سری بازی Halo

این روزها کمتر کسی پیدا می شود که اسم سری Halo را نشنیده باشد و از آن به عنوان یک اثر تحسین شده نام نبرد سری بازی Halo به تنهایی نجات بخش شاخه بازی شرکت مایکروسافت شدند و زنده بودن این بخش و کنسول Xbox مطمئنا
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سری بازی Halo
 سری بازی Halo





 
این روزها کمتر کسی پیدا می شود که اسم سری Halo را نشنیده باشد و از آن به عنوان یک اثر تحسین شده نام نبرد سری بازی Halo به تنهایی نجات بخش شاخه بازی شرکت مایکروسافت شدند و زنده بودن این بخش و کنسول Xbox مطمئنا به خاطر ذوق سازندگان (Bungic) بوده است. این مجموعه در چند سال اخیر به قدری بزرگ شده که شاهد عرضه انواع اسباب بازی ها و لوازم مختلف مانند کلاهخود، Halo Zune و... با نام Halo بوده ایم. مسلما عرضه بازی های جدید بر اساس این مجموعه که به عنوان Star Wars دنیای بازی شناخته می شود. چیز عجیبی نیست. نباید فراموش کرد Halo 3 علی رغم انحصاری بودن، توانست رکورد فروش را در دنیای سرگرمی در مقطعی بشکند ( Halo 3 توانست در 24 ساعت اول، 170 میلیون دلار تنها در امریکای شمالی فروش داشته باشد. البته این رکورد بعدها توسط GTAIV شکسته شد).
سری بازی Halo

