فناوری در دهه‌ی 1970

نوآوری‌های علمی و فناورانه نه تنها زندگی ما را شکوفا ساخته‌اند، بلکه نگرش جدیدی پیش روی ما قرار داده‌اند. رشد فزاینده‌ی فناوری امروزی مدیون دهه‌ی 1970 می‌باشد. اگر می‌خواهید درباره‌ی فناوری در آن زمان بیشتر بدانید پس به
پنجشنبه، 21 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فناوری در دهه‌ی 1970
فناوری در دهه‌ی 1970

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
نوآوری‌های علمی و فناورانه نه تنها زندگی ما را شکوفا ساخته‌اند، بلکه نگرش جدیدی پیش روی ما قرار داده‌اند. رشد فزاینده‌ی فناوری امروزی مدیون دهه‌ی 1970 می‌باشد. اگر می‌خواهید درباره‌ی فناوری در آن زمان بیشتر بدانید پس به خواندن ادامه دهید.
فناوری در دهه‌ی 1970
شالوده‌ی پیش رفت‌های فناورانه‌ای که امروزه مشاهده می‌کنیم مدت‌ها پیش در دهه‌ی 1970 پایه ‌ریزی شد. آن زمان در واقع آغاز دوره‌ی جدید پیش رفت کامپیوتری و اکتشافات فضایی بود. صنعت اتومبیل ‌سازی از اشتباهاتش درس می‌گرفت و نو آوری‌های جدید مانند اجاق‌های مایکرو ویو و نوارهای کاست به طور بی ‌سابقه‌ای به اوج محبوبیت رسیده بودند. بیاید در این مقاله درباره‌ی فناوری‌های دهه‌ی 1970 بیشتر بدانیم.

فناوری‌های عمده‌ی دهه‌ی 1970

در طول دهه‌های 1950 و 1960، بارها میان کسانی که موافق پیش رفت‌های فناورانه بودند و کسانی که مخالف این پیش رفت‌ها بودند مجادلاتی صورت می‌گرفت. با این حال، فناوری و تجارت در واقع در دهه‌ی 1970 در هم ادغام شدند. کامپیوتر، اتومبیل و اکتشافات فضایی تنها چند مورد از فناوری‌های فراوانی هستند که در طول این دهه شکل گرفته و از پیش رفت عظیمی برخوردار گردیدند. برخی از اختراعات برجسته و قابل ذکر این دهه عبارتند از ریز پردازنده‌ها، کامپیوترهای شخصی، تلفن همراه و ایمیل.
فناوری در دهه‌ی 1970
کامپیوتر
فناوری در دهه‌ی 1970
بازی‌های ویدئویی
فناوری در دهه‌ی 1970
ماهواره

کامپیوتر

با ابداع اینتل 4004 که اولین ریز پردازنده‌ی تولید شده در دنیا به شمار می‌رفت پیش رفت در زمینه‌ی کامپیوتر شتاب گرفت. کامپیوترهای شخصی در نتیجه‌ی یکپارچه سازی گسترده‌ی ریز پردازنده‌ها تولید گردیدند. از این کامپیوترها جهت نگه داری از داده‌های مالی، اجرای بازی‌های کامپیوتری، و غیره استفاده می‌شد. برخی از برندهای مهم که در این دوره به تولید کامپیوتر شخصی مبادرت ورزیدند عبارت بودند از Apple II ، Commodore PET ، و غیره در آمریکا و NEC PC-8001 در ژاپن. در آن زمان، کامپیوتر شخصی یک مفهوم کاملاً جدید محسوب می‌شد. این مفهوم به شکل گیری فرآیند شبکه سازی منجر شد. فیبر نوری ـ که از پلاستیک و شیشه ساخته می‌شود ـ یکی دیگر از فناوری‌های راه گشا است که جهت ارسال داده‌ها به کمک پهنای باند نقش مؤثری ایفا می‌کند. به علاوه، سیگنال‌هایی که از طریق فیبر نوری انتقال می‌یابند قادرند مسافت‌های طولانی را طی نمایند بدون این که از قدرت‌شان کاسته شود. شرکت Cray Researchدر زمینه‌ی تولید سوپرکامپیوترها پیش گام گردید و اولین سوپرکامپیوتر دنیا به نام Cray-1 را روانه‌ی بازار نمود.

اتومبیل

اتومبیل‌های کوچک در دهه‌ی 1970 توسط صنعت اتومبیل سازی تولید گردیدند. ژاپنی‌ها بیش از هر کشور دیگری خود را در زمینه‌ی تولید اتومبیل‌های کوچک مطرح نمودند. ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها اتومبیل‌هایی تولید کردند که از وزن سبکی برخوردار بودند، مصرف سوخت مناسبی داشتند، و با محیط زیست نیز سازگار بودند. این اتومبیل‌ها هم چنین با ارائه‌ی مفهوم سوخت جای گزین حضور خود را بیشتر به رخ کشیدند ـ مفهوم سوخت جای گزین بدین معنا است که این اتومبیل‌ها از سوختی غیر از بنزین استفاده می‌کنند.

