برای رابطه ی بهتر با نوجوانان

وقت خاصی را صرف رابطه با همسرتان کنید

از مهم ترین تغییراتی که باعث بهبود رابطه با فرزند نوجوان تان می شود، صرف وقت با همسرتان است. شاید باورتان نشود که حدود 90 درصد خانواده هایی که می شناسم، این مسئله را نادیده می گیرند. مرد هر شب خسته به خانه می آید. زن
پنجشنبه، 4 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقت خاصی را صرف رابطه با همسرتان کنید
وقت خاصی را صرف رابطه با همسرتان کنید

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

 برای رابطه ی بهتر با نوجوانان

از مهم ترین تغییراتی که باعث بهبود رابطه با فرزند نوجوان تان می شود، صرف وقت با همسرتان است. شاید باورتان نشود که حدود 90 درصد خانواده هایی که می شناسم، این مسئله را نادیده می گیرند. مرد هر شب خسته به خانه می آید. زن هم، چه شاغل چه خانه دار، از کار روزمره خسته است. جلو تلویزیون می نشینند، چند جمله ای رد و بدل می کنند، شامی می خورند، و بعد از شام هم باز همه ی توجه به تلویزیون است. در 90 درصد خانواده ها ساعت خاصی برای خواب فرزندان وجود ندارد. پدر و مادر خسته به اتاق خواب شان می روند تا فردا روز دیگری را شروع کنند.
از خودمان بپرسیم: آیا تماشای تلویزیون در تمام ساعت های حضور در خانه لازم است؟ آیا لازم است تمام فیلم ها و سریال های چند شبکه را ببینیم؟ آیا همه ی افراد خانواده باید همه ی برنامه های تلویزیون را ببینند؟ آیا بهتر نیست فرزندان ساعت خواب مشخصی داشته باشند؟ آیا بهتر نیست ساعتی را بدون حضور فرزندان با همسرمان به سر ببریم؟
هر روز وقت خاصی را صرف همسرتان کنید. در این زمان خاص نباید کسی غیر از شما و همسرتان حضور داشته باشد (نه فیزیکی نه روانی)، یعنی راجع به هیچ کس، حتی فرزندان تان حرفی نزنید. هم دیگر را سوال پیچ نکنید. سرزنش و انتقاد و پند و نصیحت را کنار بگذارید و تا می توانید احساس خود را به او بیان کنید. او را تأیید کنید.
در طی این زمانِ خاص، دلخوری ها را فراموش کنید و حرف های همسرتان را بشنوید. جدول زیر را به خاطر داشته باشید:

قدغن

مجاز

سرزنش کردن

گوش دادن

انتقاد کردن

تأیید کردن

پند و نصیحت کردن

تشویق و تحسین کردن

حرف زدن از دیگران

نوازش کردن

سوال کردن

ابراز علاقه کردن


سعی کنید حدود یک ساعت آخر شب و قبل از رفتن به بستر، محیط آرامی را ایجاد کنید. اگر لازم شد خوردنی یا آشامیدنی مختصری مثل چای، قهوه، بستنی، میوه و ... تدارک ببینید و این وقت را در کنار هم بگذرانید.
هفته ای یک شب، بدون حضور بچه ها، با هم به رستوران، سینما یا پارک بروید. اجازه بدهید روابط خوب، به شما که در طول روز به مصاف هزار مسئله ی ریز و درشت می روید، نیرو بدهد.
پشت گرمی حاصل از رابطه ی خوب و نقش حمایتی آن را تجربه کنید تا احساس قدرت و اطمینان در شما ایجاد شود.
به خودتان رسیدگی کنید، برای همسرتان وقت صرف کنید تا قدم بعدی را که همان صرف وقت برای فرزندان تان است، بهتر طی کنید.
منبع مقاله :
موسوی، شکوفه؛ (1387)، رابطه ی والدین و نوجوان (با نوجوان خود چگونه رفتار کنید؟)، تهران: نشر قطره، چاپ چهارم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.