از یک DLC تا یک بازی کامل

ODST از آن دسته بازی هایی است که سرنوشت جالبی را طی کرد. ساخت بازی از ژانویه 2008 شروع شد و طبق هماهنگی بین Bungie و مایکروسافت قرار بود این بازی در E3 2008 معرفی شود؛ اما مایکروسافت در آخرین لحظات این نمایش را لغو کرد (این موضوع باعث شد اختلاف های Bungie و مایکروسافت بسیار افزایش یابد.) در 16 جولای 2008 دان متریک (Don Mattrick) اعلام کرد Bungie در حال ساخت یک بازی Halo است. در 22 سپتامبر و 1 سال بعد از عرضه Halo 3 استدیو Bungie یک تیزر از ODST پخش کرد. در آن زمان شایعات زیادی مبنی بر این که این تیزر مربوط به DLC بازی Halo 3 است، منتشر شد.
TGS 2008 فرا رسید و در نهایت تریلر کامل این بازی پخش و اعلام شد این بازی یک اثر Retail خواهد بود. Halo 3: Recon اسم این اثر در آن زمان بود بعد از این موضوع هم شایعاتی مبنی بر قابل دانلود بودن بازی پخش شد؛ اما در آن زمان هیچ جوابی به آن شایعات داده نشد. در اولین پیش نمایش اختصاصی بازی در مجله Game Informerشرکت Bungie اعلام کرد Recon یک بازی کامل نخواهد شد و با قیمت پایین تر از 60 دلار عرضه خواهد شد. علاوه بر این بخش Campaignبازی چیزی بین 3 تا 6 ساعت خواهد بود (موضوعی که Bungie دیگر به آن اشاره نکرده است). مدت ها گذشت و مایکروسافت در E3 اعلام کرد
ODST به یک بازی کامل تبدیل شده و قیمت آن 60 دلار است. مایکروسافت برای دفاع از این قیمت اعلام کرد بازی علاوه بر بخش Campaign جدید دارای مپ های جدید چند نفره. Map Pack پولی Halo 3 و هم چنین مد Fireflight است. علاوه بر این نسخه بنای بخش چند نفره: Halo Reach در بازی موجود خواهد بود.
داستان ODST در 20 اکتبر 2552 همزمان با اتفاقات Halo 2 و دو هفته قبل از شروع قسمت سوم به وقوع می پیوندد.
یک گروه پنج نفره Orbital Drop Shock Trooper ملقب به ODST وظیفه دارند به مقابله با کاونانت ها (Covenant) در شهر اشغال شده نیومامباسا (New Mombasa) بپردازند کاونانت ها به دستور پیامبران شهر نیومامباسا واقع در کنیا را به اشغال خود درآورنده اند و حالا وظیفه این گروه ODST هاست که آن ها را تا جایی که می توانند از بین ببرند. اولین تغییری که درODST به چشم می آید نبودن شخصیت محبوب سری Halo یعنی مسترچیف ( Master Chife) است. علاوه بر مستر چیف بازیباز دیگر در نقش یک اسپارتان (Spartan) ظاهر نمی شود، بلکه هدایت یکی از نیروهای ODST را بر عهده می گیرد. نیروهای ODST به عنوان یکی دیگر از نیروهای برجسته و خبره United (UNSC) Nations Space Command به حساب می آیند. سربازان ODST(ملقب به Helljumper) به خاطر متدهای منحصر به فرد و خاصی که در طول ماموریت های محول شده انجام می دهند، معروف هستند.
علاوه بر این که آن ها با اسپارتان ها رقابت خاصی دارند تفاوت های بزرگی هم با آن ها دارند که در طول این مقاله به آن پرداخته می شود. شما در بازی در نقش روکی ( The Rookie) تازه کارترین عضو گروه پنج نفر ODST ظاهر خواهید شد. روکی با توجه به دستور فرمانده Dare ماموریت می یابد همراه با دیگر اعضای گروه در نیومامباسا فرود آید؛ اما تششعات الترومگنتیک حاصل از Slipspsce (ایجاد حفره های فضایی برای سفرهای سریع) سفینه پیامبر پشیمانی (Prophet of Regret) باعث سقوط وی می شود. این Slipspace نه تنها باعث سقوط رودکی می شود؛ بلکه تقریبا تمام شهر نیومامباسا را از بین می برد.
روکی شش ساعت بعد در حالی به هوش می آید که باید در یک شهر خراب و خالی از سکنه دیگر اعضای گروه خود را پیدا کند و همراه آنها کاونانت ها را از بین ببرد. داستان ODST قرار است روایت گر اتفاقاتی باشد که ما فقط گوشه ای از آن ها را دیده ایم و بر خلاف Halo 3 تمرکز بیشتری بر شخصیت های بازی (به غیر از رودکی) دارد. علاوه بر شخصیت پردازی قوی تر، بازیبارها و طرفداران این سری می توانند برای اولین بار از دید یک سرباز غیر اسپارتان وقایع بازی را دنبال کنند.
لارس باکن (Lars Bakken) در این باره اعلام کرده ODST باعث جذب طرفداران Halo می شود؛ ولی برای اولین بار (اگر Halo Wars را کنار بگذاریم) طرفداران می توانند از یک زاویه جدید به اتفاق ها نگاه کنند. همچنین باید گفت نباید انتظار هیچ گونه ملاقاتی را با مستر چیف را داشته باشید؛ زیرا وی در این هنگام روی زمین نبوده است!
ODST همانند دیگر بازی های سری یک بازی شوتر اول شخص (FPS) است که این بار از دید یک سرباز تازه کار روایت می شود روکی شش ساعت بعد از سقوط به هوش می آید و در این بین به دنبال دیگر اعضای گروه است. روکی یک اسپارتان نیست و همین موضوع باعث می شود شما با عناصر بسیار جدیدی در بازی روبرو شوید. وی با توجه به نداشتن زره اسپارتان ها امکان انجام دادن بسیاری از کارها چیف همچون پرش های بلند را ندارد. میزان سلامتی وی خود به خود بهبود نمی یابد و بازیباز مجبور خواهد بود با حواسی جمع تر به انجام بازی بپردازد.
البته ODST صرفا یک بازی مخفی کاری نیست؛ اما محدودیت های روکی باعث می شود این بازی از حالت اکشن کامل بیرون آید. لوک اسمیت ( Luke Smith) در این باره گفته است: "ODST یک بازی مخفی کاری چون Splinter نیست؛ اما با توجه به شخصیت، شما مجبور هستید از بعضی المان های مخفی کاری در بازی استفاده کنید". روکی در طول بازی دارای دو درجه سلامتی است: میزان جان (Health Level) و میزان استقامت ( Staminal Level). با توجه به پر نشدن میزان جان، بازیباز در صورت زخمی شدن مجبور است به دنبال بسته های کمک های اولیه باشد؛ اما میزان انرژی دقیقا شبیه پر شدن جان در بازی هایی چون Halo 3 یا Call of Duty است. اگر روکی به میزان قابل توجی تیر بخورد. صفحه قرمز شده و میزان جان وی بیش از پیش کم می شود. در این میان اگر بازیباز پناه بگیرد. صفحه دوباره به حالت عادی باز می گردد و میزان انرژی پر می شود.
هر چند ODST تفاوت های زیادی با Halo 3 دارد؛ اما باز هم یک عنوان در همان دنیا به حساب می آید و شباهت های بسیاری به هسته گیم پلی عناوین قبلی دارد. مثلا بیشتر اسلحه ها به همان شکل باقی مانده اند، دشمنان هنوز به همان شکل هستند و مهمتر از همه سیستم نشانه گیری بازی تفاوتی نکرده است.
بعد از به هوش آمدن روکی شما با یک شهر بزرگ، خالی از سکنه و ترسناک مواجه می شوید. Bungie علاوه بر این که قصد داشته بزرگترین محیط ممکن را به بازیباز هدیه دهد، به میزان قابل توجهی بازی را سیاه کرده است. به همین منظور از رنگ های به مراتب تیره تری نسبت به شماره قبلی استفاده شده است و بازی تا حدودی دارای تم نوار (Noir) است. بزرگترین تغییر ODST نسبت به بازی های قبلی Open-World شدن آن است. به گفته جو استیتن (Joe Staten) شهر نیومامباسا بزرگترین محیطی است که این استدیو تا به حال ساخته است. به گفته وی بازیبازها می توانند آزادانه در تمام شهر جستجو کنند. به همین دلیل بازی بسیار غیر خطی تر از شماره های قبلی شده؛ البته انتظار یک اثر کاملا Open- World همراه با ماموریت های جانبی فراوان را نداشته باشید.

روکی (The Rookie)

روکی را می توان یکی از مرموزترین شخصیت های سری Halo دانست. با وجود این که وی به عنوان شخصیت اصلی بازی ایفای نقش خواهد کرد؛ اما اطلاعات بسیار کمی از گذشته اش وجود دارد. سن وی مشخص نیست (به نظر می رسد چیزی بین 22 تا 26 سال سن داشته باشد)؛ اما در سال 2547 به ارتش پیوسته است. رومرو در اول بازی وی را از خواب بیدار می کند و همچنین داچ با توجه به تازه کار بودنش یک SMG به او می دهد. حتی فرمانده باک هم از گذشته وی مطلع نیست؛ اما به نظر می رسد رودکی و میکی با توجه به این که در Crisium City به دنیا آمده اند، یکدیگر را به خوبی بشناسند. نکته جالب در مورد روکی حرف نزدن وی در طول بازی و فرمان بردار بودن اوست. طبق اعلام Bungie هیچ دیالوگی برای روکی در نظر گرفته نشده!

