فقط کمی محتویات بیشتر

بعد از عرضه NG2 برای X360، ساخت و عرضه نسخه دیگری برای PS3 بسیار محتمل به نظر می رسید و بعد از گذشت چند ماه، حال نسخه 2 SIGMA پیش روی ماست. البته دومین بازگشت ریو به کنسول سونی با تغییرات عمده ای نسبت
جمعه، 17 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فقط کمی محتویات بیشتر
فقط کمی محتویات بیشتر

نویسنده: رضا چشمی



 
بعد از عرضه NG2 برای X360، ساخت و عرضه نسخه دیگری برای PS3 بسیار محتمل به نظر می رسید و بعد از گذشت چند ماه، حال نسخه 2 SIGMA پیش روی ماست. البته دومین بازگشت ریو به کنسول سونی با تغییرات عمده ای نسبت به نسخه X360 آن همراه گشته است.
برخلاف NG: SIGMA سازنده های بازی با بردن ریو به داخل شهر و درگیر کردن وی با دشمنان برفراز آسمانخراش ها به نحوی سعی در بازسازی لوکیشن های قسمت اصلی بازی که در سال 1988 برای NES منتشر شد داشته اند. گر چه این بازسازی ها در برخی مواقع چندان زیبا و جذاب به نظر نمی رسد. در اصل عدم تعامل میان شخصیت اصلی بازی و دشمنان با محیط و درگیر نبودن آن ها در بسیاری از موارد با فیزیک بازی لطمه هائی را به کیفیت بازی وارد ساخته است. به عبارت دیگر، فیزیک بازی قابل توجه بوده اما نقش چندان موثری در گیم پلی ایفا نمی کند. یکی از مشکلات دیگری که کیفیت بازی را به چالش می کشد تصنعی بودن مراحل است که شاید بخشی از آن را به توان با عمق نامتوازن محیط مرتبط دانست. ضمن این که ترکیب رنگ ها و نورپردازی و بافت های به کاررفته علیرغم پیشرفت زیاد (نسبت به نسخه X360) فاقد روح لازم هستند.
اولین نکته ای که نظر هر بازیبازی را به خود جلب می کند تغییراتی است که در نحوه کنترل و زدن ضربات به دشمنان نسبت به نسخه X360 در بازی اعمال شده است. به طور کلی حرکت های ریو تا حدود زیادی دستخوش تغییر شده است. به طور مثال با فشردن دکمه R1 راهنمای هائی در خصوص یافتن مسیر صحیح به بازیباز داده می شود. بسیاری از محتویات بازی نسبت به قسمت دوم تغییر کرده یا به طور کلی حذف شده اند. علاوه بر ریو سه شخصیت دیگر به بازی اضافه شده اند که همگی مؤنث هستند.
آیانه (Ayane) که قبلاً در سری بازی های Dead or Alive حضور داشته، از خاندان ریو است و سعی دارد لحظه به لحظه ریو را در رسیدن به اهدافش کمک کند. موجی (Momij) یکی دیگر از اعضاء خاندان ریو است که از بازی NG:Dragon Sword به این بازی راه پیدا کرده است و شمشیر بزرگی را حمل می کند.
راشل (Rachel) ملقب به شکارچی اهریمن از NG اصلی در این بازی هم حضور دارد.
فقط کمی محتویات بیشتر
به دنبال موج جهانی که اخیراً در خصوص CO-OP شدن بازی ها به راه افتاده، تیم نینجا هم این بخش را در بازی گنجانده است و همانند E5، علاقه مندان می توانند بازی را به صورت Offline (کنترل نفر دوم توسط CPU) و یا Online به همراه دوستانشان به پایان برسانند. افزوده شدن این شخصیت ها نیز به منظور گنجاندن قابلیت CO-OP در بازی انجام پذیرفته است. هدف دیگر سازندگان از قرار دادن این سه شخصیت، افزودن سه فصل جدید به بازی بوده که فقط یکی از سه شخصیت یاد شده قابلیت عبور از این مراحل را دارند و ریو هیچ نقشی در به اتمام رساندن آن ها ندارد. سختی گیم پلی تا حدود زیادی دستخوش تغییر شده است. از تعداد دشمنان کاسته شده اما در عوض میزان سلامتی آن ها افزایش یافته است. آیتم های افزایش دهنده سلامتی بیشتر شده و با صرف مقداری پول می توان به تعداد لازم از فروشگاه تهیه شوند. کلید درب ها حذف شده و درب ها به راحتی باز می شوند. در نتیجه زمان کمتری برای عبور از مراحل صرف خواهد شد. سلاح ها هم از این تغییرات بدور نمانده و بسیاری از آن ها یا حذف شده اند و یا با سلاح های دیگر تعویض شده اند.
برای مثال The Incendiary Shuriken از مجموعه سلاح های ریو حذف شده اما در عوض جایگزین سلاح های پرتابی آیانه شده است. سلاح The Fiends Bane Bow هم دارای تیرهای بی نهایت شده است. سلاح جدیدی به نام Enma’s Fang به لیست سلاح ها اضافه شده که نوعی شمشیر پرقدرت است. سیستم ارتقاء سلاح ها تغییر کرده و همانند NG:Black دچار محدودیت هایی شده به گونه ای که در فروشگاه فقط یک بار قابلیت ارتقاء به بازیباز داده می شود. تعداد غول های بازی افزایش پیدا کرده است که در مهیج شدن گیم پلی کمک بزرگی محسوب می شود.
5 غول جدید به بازی اضافه و 2 غول از جریان بازی خارج شده اند بدین گونه به ازای یک مرحله در میان یک باس در بازی وجود خواهد داشت. نکته جالب این که تعدادی از آن ها از NG:DS و NG1 آمده اند. یک اژدها جایگزین پرنده - خزنده عظیم دوسر، دو مجسمه عظیم یکی مجسمه بودا و دیگری مجسمه آزادی به بازی اضافه و کرم تونل که از دیگر غول های بازی بود حذف شده است و برای جلوگیری از بروز حفره در داستان دموئی جایگزین شده که طی آن ریو به داخل تونل سقوط می کند.
طراحان بازی برای جذاب تر شدن بازی اقدام به طراحی لباس های متفاوتی برای ریو کرده اند که از بازی های دیگر به این بازی اضافه شده اند. همچون Choun Shiryu از بازی Ashtar ،Dynasty Warriors از Sigma1 و ... طراحی شخصیت های بازی به خصوص ریو با ظرافت خاصی انجام و نسبت به نسخه قبلی بافت های با کیفیت تری دارد.
میزان خشونت بازی هم تا حد ممکن کاهش یافته است مهمترین نشانه آن حذف خون دشمنان در جریان بازی است که رنگ ارغوانی تیره را به خود گرفته و از سیستم قبلی که بسیار زیبا طراحی شده بود در این نسخه خبری نیست. با استفاده از Hybrid Engine علاوه بر پیشرفت های محسوس گرافیکی بازی، تفکیک پذیری تصویر که در نسخه X360 معادل ‎585P تعریف شده بود در این نسخه به ‎720P ارتقاء یابد. Ninja Gaiden Sigma 2 را می توان نسخه ارتقاء یافته بازی قبلی دانست هر چند که این بازی باز هم نتوانسته NG را به جایگاه اصلیش بازگرداند اما قطعاً اکثر نقاط ضعف نسخه قبلی را برطرف کرده است.
منبع: مجله ی بازی رایانه، شماره ی 32

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.