ریزش موی تکه تکه‌ای

ریزش موی تکه‌ای در مردان یا زنان اغلب در ارتباط با مشکل ریزش مویی که به عنوان آلوپسیا آریتا شناخته می‌شود، است. با این حال، استفاده از داروهای خاص یا مراقبت نا مناسب از مو مثل استفاده‌ی زیاد از شامپو نیز می‌تواند سبب
چهارشنبه، 4 تير 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ریزش موی تکه تکه‌ای
ریزش موی تکه تکه‌ای

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

(ریزش موی ناهمگن، در بعضی قسمت‌های سر)

ریزش موی تکه‌ای در مردان یا زنان اغلب در ارتباط با مشکل ریزش مویی که به عنوان آلوپسیا آریتا شناخته می‌شود، است. با این حال، استفاده از داروهای خاص یا مراقبت نا مناسب از مو مثل استفاده‌ی زیاد از شامپو نیز می‌تواند سبب ایجاد مناطق طاس و بدون مو روی سر شود.
ریزش موی تکه تکه‌ای
هنگامی که قسمتی از سر، موی خود را از دست بدهد، این اتفاق مطمئناً باعث برای نگرانی است. این اتفاق می‌تواند علائمی از یک مشکل اساسی باشد. الگوی ریزش موی تکه‌ای دیگر پدیده‌ای مختص پیری نیست بلکه می‌تواند در نسل جوان در گروه سنی 15-30 سال نیز رخ دهد. برخی مواقع، این مناطق گرد خالی از مو محدود به سر نیستند بلکه می‌توانند روی ریش نیز تأثیر بگذارند.

علل

ریزش مو بر اثر استرس، که در زندگی پر شتاب امروز کاملاً شایع است، هم چنین در قالب طاسی در قسمت هایی از سر رخ می‌دهد. سایر عوامل در ادامه آمده است:

داروها

تکه‌های طاس روی سر هم چنین می‌توانند به عنوان اثر جانبی داروهای خاص ایجاد شوند. این الگوی طاس شدن به خصوص در مورد افرادی که تحت شیمی درمانی هستند مشاهده می‌شود، به دلیل داروهایی که برای درمان بیماران سرطانی استفاده می‌شود. سایر داروها مانند المیرون برای کاهش درد مثانه یا داینسترول می‌توانند باعث ایجاد نواحی طاس روی سر شوند.

استفاده زیاد از شامپو

استفاده‌ی روزانه‌ی زیاد از شامپو مطمئناً به دنبال خود ریزش مو به شکل تکه‌های طاس روی سر ایجاد می‌کند. استفاده از شامپوهای نا مناسب که حاوی مواد شیمیایی آسیب رسان است نیز می‌تواند باعث ریزش موی تکه‌ای شود.

سفلیس

این نوع الگوی طاسی به عنوان یکی از علائم سفلیس در نظر گرفته می‌شود. در فردی که مبتلا به این بیماری منتقله از راه جنسی است زخم‌های گرد متعدد سفلیس روی نواحی واژن، مقعد یا رکتوم (قسمت انتهایی روده بزرگ) مشاهده می‌شود. مرحله دوم سفلیس با تشکیل جوش مشخص می‌شود که همراه با دیگر مشکلات سلامتی مانند تب، کاهش وزن غیر قابل توضیح با علت نا مشخص، گلو درد و ریزش موی تکه‌ای روی سر است.

آلوپسیا آرتا

مناطق طاس شده‌ی سکه‌ای در سر و ریش به طور شایع در افرادی که در آن‌ها آلوپسی تشخیص داده شده است، مشاهده می‌شود. هر چند آلوپسیا می‌تواند هر قسمتی از پوست را تحت تأثیر قرار دهد، اما معمولاً به پوست سر آسیب می‌زند. در آغاز، یک یا دو قطعه‌ی گرد از پوست سر که دچار ریزش مو شده است، ممکن است دیده شود اما هم چنان که بیماری پیش رفت می‌کند، الگوهای طاسی دایره‌ای متعددی دیده می‌شوند. آلوپسی آرتا به جنسیت بستگی ندارد و می‌تواند زنان و مردان را مبتلا کند.
آلوپسیا آرتا بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن باعث آسیب به فولیکول‌های موی خود بدن می‌شود. یک فولیکول مو مانند یک ساختار کیسه‌‌ای لوله‌ای شکل است که ریشه‌ی مو را نگه می‌دارد. بنا بر این، هر نوع آسیب به فولیکول مو، رشد مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نهایت سبب طاسی در آن ناحیه می‌شود. عدم تعادل هورمونی و آرتریت روماتوئید از دیگر عواملی هستند که می‌توانند موجب آلوپسیا آرتا شوند.

مشکلات تیروئید

بر اثر کم کاری غده‌های تیروئید، تیروئید نمی‌تواند مقدار مورد نیاز هورمون‌های تیروئیدی را آزاد کند در حالی که پر کاری غده‌ی تیروئید موجب تولید بیش از اندازه‌ی هورمون می‌شود که سبب طاسی در قسمت‌هایی از سر می‌شود.
درمان بستگی به علت اصلی ریزش مو دارد. در مورد آلوپسیا آرتا، تزریق کورتیکو استروئیدها به نواحی طاس سر صورت می‌گیرد. کورتیکو استروئیدها اساساً با سرکوب سیستم ایمنی به درمان آلوپسی کمک می‌کنند و مانع حمله‌ی سیستم ایمنی به فولیکول‌های خود بدن می‌شوند. این تزریقات رشد مو را به حالت اول برمی‌گردانند و فرد ممکن است ظرف 3 - 4 هفته تفاوت در رویش موی خود را احساس کند. از سوی دیگر، داروهایی مانند ال تیروکسین، بتا بلاکرها، و یدید عموماً برای درمان مشکلات تیروئید تجویز می‌شوند.
هشدار: اطلاعات داده شده در این مقاله منحصراً برای راهنمایی خواننده است، و قصد ندارد جای گزینی برای توصیه‌ی کار شناس پزشکی باشد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.