Dare (Captain Veronica)

وی به عنوان مامور اجرایی Office of (ONI( Naval Intelligence رهبری گروه ODST را بر عهده می گیرد.
اطلاعات زیادی از وی فاش نشده؛ ولی به نظر می رسد وی اولین شخصیت زن قابل بازی سری Halo باشد Dare و باک پیش از این نامزد بودند؛ اما به دلایل نامشخصی رابطه آن ها به هم می خورد. به نظر می رسد او هم چنان از دست باک عصبی باشد و به همین خاطر به محض ورود به تیم با باک دعوا می کند. تریشا هلفر (Tricia Helfer) بازیگر معروف سریال تلویزیونی
Battlestar Galactica صدا پیشه این شخصیت است.

فرمانده ادوارد باک ( Edward Buck)

باک در سال 2510 در شهر New Albany در Lombard واقع در کلونی Draco lll به دنیا آمد و با 42 سال سن قدیمی ترین عضور گروه است. وی در 18 سالگی به نیروهای UNSC پیوست و جز معدود افراد زنده ای است که در نبرد Reach حضور داشته است. باک فردی وظیفه شناس و یک نظامی بسیار حرفه ای به حساب می آید. وی برای تیم خود اهمیت زیادی قائل است، هر چند اخلاق نسبتا تندی دارد. گذشته باک خیلی عجیب است و مشخص نیست وی چگونه توانسته است از نبرد Reach زنده بیرون آید. به نظر می رسد در Halo: Reach هم شاهد حضور باک باشیم. باک پیش از ورود Dare به عنوان فرمانده تیم سه نفره ODST منصوب شده بود؛ اما ورود نامزد سابقش وضعیت را عوض کرد. باک همچنان به Dare علاقمند است؛ اما Dare به وی روی خوش نشان نمی دهد هر چند روکی شخصیت اصلی است؛ اما به نظر می رسد باک بیشترین نقش را در پیشروی داستان داشته باشد. نیتن فیلیون بازیگر محبوب آثاری چون Firefly و Castle صداپیشگی او را به عهده دارد.
سری بازی Halo

