مقدمه ای بر فلسفه یوگا

اکثر مردم وقتی کلمه یوگا را می شنوند، تصویری از دختری چهار زانو را در حالی که دست هایش به طور مستقیم بر روی دو زانویش قرار گرفته، در ذهن خود مجسم می کنند. همچنین احتمالا تصور می کنند که او در حال مراقبه است.
چهارشنبه، 23 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مقدمه ای بر فلسفه یوگا
 مقدمه ای بر فلسفه یوگا

مترجم: شبکه مترجمین ایران





 
اکثر مردم وقتی کلمه یوگا را می شنوند، تصویری از دختری چهار زانو را در حالی که دست هایش به طور مستقیم بر روی دو زانویش قرار گرفته، در ذهن خود مجسم می کنند. همچنین احتمالا تصور می کنند که او در حال مراقبه است. البته این آیین باستانی چیزی بیش از نشستن در حالت نیلوفر آبی است. این روش، رویکردی به زندگی است که دو مفهوم جسمی و فلسفی تندرستی را به هم پیوند می زند. خاستگاه کلمه یوگا از آثار مکتوب باستانی و به زبان سانسکریت است که در ترجمه به زبان انگلیسی به صورت عبارت "اتحاد باشکوه" معنا می شود. این پیوند باشکوه مربوط به یگانگی ذهن و بدن است.
متن سانسکریتی که بنیان این مکتب فلسفی را تشکیل می دهد، کتاب مقدس "ساتراهای یوگای پاتانجالی" است. چهار کتاب متشکل این متن که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش نوشته شده اند، عبارتند از : "کای والیا پادا"، "ویبهاتی پادا"، "سامادهی پادا" و "سادهانا پادا". در کتاب سادهانا پادا می توان جنبه های فیزیکی یوگا را یافت.
در این کتاب شما مراحل هشت گانه "۸ شاخه" را خواهید یافت که به یوگای "آشتانگا" موسوم است. پنج شاخه نخست این روش مربوط به کمک گرفتن از اعضای خارجی بدن و سه شاخه آخر مرتبط با مسائل درونی است. ۳ مرحله آخر به نظم و انضباط بدن می پردازد. توصیه های مبنایی آن بر عاری بودن بدن انسان از هر گونه بیماری و حفظ انرژی حیاتی استوار است. نسخه های غربی این رشته باستانی، از تعالیم موجود در کتاب سوتراها نشات گرفته اند.
کلمه "آسانا" جمع کلمه "آسان" بوده که به معنای وضعیت یا موقعیت بدن است. هدف از انجام تمرینات آن، بهبود انعطاف پذیری و مراقبه است. در تمرین های آسانا، وضعیت ها همواره باید پایدار و محکم و در عین حال در تمامی مواقع راحت باشند.
مقدمه ای بر فلسفه یوگا
بنابراین، احساس هر گونه دردی به معنای آن است که اشتباهی در نحوه انجام تمرینات شما وجود داشته و مسیر به سوی هدف را به درستی دنبال نمی کنید. تعداد حالت ها هم برای مبتدیان و هم برای یوگاکاران پیشرفته فراوان است.
سطح مهارتی شما هر چه باشد، همواره باید برخی از اصول را رعایت کنید. تمرین ها را باید با معده خالی انجام دهید. تنفس نباید نامنظم باشد، بلکه باید به صورت کنترل شده و راحت نفس بکشید. وضعیت ها باید به صورتی باشند که بدن شما در اثر فشار یا کشش بیش از حد به لرزه نیافتد. اغلب باید به جای زمین تمرینات را بر روی تشک انجام داد. پس از انجام تمرینات کامل یک جلسه، باید مدت زمان کافی و مناسبی را برای رسیدن به حالت آرامش عمیق اختصاص دهید.
برخی از وضعیت ها به صورت ایستاده انجام می شوند. سایر حرکات به صورت خوابیده، نشسته، در حالت بالانس و یا به صورت خم شده به پشت اجرا می شوند. حالت های آغازین که به صورت نشسته انجام می شوند، عبارتند از : حالت "نشسته با پاهای کاملا باز"، حالت "نیمه شاه ماهی" و حالت "پینه دوز". بعضی از وضعیت های ایستاده برای افراد مبتدی عبارتند از: حالت هرم یا پیرامید، حالت "ایستاده و خم شده به جلو" و "حالت هشتی رو به پایین".
همانطور که پیش از این بحث کردیم، یوگا چیزی بیش از قرار دادن ساده بدن در یک وضعیت خاص است. یوگا فلسفه جامعی است که بر اهمیت سلامت روحی معنوی و همچنین نیازهای محسوس بدن انسان تاکید می ورزد. در واقع، نخستین مرحله به آموزش ارزشهای اساسی حقیقت در واژه و فکر، عدم خشونت و تک همسری برای افراد متاهل و امتناع از ازدواج برای افراد مجرد می پردازد.
منبع: www.articlehealthandfitness.com

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط