کنترل سوء رفتار فرزند اول در تولد فرزند دوم

مسلماً باید قبل از تولد، کودک را آماده کنیم و اطلاعاتی در این باره به وی بدهیم. بهترین زمان اطلاع رسانی ماه آخر حاملگی است. با عبارتی این چنین می توان شروع کرد:
دوشنبه، 25 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کنترل سوء رفتار فرزند اول در تولد فرزند دوم
 کنترل سوء رفتار فرزند اول در تولد فرزند دوم

 

نویسندگان: دکتر عباس عطاری، دکتر آزاده ملکیان




 

چگونه رفتارهای بد ناشی از شنیدن خبر تولد فرزند جدید را در فرزند اول کم کنیم؟

مسلماً باید قبل از تولد، کودک را آماده کنیم و اطلاعاتی در این باره به وی بدهیم. بهترین زمان اطلاع رسانی ماه آخر حاملگی است. با عبارتی این چنین می توان شروع کرد:
« تو تنهایی و هم بازی نداری( یا مثلاً برادر و خواهر نداری) و قرار است مادر برای تو یک خواهر یا برادر کوچک بیاورد. فعلاً او در شکم مادر است و تو را دوست دارد. می خواهد با تو بازی کند. از تو خیلی کوچک تر است. به کمک تو نیاز دارد.»
- بهتر است از کودک بخواهیم که شکم مادر را لمس و حرکات جنین را احساس کند و با گوش بدون واسطه یا با گوشی صدای جنین را بشنود.
- به سؤالات کودک دراین باره پاسخ داده شود.
- تأکید شود بر توانایی های برتر کودک نسبت به نوزاد، مثل توانایی حرف زدن، راه رفتن، توالت رفتن و هر غذایی را خوردن.( نوزاد فقط شیر می خورد و نمی تواند ازجای خود بلند شود و ...)
- قبل از تولد یک عروسک به کودک بدهید و اظهار کنید که آن کوچولو که در شکم مادر است شبیه این عروسک است، و از کودک بخواهید که خودش را به او معرفی کند.
- عکس های سونوگرافی از جنین را به کودک نشان دهید.
- کتاب هایی با کودک بخوانید که در مورد زایمان، تولد، نوزاد و ... باشند.
- وقتی مادر در بیمارستان برای زایمان بستری شد، یک هدیه تهیه کنید و وقتی که مادر از بیمارستان به منزل آمد آن هدیه را از طرف نوزاد به کودک بدهید.
- با کودک به اسباب بازی فروشی بروید تا به انتخاب خودش یک عروسک یا هدیه ی دیگری برای نوزاد انتخاب کند و به نوزاد هدیه دهد و در یک مکان مناسب که در معرض دید باشد در اتاق نوزاد قرار دهید.
- گفت و گو و پاسخ به سؤالات کودک را فراموش نکنید.
با وجود همه ی این مسائل گاهی حسادت به وجود می آید که این حسادت ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد. کودک به ظاهر ابراز علاقه می کند ولی به محض تنها شدن، ممکن است نوزاد را اذیت کند، لذا هیچ وقت نباید کودک را با نوزاد تنها گذشت و در صورت اذیت و آزار، کودک را تنبیه نکنید چون هرگونه تنبیه در این ارتباط، حسادت کودک را بیش تر می کند. دوباره لازم است به توانایی های وی اشاره کنید. مثلاً:
- تو می توانی هر غذایی بخوری، ولی او فقط باید شیر بخورد.
دوست داری تو هم مثل او فقط شیر بخوری؟ آن وقت شکلات، بستنی و ... را نمی توانی بخوری.
- تو می توانی راه بروی، این طرف و آن طرف بروی، ولی او باید بخوابد و اگر خواست برود باید او را بغل کرد.
- او نمی تواند به توالت برود و خودش را خیس می کند برای همین مامان او را پوشک می کند، دوست داری تو را هم پوشک کنند؟
- تو می توانی حرف بزنی و شعر بخوانی، ولی او فقط گریه می کند. می خواهی تو هم مثل او حرف بزنی؟
وقتی میهمان می آید توجه همه به نوزاد معطوف می شود، به همین دلیل باید در این وضعیت توجه را به کودک برگردانیم، مثلاً با « تعریف کردن از کارهای خوب او در آن روز».
بعضی بچه ها با تولد فرزند جدید دچار شب ادراری، بهانه گیری و بدخلقی می شوند؛ نباید در قبال این مسائل، کودک را تنبیه کنیم بلکه باید با مشاوره اقدام به درمان کرد.
منبع مقاله :
معارف، عباس؛ (1390)، نگاهی دوباره به مبادی حکمت اُنسی، آبادان: پرسش، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.