سلاح های جدید

روکی همانند مستر چیف توانایی حمل دو اسلحه را دارد. هر چند وی قابلیت استفاده از دو اسلحه همزمان را (Dual Wield Weapons) ندارد؛ اما روکی از دو اسلحه جدید بهره می برد که برای اولین بار در سری Halo از آن ها استفاده شده است. اولین اسلحه یک SMG مخصوص ODST است. اسم کامل این سلاح M7S Submachine Gun که شباهت بسیاری به SMG بازی Halo 2 دارد. هر چند این سلاح قدرت بسیار زیادی ندارد؛ اما دارای صدا خفه کن و قابلیت زوم کردن است. دومین اسلحه M6C جدید است که یک کلت به حساب می آید. اسم کامل این سلاح M6C/SOCOM است و به Automag هم شناخته می شود. اگر قسمت اول Halo را به یاد داشته باشید مطمئنا از کار با اسلحه ای چون M6D (اسلحه ای که به عنوان قوی ترین کلت تاریخ بازی های شوتر اول شخص توسط سایت Screw Attack انتخاب شد) لذت برده اید. M6C وام دار آن اسلحه است.
هِدشات های سریع و قدرت فوق العاده زیاد به عنوان مزیت اصلی این اسلحه شناخته می شود. باقی اسلحه های موجود در بازی در شماره های قبلی Halo هم استفاده شده بودند.
علاوه بر دو اسلحه ای که به بازی اضافه شده، روکی از یک قابلیت بسیار منحصر به فرد استفاده می کند. روکی می تواند از Visual Intelligence System(VISR) Reconnaissance استفاده کند. VISR در نگاه اول بسیار شبیه دید در شب (Night Vision) است؛ اما در عمل برتری هایی بسیاری نسبت به آن دارد. دید در شب تنها این قابلیت را دارد که محیط های تاریک را به رنگ سبز در بیاورید.(همانند چیزی که در سری Splinter Cell بارها دیده ایم)؛ اما VISR همانند یک شبرنگ عمل می کند و نه تنها محیط بازی را روشن تر از پیش می سازد بلکه عمق دید بیشتری برای بازیباز فراهم می کند. مثلا اگر در حالت معمولی بازیباز توانایی دید پنج متر دورتر از خود را داشته باشد با روشن کردن VISR این توانایی به دو برابر افزایش می یابد. در کنار بالا رفتن دید، VISR در نشان دادن محیط از رنگ های متفاوت استفاده می کند: رنگ قرمز برای نشان دادن دشمن ها، رنگ سبز برای نشان دادن دوستان و هم رزمان و رنگ زرد برای نشان دادن آبجکت های مهم. استفاده از VISR هیچ محدویتی ندارد و بازیباز هر زمان که بخواهد می تواند آن را خاموش یا روشن کند.
همان طور که گفته شد روکی باید دیگر اعضای گروه خود را پیدا کند. نیومامباسا یک شهر خالی از سکنه به حساب می آید؛ اما این موضوع باعث گمراه شدن روکی نخواهد شد. اگر به یاد داشته باشید مستر چیف از هوش مصنوعی ای به نام کُرتانا (Cortana) استفاده می کرد. روکی هم در این بازی از موهبت یک هوش مصنوعی به نام Superintendent بهره می برد که فرق بسیاری از کرتانا دارد. Superintendentمسئولیت تمام سیستم های الکترونیکی شهر را بر عهده دارد و از زمانی که روکی در شهر سقوط کرده، نظاره گر وی است. وی که از تخریب شهر توسط کاونانت ها ناراحت است، قصد دارد همه جانبه به روکی کمک کند. Superintendent برای این که حسن نیت خود را به روکی نشان دهد در اولین برخورد نقشه کامل شهر را به او می دهد. بازیباز برای دسترسی به نقشه باید دکمه Select را فشاردهد.
در نقشه ای که وی به بازیباز می دهد تمام مکان های بزرگ شهر علامت گذاری شده اند بازیباز می تواند آن را ببیند. علاوه بر این در نقشه، مکان هایی به نام Beacon وجود دارد که به صورت یک ناحیه چشمک زن آبی ظاهر می شوند. Beacon ها محیطی هستند که Superintendent فکر می کند نشانه های مهمی برای روکی وجود دارد و او می تواند توسط آن مکان ها، محل هم رزمان خود را پیدا کند. البته باید اشاره کرد بازیباز هیچ الزامی برای رفتن به این مناطق ندارد و می تواند مکان مورد نظر خود را روی نقشه علامت گذاری ( Waypoint) و در شهر گشت و گذار کند.
اهمیت Superintendent در دادن نقشه به روکی خلاصه نمی شود؛ بلکه وی کمک بسیاری به بازیباز خواهد کرد. همان طور که گفته شد تمام وسایل الکترونیکی شهر در اختیار Superintendent است، بنابراین هر زمان که لازم باشد با بازیباز ارتباط برقرار می کند. به طور مثال اگر بازیباز گم شده باشد Superintendent توسط تابلوها، تلفن و هر وسیله دیگر به بازیباز هشدار می دهد. بارزترین نکته در مورد این هوش مصنوعی پویا بودن وی است. بیشتر اخطارها و راهنمایی هایی که وی در طول بازی به روکی می کند بستگی به عمل بازیباز دارد و بازیباز با یک هوش مصنوعی از قبل تعریف شده، روبرونیست. مثلا اگر مسیر را درست بروید، با هشدارهای Superintendent مواجه نخواهید شد. اگر بازیباز به مناطقی برود که کاونانت ها حضور دارند Superintendent به روکی هشدار می دهد که مواظب خود باشد و بازیباز را از خطر وجود دشمن آگاه می کند. باید اشاره کرد که دشمنان حتی در پشت بام ها نیز انتظار شما را می کشند و بازیباز باید در این زمینه محتاط عمل کند. دشمنانی که در ODST وجود دارند. تفاوت چندانی با شماره های قبلی ندارند. گرانت ( Grunt)، دران (Drone)، شغال (Jackals) و بروت ( Brutes) از جمله دشمنانی هستند که بازیباز با آن ها روبرو می شود. هر چند Bungie اعلام کرده است خطرناک ترین دشمنان انسان ها یعنی الیت ها (نژاد Arbiter) در بازی حضور ندارند. علاوه بر این Bungie هیچ پاسخی مبنی بر حضور فلودها (Flood) در بازی نداده است. هیچ بعید نیست که فلودها به عنوان سرپرایز Bungie در بازی حضور پیدا کنند.

وسایل نقلیه

راندن وسایل نقلیه همیشه یکی از بخش های مهم و لذت بخش گیم پلی سری Halo بوده و مطمئنا ODST نیز از این قاعده مستثنی نیست. وجود وسایل نقلیه ای چون Mongoose (موتور چهار چرخ Halo3)، Warthog (ماشین شاسی بلند معروف سری) و Scorpion Tank برای نیروهای UNSC و Phantom Wraith و Banshee متعلق به کاونانت ها، تایید شده است. هنوز مشخص نیست روکی می تواند برای گشت و گذار در شهر از این وسایل استفاده کند یا این که آن ها فقط در ماموریت های اصلی و فلش بک کاربر دارند. در هر صورت به نظر نمی رسد وسایل نقلیه عظیمی مثل Scarab در بازی حضور داشته باشند و ODST در این زمینه تنوع کمتری نسبت به Halo3 دارد.

پیدا کردن دیگر اعضا

روکی به دنبال اعضای گروه است و Superintendent با نشان دادن Beacon وی را به سوی دیگر اعضای گروه راهنمایی می کند. بعد از این که روکی به سمت این مکان ها برود با یک نشانه از دوستان خود روبرو می شود و بعد از آن است که بازیباز شاهد یک فلش بک خواهد بود و متوجه سرنوشت دیگر اعضا خواهد شد. البته در این جا بازیباز نظاره گر یک صحنه سینمایی ( Cut - Scene) نخواهد بود؛ بلکه به جای همان شخص بازی خواهد کرد. هر کدام از این فلش ها متعلق به یکی از اعضای گروه است با توجه به این که هر کدام از اعضای گروه در یک زمینه خاص مهارت دارند. این ماموریت ها هم با توجه به قابلیت های آن ها بنا شده است بعد از این که بازیباز ماموریت را تمام کرد دوباره کنترل روکی را بر عهده خواهد گرفت تاکنون تنها یکی از فلش بک ها نمایش داده شده که متعلق به داچ است.
وقتی روکی با کمک Superintendent به سمت اولین نشانه در ONI Alpha Site می رود، متوجه می شود پلی که در آن جا قرار داشته، قبل از رسیدن وی خراب شده است. در این جا Superintendent طی یک فلش بک علت وقوع اتفاق را به روکی نشان می دهد. این اتفاق چهار ساعت پیش رخ داده است و در این مرحله داچ به کمک میکی ماموریت دارد برای جلوگیری از نفوذ ماونانت ها پل مربوطه را خراب کند. با توجه به این که تخصص داچ استفاده از اسلحه های غول پیکر است، در همان بدو ورود یک Spartan Laser در اختیار بازیباز قرار می گیرد. علاوه بر این داچ در طول این مرحله قابلیت استفاده از اسلحه های سنگین دیگری چون M68 را نیز را دارد. گیم پلی بازی در زمان فلش بک ها بسیار سریع و نفس گیر است و به گیم پلی سریع شماره های قبلی نزدیک می شود.

