخت خواهد کرد. اما نکته جدید در گروگان گیری طعمه قرار دادن یکی از دو کماندو است، شما می توانید با تصمیم خودتان تسلیم نیروی دشمن شوید، به عنوان مثال می توانید الیوت را به عنوان گروگان معرفی کنید و خودتان در گوشه ای کمین کنید و وقتی حالات دشمن را بررسی کردید آتش کنید. این قسمت یکی از هیجانی ترین بخش های بازی است که حس ترس و قدرت تصمیم گیری شما را مهک می زند.

پشت در پشت یکدیگر

یکی از نکات جالب در AOT صحنه های سینماتیکی است که بیش از پیش در این نسخه دیده می شود، صحنه های سینماتیک بازی مثل قدیم همان قابلیت صحنه های آهسته است که به نوعی با Bullet Time های رویایی مکس پین شباهت دارد، در این میان وقتی یکی از نوارهای قدرت شما پر شد می توانید این قابلیت را فعال کنید، در این حالت تایسون و الیوت پشت به هم می کنند و صحنه آهسته می شود در این بین باید با دقت تمام دشمنانی را که به سمت شما حمله ور می شوند را از بین ببرید، اما در نسخه ی جدید فقط و فقط دشمنان مورد هدف شما نیستند بلکه ممکن است در این میان انسان های بیگناهی هم باشند که در چنگال دشمنان گرفتار شده اند و باید مواظب باشید که صدمه ای به مردم نزنید. در مکان های شلوغی که دشمنان مردم عادی را به گروگان گرفته اند باید تشخیص دهید که کدام نفر یک آدم کش است و کدام یک انسان عادی! گاهاً افرادی جلوی شما با لباس غیر نظامی حمله ور خواهند شد که در نگاه اول شهروند هستند ولی با بستن بمب به خود به صورت انتحاری حمله می کنند و باید سریعاً آن ها را از بین ببرید. گاهاً نیز دیده می شود که نظامیان اقدام به کشتار مردم می کنند که سریعاً باید وارد عمل شوید و با ابتکار دشمن را از میان بردارید.
مزدوران علیه مزدورها

معجونی چند منظوره به علاوه هوش بهتر

تاکتیک پذیری و گاس، مخفی کاری به سبک سام فیشر، طراحی حملات مارکوس فنیکسی، حرکات Cent‏ ‎50، افکت های Stranglehold در نهایت باعث پدید آمدن نسخه ی جدید AOT شده اند! اما باید در نظر داشت این عنوان از هیچ کدام از این بازی ها به صورت تمام و کمال تقلید نکرده و از هر کدام تنها قسمتی را برداشته، امکان فرمان دهی مثل و گاس، مخفی کاری و خلع سلاح به طریق سام فیشر، کاور گیری های مارکوس، دیالوگ های رد و بدل شده میان دو شخصیت به مانند ‎50 Cent و حرکات آهسته ی جان وویی معجونی را به وجود آورده که به نظر خوش مزه می آید! اما یکی از بزرگ ترین انتقاداتی که به نسخه ی قبلی وارد آمد هوش مصنوعی ضعیف بازی بود که پایین به نظر می رسید، اما طراحان آن چنان در مورد هوش مصنوعی نسخه جدید صحبت می کنند که گویا انقلابی در آن اتفاق افتاده! آیا از خنگ بودن بیش از حد دشمنان در قسمت قبلی رنج می بردید؟ دیگر این اما و اگرها را فراموش کنید و سعی کنید سنگری ایمن برای خود درست کنید، زیرا سازندگان بازی می گویند که دشمنان این بار باهوش و زیرک هستند و برای از بین بردن شما هر کاری خواهند کرد.

لحظاتی اخلاقی دو کاماندوی بد اخلاق

در بین بازی بازیباز گاهاً با تصمیمات عجیبی روبرو می شود که باید در این جا سیرت اخلاقی خود را به نمایش بگذارد، به عنوان مثال شما در مقابل کشتن یک فرد و یا ترک محل کدام را انتخاب می کنید؟ اگر فرد را از میان بردارید که کار خود را مشخص کرده اید، اگر تردید نشان دهید در همان لحظه صفحه ای به صورت کمیک شکل می گیرد و دو شخصیت در این باره با یکدیگر صحبت می کنند و در نهایت تصمیم می گیرند که این کار را انجام بدهند یا از کنار آن بگذرند! بارها ممکن است با این چنین صحنه های زیبایی مواجه شوید که طراحی کمیک ها را آقای کریس باکالو (Chris Bachalo) انجام داده اند. سیستم جدید دیگری که به بازی اضافه شده و قبلاً نیز با توجه به حالات روحی دو شخصیت کمبود آن احساس می شد، حالت خشم موسوم به Aggro است که علاقه مندان به بازی های نقش آفرینی بیش از پیش با آن آشنا هستند، در این سیستم حالات روحی مثل خشم و نفرت شخصیت توسط HUD به شما نشان داده می شود که اگر کاسه خشم شخصیت لبریز شود ممکن است قابلیت جدیدی به آن اضافه شود و دشمنان را در کسری از ثانیه نابود کند!