بازی‌های کامپیوتری

ویلیام هیگین بوتام یکی از اولین بازی‌های کامپیوتری به نام "تنیس دو نفره" را طراحی نمود. بازی "پنگ" که توسط آتاری به بازار معرفی شد خیلی زود به یک محصول داغ و پر طرف دار تبدیل گردید. این نسخه‌ی خانگی بازی "پنگ" خیلی زود شرکت بازی‌های کامپیوتری آتاری را به محبوبیت رسانید. بازی "گالکسی گیم" اولین بازی کامپیوتری بود که با انداختن سکه قابل اجرا بود. این بازی در ماه سپتامبر 1971 در دانشگاه استانفورد معرفی گردید.

اکتشافات فضایی

تأسیس ایستگاه‌های فضایی توسط روسیه و آمریکا به ترتیب در تاریخ‌های 19 می 1971 و 14 می 1973 یکی از گام‌های عمده‌ای بود که در زمینه‌ی اکتشافات فضایی برداشته شدند. روسیه نام ایستگاه فضایی خود را "سالیوت" گذاشت حال آن که آمریکا نام "اسکای لب" را برای ایستگاه فضایی خود انتخاب نمود. این دو ابر قدرت در دهه‌ی 1970 در زمینه‌ی انجام تحقیقات فضایی با هم هم کاری نمودند. این همکاری احتمالاً از علائم پایان "جنگ سرد" میان این دو کشور بود.

اجاق مایکرو ویو

اجاق‌های مایکرو ویو در دهه‌ی 1970 پرطرف دار شدند، زیرا قیمت این محصولات در طول این دهه کاهش یافت. اجاق‌ها نیز در طول این دهه جمع و جورتر شدند. اگر چه تولید این اجاق‌ها در دهه‌ی 1940 آغاز شد، اما مهندس پرسی اسپنسر اولین کسی بود که در سال 1947 دریافت از اجاق‌های مایکرو ویو می‌توان جهت آشپزی نیز استفاده نمود.

نوار کاست

این نوارها در واقع نوارهای مغناطیسی بودند که جهت ضبط صدا استفاده می‌شدند. نوارهای کاست به خاطر قابلیت ذخیره‌ی آهنگ به محبوبیت دست یافتند. این نوارها در اصل جهت دیکته‌ی مطالب تولید شده بودند. ارتقای کیفیت ضبط باعث شد ضبط آهنگ نیز امکان پذیر گردد.

LCD و LED

در سال 1972، شرکت وستینگ هاوس الکترونیک کورپوریشن اولین صفحه LCD فعال را تولید نمود. در آن روزها، این شرکت در پیتز بورگ ایالت پنسیلوانیای آمریکا قرار داشت. صفحات LCD عمدتاً در دستگاه‌هایی هم چون ماشین حساب، ساعت دیواری و ساعت مچی استفاده می‌شدند.

اولین دوربین دیجیتال

اولین مدل نمونه‌ی دوربین دیجیتال در سال 1975 توسط استیون ساسون ساخته شد. وی در آن زمان در شرکت ایستمن کداک مشغول به کار بود. از تراشه‌ی حسگر تصویر CCD جهت ساخت این دوربین استفاده گردید. میزان وضوح این دوربین 01ر0 مگا پیکسل بود.

دیگر اختراعات فناورانه‌‌ی مهم

در سال 1970، دکتر ای ژاک بالیو به کمک یک تیم تحقیقاتی از طرف نیروهای دفاعی لیزری به نام "TEA Co2" اختراع نمود. این نوع لیزر که بعدها در لیزرهای گازی استفاده شد برق زیادی مصرف می‌کرد.
در سال 1973، اولین سیستم باز نواخت جعبه‌ی سیاه ارائه گرید ـ این سیستم جهت ضبط اطلاعات پرواز استفاده می‌شود. این سیستم در فرودگاه اوتاوا واقع در کانادا راه اندازی گردید.
کانادا در سال 1976 کار آمدترین سیستم ماهواره‌ای تا آن زمان را طراحی نمود. این سیستم "هرمس" نام داشت.
اگر پیش رفت در زمینه‌ی کامپیوترهای شخصی و شبکه سازی صورت نگرفته بود فناوری‌های پیشرفته‌ی امروزی هم چون اینترنت نیز شکل نمی‌گرفتند. فناوری‌های گوناگونی که در دهه‌ی 1970 شکل گرفتند دریچه‌ی کاملاً جدیدی به روی حوزه‌های مختلفی هم چون حوزه‌ی کامپیوتر، فناوری فضایی و اتومبیل گشودند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.