Firefight

مُد Firefight یک بخش کاملا جدید است که به صورت اختصاصی برای ODST ساخته شده است. البته Bungie اعلام کرد، قصد داشته این مد را در Halo3 عرضه کند؛ اما با توجه به کمبود وقت آن را به ODST منقل کرده است. این مد شباهت بسیای به Horde Mode بازی Gears of War2 دارد. در این مد بازیباز به همراه سه تن دیگر به مبارزه با کاونانت ها می پردازند. بازیبازها می توانند از طریق System Link ,Xbox Live و حتی به صورت Split- Screen به انجام این مد بپردازند. این مد پایان ندارد و تا وقتی بازیباز زنده است، نیروهای دشمن به وی و دوستانش حمله می کنند هر تیم دارای 7 جان خواهد بود و در طول این مدت بازیبازها باید سعی کنند تا حد امکان کاونانت ها را از بین ببرند تا امتیاز بالاتری به دست آورند. تمام شدن همه این 7 جان به معنای پایان بازی نیست، بلکه زمانی بازی به پایان می رسد که تمام اعضای گروه از بین بروند. Skull ها هم در بازی حضور دارند و هر قدر کاونانت های بیشتری از بین ببرید، به شما Skull داده می شود. این Skull ها به نوعی باعث بالا رفتن درجه سختی می شود. نوع دشمنی که با آن روبرو می شوید، به شکل تصادفی مشخص می شود هر نوع دشمن امتیاز مخصوص به خود را دارد. مثلا اگر یک بروت را بکشید، امتیاز بیشتری کسب کنید تجهیزات بیشتری در اختیارتان قرار می گیرد. Fireflight دارای سه شناسه مهم به نام های Round ،Set و Wave است. هر پنج Wave (در هر موج یک Phantom موجی از دشمنان را به سمت بازیباز می فرستد) یک راند به حساب می آید و هر سه راند یک ست محسوب می شود. بعد از اتمام هر راند یکی از Skull ها فعال می شود تا این جای کار Bungie سه مدل Skull به نام های Catch ،Tough Luck و Black Eye نمایش داده است. Tough Luck باعث می شود کاونانت ها به سختی بمیرند؛ Catch باعث می شود نارنجک کاونانت ها بی نهایت شود و آن ها تمام مدت بر سر بازیباز نارنجک پرتاب کنند! و Black Eye نیز بازیباز را مجبور می کند برای پر کردن انرژی خود به مبارزه تن به تن با دشمنان بپردازد.
برای این مد سه نقشه طراحی شده که هر کدام در یک منطقه نیومامباسا قرار دارند.
اولین مپ Security Zone نام دارد که بر اساس مرحله ONI Alpha Site ساخته شده است. این مپ دارای اندازه معمولی است و بازیباز می تواند از کاورهای متعدد و اسلحه ای چون Turret علیه کاونانت ها استفاده کند.
کاونانت ها در این مپ از وسیله نقلیه Wraith استفاده می کنند. البته برای متعادل شدن بازی شما قابلیت دزدیدن آن را ندارید. دومین مپ Crater است که در یک محیط بسته رخ می دهد و متعلق به مرحله ای است که سرگذشت Dare نمایش داده می شود. این مپ به عنوان کوچک ترین نقشه Fireflight شناخته می شود. آخرین مپ در حال حاضر نام مشخصی ندارد؛ اما در Tsavo Highway رخ می دهد (چهارمین مرحله Halo3). این مپ به عنوان بزرگ ترین نقشه بازی است و بازیباز قابلیت استفاده از Warthog را نیز دارد. نکته آخر این که شخصیت های این مد با پیشروی در بخش Campaign بازی آزاد می شوند.

بخش چند نفره

هر چند بخش Campaign این بازی کوتاه تر از قسمت سوم است؛ اما با توجه به ویژگی های افزوده شده، باز هم می توان آن را یکی از با ارزش ترین بازی ها دانست. بخش چند نفره ODST مانند Halo3 است منتها تمام مپ پک های پولی و دانلودی Halo3 و هم چنین سه نقشه جدید به نام های Heretic, Citadel و Longshore به آن اضافه شده است. هر سه مپ پک های Legendary, Heroic و Mythic در بازی وجود دارند (برای دانلود دو مپ پک Mythic و Legendary می بایست 1200 پوینت پرداخت می کردید). بنابراین تعدادهای مپ های موجود در بخش چند نفره ODST ( جدا از بخش Firefight) به عدد 24 می رسد.