کارخانه اسلحه سازی

مسلماً یکی از مهیج ترین کارهایی که در بازی ها می توان انجام داد ارتقای قابلیت های سلاح ها خواهد بود که خوش بختانه AOT راه و روش این کار را خوب به شما آموزش خواهد داد. بخش Customization یا سفارشی کردن سلاح ها با تنوع فراوان درخدمت شماست، بعد از این که امتیازات لازم را در بازی به دست آوردید می توانید وارد این بخش شوید و سلاح خود را قوی کنید، می توانید خشاب با تعداد گلوله بالا، انواع بمب انداز، شکل و شمایل گوناگون، اضافه کردن شکلک های زیبا به سلاح از جمله کارهایی است که خواهید توانست انجام دهید، حتی می توانید یک سلاح را آن قدر قوی کنید که با یک تیر دشمن را خلاس کنید، یا حتی اسلحه خود را از طلا بسازید!

نجاتم بده...!

یکی از قابلیت هایی که در نسخه ی قبلی دیدیم امکان نجات شریک جنگی خود بود که وقتی او تیر می خورد فریاد می کشید و در گوشه ای می افتاد و شما را صدا می زد، همچنان این قابلیت برقرار است و در صورتی که یار شما زخمی شد باید او را به جای امنی برده و از او مراقبت کنید، ولی دیگر مثل قدیم به همین راحتی یار شما زخمی نخواهد شد و کمتر آسیب می بیند، اما در آن سوی میدان وقتی دشمنان می بینند که شما در حال نجات جان دوست خود هستید سریعاً وارد عمل می شوند و محاصره را از چند نقطه شروع می کنند.

در میان آتش و دود

بهتر شدن Normal Map و HDR، اضافه شدن سطح جزییات به آبجکت ها، نورپردازی کم ایرادتر! سهم ارتقاء گرافیکی بازی بعد از 2 سال همین است که عنوان شد، انتظار می رفت با توجه به این که نسخه ی اول در نوع خود گرافیک نسبتاً خوبی داشت نسخه ی دوم جهشی بلند را بردارد ولی با توجه به عکس ها و تریلرهای منتشر شده از بازی نکته چشمگیری در گرافیک بازی دیده نشده است. اما با اطمینان می توان گفت که جزئیات نسبت به نسخه قبلی بیشتر شده است.
محیط ها این بار پر است از جزییات ریز و درشت. گرد و غبار در تمامی شهر جریان دارد و ریز گردها به این ور و آن ور می روند، تکه های روزنامه و خرت و پرت دائماً جا عوض کرده و حس یک منطقه آشوب زده را به شما القاء خواهند کرد.
نسخه ی قبلی فیزیکی متوسط داشت و اجسام واکنشی در برابر گلوله از خود بروز نمی دادند، در مورد فیزیک و نحوه ی تأثیرپذیری اشیاء باید گفت که طراحان کارهای خوبی انجام داده اند که می توان به تشخیص جنس اشیاء پویا در مقابل تیر اشاره کرد، قبلاً وقتی به چوب، آهن، آدم شلیک می کردید همه یک جور صدمه می دیدند ولی در این نسخه هر شیئی با توجه به خصوصیات اصلی و حقیقی خود تأثیر می پذیرد.
موسیقی بازی با توجه به این که حال و هوای این نسخه حماسی و اکشن تر شده به تایلر بتس (Tyler Bates) سپرده شده تا با توجه به سابقه کاری در زمینه ساخت موسیقی فیلم موزیک این نسخه را بنوازد. تایلر قبلاً موزیک متن فیلم های معروفی همچون Doomsday ،Watchmen ،Halloween را ساخته است.
باید گفت که بخش چند نفره بازی تغییرات خوبی داشته و شما می توانید در کلاس های Co-op Deathmatch ،Extraction ،Warzone و Control کار خود را پیگیری کنید و از بازی چند نفره لذت نهایی ببرید. علاوه بر انتشار بازی بر روی دو پلتفرم X360 و PS3 طرفداران کنسول دستی PSP نیز می توانند این ارتش را هدایت کنند و در مأموریت های خطیر شرکت کنند. البته نسخه PSP تفاوت هایی از نظر گیم پلی با نسخه های دارد و از دید ایزومتریک دنبال می شود. در کل نسخه جدید ارتش دو نفره با این که به نظر نمی رسد تفاوت چندانی با قسمت اول داشته باشد اما با همان تغییرات کوچک می تواند و نکاتی که در آن بهبود یافته اند به احتمال زیاد می تواند علاوه بر طرفداران قسمت اول افرادی جدیدی را نیز به خود جذب کند.
منبع: مجله ی بازی رایانه، شماره ی 32

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.