نقش تفاوت هاي نژادي و فرهنگي در شکل گيري هويت

يکي از متغيرهايي که تأثير زيادي بر رشد هويت دارد تفاوت هاي نژادي است. در اين رابطه تحقيقات زيادي انجام شده است، به طور مثال بررسي ها نشان داده که نوجوانان انگليسي - آمريکايي پس از گذراندن بحران هويت بيش تر
شنبه، 31 خرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش تفاوت هاي نژادي و فرهنگي در شکل گيري هويت
 نقش تفاوت هاي نژادي و فرهنگي در شکل گيري هويت

 

نویسنده: دکتر بنفشه غرایی




 

يکي از متغيرهايي که تأثير زيادي بر رشد هويت دارد تفاوت هاي نژادي است. در اين رابطه تحقيقات زيادي انجام شده است، به طور مثال بررسي ها نشان داده که نوجوانان انگليسي - آمريکايي پس از گذراندن بحران هويت بيش تر احتمال دارد که يا به وضعيت کسب هويت برسند و يا در همان مراحل اوليه يعني وضعيت سردرگم باقي بمانند، در حالي که نوجوانان مکزيکي - آمريکايي بيش تر در وضعيت تفويض اختيار قرار دارند. هم چنين نوجوانان کوبايي - آمريکايي نمرات بالاتري از نوجوانان آمريکايي اختيار به دست آوردند، يعني به نظر مي رسد که آن ها از لحاظ باورهاي سياسي بيش تر تابع والدين يا افراد مهم در زندگي شان هستند و بالاخره آمريکايي هاي سفيد پوست به طور معناداري نمرات پايين تري از آمريکايي هاي آفريقايي، سرخپوست و مکزيکي در وضعيت تفويض اختيار ايدئولوژي به دست آوردند. بدين معنا که آن ها ترجيح مي دهند به جاي پيروي از ديگران بر اساس نظريات خود تصميم گيري کنند. هر چند که بايد اين مسئله را در نظر داشت که تفسير اين تفاوت ها نياز به بررسي هاي وسيع فرهنگي - اجتماعي دارد.
به رغم تحقيقات زياد در مورد سبک هاي هويت در آمريکا، اين سبک ها در فرهنگ هاي ديگر مورد بررسي زيادي قرار نگرفته اند. در اين رابطه مي توان به تحقيقي درباره ي اين که آيا سبک هاي هويت در بين نوجوانان آمريکايي و فنلاندي يکسان است؟ اشاره کرد. با وجود آن که انتظار مي رفت با توجه به الگوهاي فرهنگي مشترک کشورهاي غربي در رابطه با افکار و ارزش هاي مربوط به رفتارهاي اجتماعي، نتايج يکسان باشد، ولي نتايج اين تحقيق نشان داد که تفاوت هاي فرهنگي در ميزان اهميت قايل شدن به قوانين اجتماعي و الگوهاي تعاملي و هم چنين سخت گيري در اجراي اين قوانين بر اين مسئله تأثيرگذار است. به طور مثال، از لحاظ هويت بين فردي، نوجوانان فنلاندي در مقايسه با نوجوانان آمريکايي، کم تر به صورت آگاهانه به کاوش و تصميم گيري در حوزه ي روابط با جنس مخالف مي پردازند و بيش تر اين مسئله را مربوط به شانس و سرنوشت مي دانند. البته ممکن است اين تفاوت ها ناشي از بعضي تفاوت هاي فرهنگي موجود در اين دو کشور باشد. در واقع تفاوت هاي فرهنگي نقش مهمي در سبک هاي هويتي در زمينه هاي بين فردي ايفا مي کند که اين امر نيز به بررسي هاي بيش تري نياز دارد.
هم چنين تحقيقي درباره ي مقايسه ي الگوهاي رشد هويت در اواخر نوجواني در نروژ و آمريکا انجام گرفت. نتايج نشان داد که تفاوت زيادي در همه ي وضعيت ها از لحاظ هويت ايدئولوژيکي و بين فردي در بين نمونه ها در فرهنگ هاي مختلف ديده شد. نمونه هاي نروژي مشخصاً نمرات پايين تري در مقايسه با نمونه هاي آمريکايي داشتند. در حالي که وقتي وضعيت هاي هويت به طور کلي (هر دو هويت ايدئولوژيکي و بين فردي) در بين فرهنگ ها مقايسه شد، تقريباً در توزيع وضعيت هاي هويت تفاوتي مشاهده نشد.
منبع مقاله :
غرایی، بنفشه؛ (1387) بحران هویت و مهارت های مقابله ای (نظریه ها و راهبردها)، تهران: نشر قطره



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.