تیلر مایلز ملقب به داچ

(TaylorH. «Dutch» Miles)
داچ در سال 2519 در شهر Losantiville واقع در ناحیه Seven Hills سیاره مریخ به دنیا آمده و با 33 سال بعد از باک با تجربه ترین فرد گروه است. داچ در سال 2540 وارد ارتش شد و پیش از آن به عنوان یک راننده کامیون در مریخ انجام وظیفه می کرد. داچ بسیار قوی هیکل و تخصصش استفاده از اسلحه های غول آسا است. او پیش از این در نبرد اریل ( Battle of Ariel) شرکت داشته است. داچ و رومرو به عنوان دوستان صمیمی هم شناخته می شوند، و قرار است در سری کامیک Helljumper به گذشته این دو و نوع آشنایی آن ها با یکدیگر پرداخته شود. آدام بالدوین بازیگر سریال Firefly صدا پیشه این شخصیت است.
سری بازی Halo

کوجو اگو ملقب به رومرو

(Kojo «Romero» Agu)
رومرو 28 سال دارد و سال 2524 در Castra Arcology واقع در کلونی Madrigal به دنیا آمده است. وی در 16 سالگی وارد ارتش شده است. رومرو هم در نبرد اریل شرکت داشته و در آن جا با داچ آشنا شده است. تخصص رومرو، نشانه گیری بسیار دقیق است؛ به همین منظور همیشه از سلاح تک تیرانداز (Sniper) استفاده می کند. از لحاظ شخصیتی داچ بسیار سر زنده است و علاقه خاصی به اذیت کردن دیگر اعضای گروه دارد. هر چند رومرو در Madrigal به دنیا آمده؛ اما به نظر می رسد ریشه ای افریقایی داشته باشد. رومرو با 1،91 سانت و 90 کیلو وزن بزرگ ترین فرد گروه است.

یک اثر حماسی

از Halo همیشه به عنوان یک اثر حماسی بزرگ یاد می شود؛ اما جدا از داستان و شخصیت پردازی قوی، این موسیقی بی نظیر این بازی بوده که آن را به یک اثر کاملا حماسی تبدیل کرده است. مارتین اُدانل (Martin O Donnell) ملقب به مارتی آهنگساز سه گانه Halo کار تنظیم و ساخت این شماره را هم بر عهده دارد. مارتی چندی پیش تایید کرد. قطعه های جدیدی برای ODST ساخته است. اما در کنار آهنگسازی بی نظیر باید به صداگذاری قوی این شماره نیز اشاره کرد. گویا مسئولان Bungie علاقه بیش از حدی به سریال Firefly و البته دنباله سینمایی آن یعنی فیلم Serenity داشته اند، زیرا مثلث نیتن فیلیون (Nathan Fillion)، آدام بالدوین (Adam Baldwin ) و الن تادیک (Alan Tudyk) جزو صدا پیشگان بازی هستند (سریال Firefly یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی دهه اخیر است و فیلم Serenity که دنباله آن به حساب می آید. به عنوان بهترین فیلم علمی / تخیلی سال 2005 شناخته شد) در این بین فیلیون از شهرت بیشتری نسبت به دیگر صدا پیشگان برخوردار است. فیلیون جزو معدود بازیگران هالیوودی است که یک بازیباز به تمام معنا محسوب می شود و ساعت های بسیاری را صرف بخش چند نفره Halo3 می کند. Bungie علاوه بر قرض گرفتن صدا وی از صورت او نیز برای طراحی صورت باک استفاده کرده است. فیلیون درباره شخصیت باک این گونه می گوید: " من در نقش فرمانده باک در ODST حاضر شدم. باک آدم بد اخلاق و عنقی است. باک در این ماموریت با یک موقعیت رمانتیک قدیمی روبرو شده و همین موضوع باعث می شود استرس وی بیش از پیش افزایش یابد." وی هم چنین درباره بخش چند نفره بازی می گوید: " Halo فوق العاده است و این بازی واقعا با من جور در می آید. من با Halo می توانم با تمام دوستانم در آمریکا و کانادا صحبت و درباره امور روزمره ام بحث کنم." فیلیون در شماره قبلی Halo هم در نقش فرمانده رینالدز (Sergeant Reynolds) ظاهر شده بود. جالب است بدانید که شخصیت و صورت نیتن فیلیون یکی از بزرگ ترین منابع الهامات Naughty Dog برای ساخت شخصیت نیتن دریک (Nathan Drake) بوده است.
ODST از همان موتور ارتقا یافته Halo3 استفاده می کند نورپردازی بازی هم چنان عالی است و با وجود Open - World شدن گرافیک بافت ها بسیار بهتر شده است. بهترین تغییر گرافیکی مدل سازی و انیمیشن های نرم تر است. متاسفانه با توجه به استفاده از موتور Halo3 بازی هم چنان در رزولوشن 1152× 640 اجرا خواهد شد و خبری از 720p نیست. ODST 21 سپتامبر 2009 به صورت انحصاری برای X360 و در دو DVD عرضه شد. دیسک اول متعلق به بخش Campaign و مد Fireflight و دیسک دوم به صورت مستقیم وارد بخش آنلاین شدند.
علاوه بر این نسخه بتای Halo : Reach هم در این دیسک قرار دارد. Halo3: ODST مطمئنا طرفداران این سری را راضی و Halo را با شکوه تر از پیش خواهد کرد.

