یک کویر، هزار آسمان

برای مردمی که از هیاهو و سر و صدای شهرهای بزرگ خسته شده اند، یک شب اقامت در کویر، غنیمتی است تا اندکی آرامش را احساس کنند. غیر از سکوت و آرامش، با سفر به کویر می شود آسمان را هم بی واسطه تماشا کرد، دور از
شنبه، 12 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یک کویر، هزار آسمان
یک کویر، هزار آسمان

 

نویسنده: رضا یوسفی




 

راهنمای سفر به کویر مرنجاب

برای مردمی که از هیاهو و سر و صدای شهرهای بزرگ خسته شده اند، یک شب اقامت در کویر، غنیمتی است تا اندکی آرامش را احساس کنند. غیر از سکوت و آرامش، با سفر به کویر می شود آسمان را هم بی واسطه تماشا کرد، دور از روشنایی شهر در آن چرخید و خاطره ستاره چینی کودکی ها را زنده کرد. کویر «مرنجاب» در شمال شرقی کاشان، یکی از همین کویرهای آرام است که با رمل های دینی اش، یکی از زیباترین کویرهای ایران نام گرفته. مرنجاب در منطقه «بند ریگ» در گوشه غربی دشت کویر مرکزی ایران جای گرفته که هم پوشش گیاهی خاصش کم نظیر است و هم جذابیت هایی مثل تپه های شنی روان، پرندگان مختلف و دریاچه نمک دارد. جاده سنگفرشی که صفویان از اصفهان تا مشهد کشیدند، از کنار این وادی می گذرد و خوشبختانه هنوز بعضی از کاروانسراهای این جاده تاریخی در حاشیه کویر سالم مانده اند و می شود یک شب کویری را مهمانشان شد.

یک سفر

چطور بگردیم؟

در سال های اخیر، به دلیل آمدن تعداد زیاد مسافران به این کویر، نیروی انتظامی محدودیت هایی برای مسافران به این منطقه کویری ایجاد کرده. بهتر است قبل از سفر با اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل و با شماره تلفن 2732282(0362) تماس بگیرید و همراهتان کارت شناسایی هم داشته باشید.
یک کویر، هزار آسمان

از آران تا مرنجاب

کویر مرنجاب در نزدیکی شهر «آران و بیدگل» قرار دارد و از کاشان حدود 5 کیلومتر فاصله دارد.

چطور برسیم؟

از هر کدام از شهرهای تهران یا اصفهان، می توانید 2 ساعته به کاشان برسید. در کاشان باید میدان شهید منتظری (فلکه اِکسپورت) را پیدا کنید و بعد، از آنجا وارد بلوار کارگر شوید و مستقیم بروید. وقتی از روی پل راه آهن وارد شدید، وارد آران و بیدگل شده اید. در آنجا مسیر مستقیم را ادامه دهید تا به امامزاده هلال ابن علی(ع) برسید. می توانید زیارتی بکنید و به راهتان ادامه دهید تا به بلوار ارتش یا همان خروجی کویری آران و بیدگل برسید. یک راه دیگر هم دارید؛ می توانید پس از ورود به شهر، در اولین میدان دور زده و از کنار جایگاه سوخت وارد کمربندی شوید تا به بلوار ارتش برسید. بلوار ارتش بعد از 5 کیلومتر تمام می شود و در سمت راست تان ساختمان های ارتش را می بینید. حالا در مقابلتان یک راه خاکی و در سمت چپ تان یک راه آسفالت وجود دارد. راه خاکی را انتخاب کنید و آرام برانید تا بعد از 45 کیلومتر از جاده خاکی به کاروانسرای مرنجاب برسید.

در قلب کویر

کاروانسرای مرنجاب در قلب کویر مرنجاب قرار دارد و می توانید آنجا را محور سفرتان قرار دهید.
یک کویر، هزار آسمان

کجا بگردیم؟

دیدنی های کویر:

پیش از آنکه به کاروانسرا برسید، قسمتی از دریاچه نمک را در سمت چپ خود می بینید و می توانید وارد راه فرعی آن شده و در قسمت های محکم دریاچه قدم بزنید. کمی جلوتر و در کنار یک آب انبار، تپه های شنی یا رمل ها را در سمت راست خود می بینید و می توانید کفش و جورابتان را در بیاورید و پاها را در ماسه بادی های نرم کویر بگذارید. در انتهای مسیر، کاروانسرا در سمت چپ جاده و هم مرز با قسمت دیگری از دریاچه نمک است. چند کیلومتر بعد از کاروانسرا هم تپه های شنی دیگری قرار دارند که می توایند حتماً با کمک بلدهای محلی به آنجا برسید. برای گرفتن راهنما می توانید از مسوول کاروانسرا کمک بگیرید.

کاروانسرای مرنجاب:

این کاروانسرا در سال 1013 قمری به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد که یک قنات آب شیرین و یک استخر قدیمی هم در کنارش دارد. ممکن است در شب هایی که مهمان کاروانسرا هستید، گروه های اهل رصد و نجوم روی پشت بام این کاروانسرا به رصد ستارگان بپردازند. یک سرویس بهداشتی نیمه مجهز هم در کاروانسرا وجود دارد. برای اقامت در کویر مرنجاب یکی از گزینه ها کاروانسرا است. در این کاروانسرا 3 نوع اتاق وجود دارد که هر کدام ظرفیت حدود 7،15 و 20 نفر را دارند و می توانید به ترتیب با پرداخت 20، 30، و 50 هزار تومان یکی از آنها را برای اقامت خود و دوستانتان انتخاب کنید؛ البته به شرطی که زودتر برسید و اتاق ها پر نشده باشند. روزهای تعطیل به دلیل تعداد زیاد مسافر، اگر هم کاروانسرا پر بود، می توانید کنار کاروانسرا چادر بزنید و از آب و سرویس بهداشتی اش استفاده کنید. البته می توانید در مسجد قدیمی جاده عابدین آباد هم بمانید.

آسیب نزنید

نکات طلایی

* شب های کویر سرد است. لباس گرم و کیسه خواب به همراه داشته باشید.
* هیچ گاه در کویر از گروه جدا نشوید.
* اگر با جهت یابی در کویر آشنا نیستید، وارد کویر نشوید و حتماً با بلد محلی همراه شوید.
* آب و وعده های غذایی کامل را همراه ببرید.
* اگر در چادر می مانید، حتماً زیپ آن را محکم ببندید تا مانع ورود خزندگان خطرناک شوید.
* کویر را با زباله آلوده نکنید و حتی تکه کوچکی از زباله را در کویر جا نگذارید.
* اگر تلسکوپ دارید آن را همراه خود ببرید.
* در کویر سر و صدا نکنید و به ارزش های فرهنگی مردم محلی احترام بگذارید.
منبع مقاله: ماهنامه ایرانشناسی سرزمین من آبان 1391



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما