مقابله‌های ساده در برابر مشکل‌های ناشی از یخ و برف

با فرا رسیدن فصل سرما، بروز مشکلات ناشی از ریزش برف و یخ‌زدگی امری عادی به شمار می‌رود. از لغزندگی زمین و مشکل زمین خوردن که بگذریم، یخ زدن و چکه کردن بام‌ها و ترکیدن لوله‌ها نیز گرچه ممکن است در آغاز
دوشنبه، 23 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مقابله‌های ساده در برابر مشکل‌های ناشی از یخ و برف
مقابله‌های ساده در برابر مشکل‌های ناشی از یخ و برف

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
با فرا رسیدن فصل سرما، بروز مشکلات ناشی از ریزش برف و یخ‌زدگی امری عادی به شمار می‌رود. از لغزندگی زمین و مشکل زمین خوردن که بگذریم، یخ زدن و چکه کردن بام‌ها و ترکیدن لوله‌ها نیز گرچه ممکن است در آغاز بی‌اهمیت و کوچک جلوه کنند، اما امکان دارد عدم توجهِ به موقع به همین مسائل کوچک، در آینده‌ای نه چندان دور موجب بروز خساراتی چون ریزش سقف و آب گرفتن خانه و نظایر آن گردد. برای مقابله با این گونه مشکلات در منازل، راه‌های زیادی وجود دارد که طی این مقاله از میان آن ها به ده راه حل تقریباً آسان و کم‌خرج اشاره می‌شود.

1- تمیز نگاه داشتن آب‌راه‌ها و ناودان‌ها

هنگامی که برف و یخ شروع به آب شدن می‌کند و آب حاصل در آب‌راه‌های پشت‌بام‌ها جریان می‌یابد، اگر آب‌راه تمیز نباشد، کندی حرکت آب موجب نفوذ آن به زیر توفال‌های پشت بام و خیس شدن آن‌ها و هم‌چنین تراوش آب به داخل دیوارها می‌شود که این مسائل ممکن است به تدریج موجب پوسیدگی و ریزش سقف اتاق و دیوارها گردد. به منظور جلوگیری از این گونه خسارات، آب‌ریزها و دهانه‌ی ناودان‌ها باید همیشه از وجود برگ و آشغال پاک نگاه داشته شود تا آب حاصل از ذوب یخ به راحتی و به سرعت از بام‌ها به پایین سرازیر گردد.

2- عایق‌بندی سقف اتاق زیر پشت‌بام

سقف برخی از خانه‌ها حتی اگر آب‌راه‌ها هم تمیز باشند به دلیل نداشتن پوشش عایق مناسب، مستعد خرابی و ریزش در اثر برف و یخ هستند. معمولاً هوای گرم داخل خانه و مخصوصاً زیر پشت‌بام تنها موجب آب شدن لایه‌ی زیرین برف روی بام می‌شود و نه لایه‌ی سطحی. این آب شدنِ ناهماهنگ، باعث ایجاد موانع یخ در مسیر عبور آب و در نتیجه کندی حرکت آن می‌گردد.
برای جلوگیری از خرابی سقف ناشی از این مسأله، بهتر است علاوه بر عایق‌بندی آن از داخل (به منظور عدم انتقال گرما به لایه‌ی زیرین برف)، منافذی هم جهت تهویه‌ی مناسب خانه و مخصوصاً زیر پشت‌بام ایجاد شود. یک بادگیر در آب‌ریز نیز می‌تواند امکان انتشار یکنواخت هوای سرد را فراهم نماید به طوری که برف روی بام به جای آب شدن از لایه‌ی زیری، از لایه‌ی سطحی شروع به ذوب شدن کند. این امر موجب می‌گردد که آب بدون نفوذ به توفال‌ها و خیس کردن آن‌ها وارد آب‌راه شده و به راحتی به پایین سرازیر گردد.
مقابله‌های ساده در برابر مشکل‌های ناشی از یخ و برف

3- مقابله با نفوذ آب از خارج

اگر اتاق زیر بام قبلاً ساخته شده و به همین دلیل عایق‌بندی سقف آن از داخل و یا تعمیر پوشش عایق امکان‌پذیر نیست، می‌توان با مسأله‌ی نفوذ آب، از خارج اتاق مقابله نمود. به این منظور نخست باید چند لایه از توفال‌های زیری بام به طور موقت برداشته شود، آن‌گاه لایه‌های آسفالت – پلی‌اتیلن با پوشش لاستیکی به زیر توفال پایین‌تر نصب شده و سپس همه‌ی آن‌ها مجدداً به سقف چسبانده شوند.

4- کار گذاشتن کابل‌های گرمایی در سقف

یک راه حل بهتر که کمی گران تمام می‌شود، نصب کابل‌های الکتریکی جهت تولید گرماست که می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. این کابل‌ها با نیروی برق کار می‌کنند و باید دارای کلید روشن و خاموش باشند. در صورت استفاده از این راه حل، باید توجه داشت که هنگامی که بام پوشیده از برف نیست کابل‌ها در حال کار نباشند زیرا ممکن است تولید گرمای زیاد موجب بروز آتش‌سوزی شود.