بازگشت فرمانده

ساخت عنوانی دیگر علاوه بر ODST کاملا بدیهی به نظر می رسید؛ اما کمتر کسی فکر می کرد Bungie دوباره روی سری Halo کار کند. با این وجود جو استیتن در کنفرانس E3 مایکروسافت اعلام کرد Halo :Reach بازی بعدی در این سری است که توسط Bungie ساخته می شود. اتفاق های این بازی قبل از قسمت اول بازی به وقوع می پیوندد و همان طور که از نامش پیداست حول محور حمله کاونانت ها به سیاره ریچ ( Reach) که دومین سیاره بزرگ انسان ها بعد از زمین است می پردازد. طبق شایعات داستان بازی بر اساس کتاب معروف Halo : The Fall of Reach نوشته Eric Nylund بنا شده است هم چنین شایعه شده بیش از دو سال از شروع ساخت این بازی می گذرد و تمام تیم Bungie در حال کار روی این اثر هستند به نظر می رسد Reach از یک موتور کاملا جدید استفاده می کند. اطلاعات بیشتری از بازی منتشر نشده؛ اما خبر خوب برای طرفداران Halo این است که آن ها می توانند شاهد بازگشت دوباره مستر چیف باشند.

سازنده های جدید

بعد از عرضه Halo3 بود که Bungie در یک خبر شوک آور، اعلام کرد از مایکروسافت جدا شده است همین موضوع عاملی بود برای راه اندازی یک استدیو دیگر که در ساخت Halo دخیل باشند. هرچند Bungie بعدها ODST و Halo: Reach را معرفی کرد؛ اما این دو بازی باعث نشد مایکروسافت کار خود را انجام ندهد. به همین منظور ماکروسافت در Comic- Con 2009 واقع در سن دیگو، راه اندازی استدیو Industries را اعلام کرد. این استدیو از این پس اختیار کامل بِرَند Halo را در دست می گیرد. البته این استدیو تنها کار ساخت قسمت های بعدی Halo را بر عهده نمی گیرد؛ بلکه به عنوان ناظر بر تمام کارهایی که بر اساس نام Halo (لباس، فیلم و کامیک) انجام می شود، نظارت می کند. این استدیو حتی می تواند با استدیوهای دیگر قرارداد ببندد و از آن ها بخواهد بر اساس این IP بازی بسازند. با توجه اهمیت این استدیو برای مایکروسافت، این شرکت از چندین بازیساز بزرگ در این استدیو استفاده می کند در این بین می توان به فرانک اکانر (یکی از خالقان سری Halo) رایان پیتون (تهیه کننده Metal Gear Solid4)، کورینه یو( مدیر سابق بخش تکنولوژی Gearbox کنت اسکات (یکی از کارمندان ارشد id Software) و دیوید وو (تاسیس کننده استدیو Pseudo Interactive سازنده سری Full Auto و بازی منتفی شده Carmagedon 4) نام برد. البته علت نام گذاری این استدیو هم بسیار جالب است.
Forerunners کسانی بودند که Halo را به وجود آوردند و برای محافظت از آن هوش مصنوعی ای به نام مانیتور ( Monitor) خلق کردند. هوش مصنوعی چهارمین Halo که به Intallation 04 یا Alpha Halo معروف بود. Guilty Spark 343 نام داشت (همان هوش مصنوعی ای که باعث مرگ گروهبان جانسون شد). استدیو Industries 343 در واقع همچون مانیتوری است که بر بِرَند Halo را بر عهده می گیرید یا این که با استدیوهای دیگر قرارداد می بندد؟

منطقه 9

اگر درست نگاه کنیم می بینم که بازی و کتاب های کامیک شباهت بسیاری به هم دارند. هم کدام دوره ای بر صنعت سرگرمی حکومت کردند و قهرمانان هر کدام در دوره های مختلفی وارد دنیا سینما شدند. فیلم های برگرفته شده از کامیک وارد عصر سوم (دوران طلایی) خود شده اند؛ اما دنیای بازی هنوز در عصر دوم خود به سر می برد. البته فیلم «شاهزاده فارس» ( Prince of Persia) می تواند سرآغاز ورود فیلم/ بازی ها به عصر سوم باشد. در این بین بسیاری منتظر فیلم Halo بودند؛ اما به راستی چه اتفاقی برای آن پروژه یک ساله افتاد؟
در سال 2006 دواستدیو فاکس و یونیورسال ساخت فیلم Halo را تایید کردند. نیل بلومکمپ ( Neill Blomkamp) جوان به عنوان کارگردان و پیتر جکسون ( Peter Jackson) بزرگ به عنوان تهیه کننده فیلم انتخاب شدند. تقریبا تمام کارهای پیش تولید فیلم تمام شده و تیم آماده فیلمبرداری بودند که طی یک اعلام ناگهانی ساخت فیلم Halo منتفی شد. دلیل واضحی برای این امر ذکر نشد؛ اما خیلی از شایعات حاکی از عدم اعتماد به کارگردان جوانی چون بلومکمپ بود. علاوه بر این از بودجه سرسام آور این پروژه به عنوان یکی دیگر از مشکلات نام برده می شود. مدتی گذشت و تیم دو نفره جکسون و بلومکمپ اعلام کردند. در حال ساخت یک عنوان علمی - تخیلی دیگر هستند مدتی بعد خبر از فیلمبرداری یک اثر جدید در افریقای جنوبی شد و بالاخره بلومکمپ پرده از فیلم " منطقه 9" ( District) برداشت منطقه 9 در مورد آمدن یک گروه بیگانه به افریقای جنوبی است. این فیلم در Comic - Con امسال نمایش فوق العاده ای داشت و بسیاری با توجه به جلوه های عظیم فیلم فکر می کردند چیزی بیش از 100 میلیون دلار خرج این اثر شده باشد که پیتر جکسون به صورت رسمی اعلام کرد تنها 30 میلیون دلار برای آن هزینه کرده اند.
بلومکمپ در یک اظهار نظر جالب اعلام کرد بسیاری از ایده های فیلم Halo را به این اثر منتقل کرده است وی هم چنین اعلام کرد 5 ماه به صورت تمام وقت روی این پروژه کار کرد وبعد از منتفی شدن این فیلم خیلی ناامید شد. شایعات زیادی مبنی بر این وجود دارد که اگر منطقه 9 به فیلم پرفروشی تبدیل شود، پروژه ساخت Halo دوباره توسط تیم قبلی راه اندازی می شود. البته در حال حاضر شایعاتی مبنی بر اضافه شدن استیون اسپیلبرگ ( Steven Spielberg) به کادر سازندگان فیلم شنیده می شود.

نسخه های مختلف

Halo 3 از آن دسته بازی هایی بود که در پک های بسیار متنوعی عرضه شد و هر پک دارای وسایل مخصوص به خود بود. با توجه به این که ODST یک بسته الحاقی به حساب می آید، مایکروسافت این بار دیگر به آب و آتش نزده و این بازی تنها در دو پک متفاوت عرضه می شود. پک اول همان پک معمولی بازی است که به قیمت 59،99 دلار عرضه خواهد شد و پک دوم که :Halo3 ODST Collectors Pack نام دارد. علاوه بر بازی دارای یک دسته بسیار زیبا متناسب با UNSC و به رنگ سبز خواهد بود و با قیمت 99دلار عرضه خواهد شد. البته در صورتی که طرفداران بازی را پیش خرید کنند، می توانند از حضور گروهبان جانسون (Maj Avery Johnson) در مد Fireflight بهره ببرند.

پیش زمینه ای در دنیا Halo

پاییز امسال Halo 3: ODST و پاییز آینده Halo :Reach عرضه خواهد شد. با توجه به حساسیت های همیشگی مایکروسافت داستان ها و مجموعه هایی برای آشنایی با شخصیت های این دو بازی عرضه خواهد شد. برای ODST یک مجموعه کامیک به نام Helljumper در پنج بخش منتشر خواهد شد. اولین قسمت از این سری در 22 جولای عرضه شد و اکتبر امسال هر 5 بخش این مجموعه توسط مارول منتشر خواهد شد. این مجموعه توسط دو نویسنده بزرگ یعنی Peter David و Eric Nguyen (نویسنده کتاب زیبای Halo :The Fall of The Reach) نوشته خواهد شد و روایت گر داستان Dutch و Romeo خواهد بود. اتفاقات این داستان مربوط به حوادث قبل از بازی است و به عنوان یک Prequel برای ODST حساب می آید. اما سرپزایز واقعی در Halo :Legends خلاصه می شود. این مجموعه یک انیمه هفت بخشی خواهد بود که توسط بهترین استدیوهای انیمه سازی ژاپن مثل Production I.G Casio, Toei Animation, Studio4,C Ent و Bones ساخته خواهد شد. در کنار این استدیوها، کارگردان های بزرگ انیمه چون شینجی آراماکی (Shinji Aramaki) (Appleseed) مامُرو اُشی (Mamoru Oshii) (Ghost in the Shell) روی این پروژه کار خواهند کرد. این هفت بخش مروری کوتاه و سریع بر اتفاق های دنیای Halo از زمان Forerunner ها تا اتمام سه گانه Halo خواهد بود. پیش از این هم برادران واچوفسکی برای نشان دادن پیش زمینه سری Matrix دست به چنین کاری زده بودند که حاصل آن مجموعه انیمه The Animatrix بود. این سری دارای دو زبان ژاپنی و انگلیسی خواهد بود و توسط شرکت وارنر براس (Warner Bros) در دو فرمت DVD و Blu-Ray در بهار 2010 پخش خواهد شد.

Halo Waypoint

یکی دیگر از عناوینی که در کنار ODST عرضه می شود HW) Halo Waypoint) است. این برنامه چیزی شبیه به X-Fire است و روی XBL قرار خواهد گرفت. HW طرفداران سری Halo را از خبرها، مصاحبه ها و عکس های جدید باخبر می کند. هم چنین قرار است Content های انحصاری در آن قرار گیرد. در کنار این موارد HW بازیبازها را از میزان ساعتی که تا به حال به انجام بازی Halo پرداخته اند، آگاه می کند و دارای Player Rankings جدا است. این برنامه در پاییز امسال عرضه خواهد شد.

مایکل سپو ملقب به میکی (Michael «Mickey» Crespo)

میکی در سال 2530 در Crisium City در Naniwa ماه به دنیا آمد. وی با 22 سال جوان ترین و رده پایین ترین عضو گروه است. میکی و روکی هر دو در یک مکان متولد شده و زندگی کرده اند و جالب تر این که به فاصله یک سال نسبت به هم وارد ارتش شده اند. تخصص اصلی میکی مواد منفجره است؛ با این حال وی در راندن سفینه و وسایل نقلیه بسیار ماهر است. وی در 17 سالگی به ارتش پیوست، در حالی که قبل از آن او و روکی هر دو دانش آموز بودند. به نظر می رسد میکی کلید اصلی پیدا کردن هویت روکی باشد. الن تادیک دیگر بازیگر مجموعه Firefly صداپیشه میکی است.
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.