5- برف‌روبی با ابزارهای مناسب

برای برف‌روبی بهتر است از برف‌روب‌ها و پاروهای با کیفیت خوب استفاده شود. برف‌روب‌های فولادی از انواع آلومینیومی بادوام‌ترند اما در عوض، انواع آلومینیومی سبک‌تر هستند و بلند کردن آن‌ها آسان‌تر است. علاوه بر این، بعد از هر بار برف‌روبی باید آن‌ها را از برف، پاک و تمیز کرد.

6- استفاده از ضدِ یخ برای آب کردن لایه‌های نازک یخ

عموماً با وجود پاروکردن برف باز هم در پایان کار لایه‌ی نازکی از آن به صورت به هم فشرده و سفت روی زمین باقی می‌ماند و یخ می‌بندد. در این گونه مواقع می‌توان از ضدِ یخ‌های شیمیایی مثل کلرور سدیم یا همان سنگ نمک استفاده نمود که تا دمای حدود بیست درجه‌ی فارنهایت (تقریباً هفت درجه‌ی سانتیگراد زیر صفر) به طور مؤثر عمل می‌کند، هم‌چنین است قرص‌های کلرور کلسیم که علاوه بر تأثیر سریع‌تر می‌توانند تا دمای منفی بیست و پنج درجه‌ی فارنهایت (حدود منفی سی و دو درجه‌ی سانتیگراد) به خوبی در آب کردن یخ مؤثر باشند.

7- عدم استفاده از روکش‌های صاف مخصوصاً بر روی پله‌ها

پله‌های چوبی و سیمانی که معمولاً سطح صافی دارند به محض این که پوسته‌ی نازکی از یخ سطح‌شان را می‌پوشاند و یا حتی هنگام بارندگی، بسیار لغزنده می‌شوند. در این وضعیت، استفاده از قرص‌های کلرور کلسیم یخ‌ها را آب می‌کند اما نمی‌تواند صافی و لغزندگی پله‌ها را برطرف نماید. به منظور رفع این مشکل بهتر است سطح پله‌ها از شن و ماسه و به صورت عاج‌دار ساخته شود و در غیر این صورت استفاده از پوشش‌ها و پادری‌های زبر و غیرصاف می‌تواند مؤثر باشد.

8- بتونه و پر کردن درزها و شکاف‌های کنار در و پنجره‌ها

هوای سردی که از طریق شکاف‌های دیوار و درزهای اطراف در و پنجره‌ها به پایه‌ها و خود ساختمان نفوذ می‌کند می‌تواند آب حاصل از ذوب یخ در اثر خروج هوای گرم درون منزل از این شکاف‌ها را منقبض کرده و سپس موجب انجماد آن شود که این مسأله ممکن است موجب بروز خساراتی گردد. در این گونه موارد بهترین راه، بتونه کردن و گرفتن درزها و شکاف‌های فوق‌الذکر است که این کار هم از یخ‌زدگی جلوگیری می‌کند و هم از هزینه‌ی گرم کردن منزل به دلیل خارج نشدن بیش از حد هوای گرم از طریق درزها می‌کاهد.

9- پوشاندن لوله‌ها و مخازن آب زیرزمینی با روکش عایق

لوله‌ها در دماهای زیر صفر در معرض انجماد و یخ زدن قرار دارند و ممکن است این امر موجب ترکیدگی و شکاف برداشتن آن‌ها گردد، که در این صورت امکان دارد با بالا رفتن درجه حرارت هوا و خارج شدن لوله از حالت انجماد، آب لوله از ترک‌ها و شکاف‌ها سرازیر شده و ساختمان را فراگیرد و خساراتی به بار آورد. پوشاندن لوله‌هایی که آب در آن‌ها جریان دارد با روکش عایق، می‌تواند تا حد زیادی از انجمادشان جلوگیری نماید. البته عایق‌بندی موجب افزایش گرمای خود لوله نمی‌شود و یک لوله‌ی پر از آب حتی اگر آب داغ هم باشد در دماهای خیلی پایین و هوای بسیار سرد منجمد خواهد شد. پوشاندن مخازن آب با روکش‌های عایق نیز در حفظ گرمای آن ها مؤثر است.

10- لوله‌های خارجی منزل

محل اتصال بیرونی لوله‌ی لاستیکی مخصوص آبیاری نیز ممکن است در صورتی که در خارج از منزل و یا در زیر زمین باشد، در اثر سرد شدن بیش از حد هوا منجمد گشته و شکاف بردارد. در این گونه موارد هم یک راه چاره، کار گذاشتن یک جلوبند مقاوم در برابر سرمای زیاد و انجماد، بر روی این محل‌هاست.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط