دانشمندان معروف آفریقایی - آمریکایی تبار

از زمان بنجامین بانکر و جرج واشینگتن کارور تا امت چپل، دانشمندان و مخترعان آفریقایی - آمریکایی تبار موفق بسیاری بوده‌اند که سهم بسیار برجسته‌ای در بهبود جهان داشته‌اند.
چهارشنبه، 4 تير 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانشمندان معروف آفریقایی - آمریکایی تبار
دانشمندان معروف آفریقایی - آمریکایی تبار

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
از زمان بنجامین بانکر و جرج واشینگتن کارور تا امت چپل، دانشمندان و مخترعان آفریقایی - آمریکایی تبار موفق بسیاری بوده‌اند که سهم بسیار برجسته‌ای در بهبود جهان داشته‌اند.
دانشمندان معروف آفریقایی - آمریکایی تبار
بدون علم و فناوری احتمالاً ما قادر به انجام بسیاری از فعالیت‌ها در زندگی خود نبودیم. با وجود این که آفریقایی - آمریکایی‌ها در بسیاری از نقاط جهان برای مدت‌ها از آموزش مناسب برخوردار نبودند، پژوهشگران و دانشمندان تأثیرگذار بسیاری در زمینه‌ی علم، فناوری و پزشکی از میان آنان برخاسته است. در این جا اطلاعات مختصری پیرامون برخی از معروف‌ترین دانشمندانی که در تغییر جهان نقش داشته‌اند، ارائه می‌نماییم.

دانشمندان معروف آفریقایی - آمریکایی
بنجامین بانکر (1806 - 1731)

بنجامین بانکر مانند بسیاری از دانشمندان آفریقایی - آمریکایی تبار دیگر آن زمان، به صورت خود آموز به کسب دانش پرداخت. ولی نکته‌ی جالب‌تر این است که او با وجود برخورداری از وسایلی محدود، یکی از معروف‌ترین دانشمندان، ریاضی دانان و نویسندگان بود. او ساعتی چوبی را مدل سازی نمود که 50 سال کار می‌کرد، مجموعه‌ای از تقویم‌های نجومی را نوشت و به درستی خسوف و کسوف را پیش ‌بینی می‌نمود. بانکر در مسائلی مانند تبعیض نژادی و عدالت نسبت به آفریقایی - آمریکایی‌ها با توماس جفرسون هم رأی بود.

دانیال هیل ویلیامز (1931- 1858)

دانیال هیل ویلیامز، نخستین متخصص قلب، نیز نخستین کسی بود که عمل جراحی قلب باز را در ایالات متحده‌ی آمریکا انجام داد. کار او بسیار ارزشمند می‌باشد، چرا که بیمار پس از 51 روز کاملاً بهبود یافت و 50 سال دیگر به زندگی خویش ادامه داد. ویلیامز نخستین بیمارستان تفکیک ‌نشده (دارای کارکنانی از نژادهای مختلف) را در آمریکا افتتاح نمود. دکتر ویلیامز به عنوان جراح ارشد بیمارستان فرید من منصوب شد و در تأسیس انجمن پزشکی ملی هم کاری نمود.

جرج واشینگتن کارور (1943- 1864)

جرج واشینگتن کارور با وجود این که به عنوان برده چشم به جهان گشود، توانست در حوزه‌های کشاورزی، گیاه ‌شناسی و آموزش تأثیرگذار باشد. او در ایجاد بیش از صد کار برد از بادام زمینی، سویا و سیب زمینی شیرین پیش گام است. او به کشاورزان فقیر شیوه‌های متفاوتی مانند کشت تناوبی را آموزش داد تا بتوانند محصولات جای گزینی را پرورش دهند. البته در میان اختراعات فراوان او، تنها تعداد اندکی ثبت شده‌اند. کارور با وجود این که از نام دارترین دانشمندان ایالات متحده بود، زندگی ساده‌ای داشت و آن را تماماً به منافع دیگران اختصاص داد.

گرت مورگان (1963- 1877)

هرچند گرت مورگان به خاطر اختراعات و کمک‌هایش زودتر شناخته و ارج نهاده نشد، به آزمایش‌های خود برای ایجاد محصولات ساده‌ای که زندگی روزمره‌ی انسان‌ها را ساده‌تر کند، ادامه داد. چراغ راهنمایی، دستگاهی برای صاف کردن مو، دستگاه تنفسی (ماسک)، و چرخ خیاطی اصلاح‌ شده برخی از اختراعات ارزشمند او می‌باشند. اختراع چراغ راهنما بحث بر انگیز است، زیرا ادعاهای اندکی بر کار مورگان و استفاده‌ی حقیقی از آن وجود دارد. متأسفانه، کار فوق ‌العاده‌ی گرت مورگان در زندگی او بسیار دیر شناخته شد.

الیاس مک ‌کوی (1929- 1844)

الیاس مک ‌کوی یکی دیگر از دانشمندان آفریقایی - آمریکایی تبار دیگر با تعداد زیادی از اختراعات ثبت شده به اعتبار خود می‌باشد. او 57 اختراع ثبت‌ شده دارد که اکثر آنان به ماشین‌های بخار مربوطند. با این وجود، معروف‌ترین اختراع وی روغن ‌دان اتوماتیک می‌باشد که برای روغن ‌زنی به موتورهای کشتی‌های بخار و لوکوموتیوها به کار برده می‌شود. ضمناً او شرکت تولیدی الیاس مک‌ کوی را تشکیل داد. به طور جالبی، تصور می‌شود عبارت "مک ‌کوی واقعی" با اختراع مک‌ کوی در ارتباط باشد.

گرنویل وودز (1910- 1856)

گرنویل وودز به خاطر تأثیرات گسترده‌اش در حوزه‌ی صنعت راه آهن شناخته ‌شده است. وی ماشینی اختراع نمود که تلگرافن نامیده می‌شد، یعنی ترکیبی از تلفن و تلگراف. او تلگراف مولتی ‌پلکس و ترمز اتوماتیک را اختراع نمود و در اختراعات موجود مانند تلفن، تلگراف، گرامافون و غیره نیز پیش رفت‌هایی ایجاد نمود. گرنویل وودز بیش از 50 اختراع ثبت شده به اعتبار خود دارد و اغلب با نام "ادیسون سیاه‌ پوست" شناخته می‌شود.

لوئیس هووارد لاتیمر (1928- 1848)

لوئیس لاتیمر به سبب اختراع روشی برای ایجاد رشته‌های کربن اصلاح‌ شده که در لامپ استفاده می‌شود، شناخته‌ شده بود. این روش به افزایش طول عمر لامپ کمک نمود و باعث ارزان‌تر شدن آن‌ها گشت. لاتیمر حق امتیاز اختراع "فرآیند ساخت کربن" و " کابین تأمین آب برای ماشین‌های راه آهن" را به دست آورد. او در مابقی زندگی خود به عنوان مشاور شرکت‌های حقوقی کار می‌کرد. به طور جالبی، لوئیس لاتیمر با دو دانشمند بزرگ دوران خود، توماس ادیسون و الکساندر گراهام بل، کار می‌کرد.

پرسی جولیان (1975- 1899)

پرسی لاون جولیان به چند دلیل محبوب است. او یکی از نخستین آفریقایی - آمریکایی تبارانی بود که به کسب دکترا در رشته‌ی شیمی نائل شد. او نزدیک به 130 اختراع ثبت‌شده در شیمی دارد. پرسی جولیان نخستین بار فیزوستیگمین را تولید نمود، دارویی که برای درمان گلوکوم و آلزایمر استفاده می‌شد. کمک‌های او آغازگر تولید کورتیزون، دیگر استروئیدها و قرص‌های ضد بار داری بود. پرسی لاون جولیان نخستین شیمی دان آفریقایی - آمریکایی تبار بود که برای آکادمی ملی علوم برگزیده شد.

سارا ای. گود (حدود 1905- 1850)

در میان دانشمندان زن، سارا ای. گود معروف‌ترین می‌باشد، زیرا نخستین زن آفریقایی - آمریکایی تبار است که در ایالات متحده اختراع ثبت ‌شده دارد. اختراع تخت تا شو یکی از کار بردی‌ترین و سودمندترین اختراعات می‌باشد. هر چند گود به عنوان برده متولد شد، پس از جنگ داخلی آزاد گشت و صاحب یک فروشگاه مبلمان شد. تخت‌های تا شو بیشتر به سبب نیاز اختراع گشتند، چرا که مشتریان او از خانه‌های کوچک و کم بود فضا شکایت داشتند.

پاتریشیا بث (1942)

دکتر پاتریشیا بث نخستین زنی بود که به عضویت هیأت علمی مؤسسه‌ی چشم جولز استین منصوب گشت، وی نخستین آفریقایی - آمریکایی تباری است که به عنوان جراح در مرکز پزشکی UCLA مشغول فعالیت شد و نیز نخستین آفریقایی - آمریکایی تباری است که موفق به ثبت اختراع در حوزه پزشکی گشت.

جیمز ادوارد ماکو وست (1931)

اختراع جیمز وست، میکروفن الکتریکی ساخته‌ شده از فویل، تقریباً در تمامی تلفن‌ها و وسایل ضبط صدا در جهان کار برد یافت. جیمز وست و گرهارد سسلر زمانی که در آزمایشگاه بل مشغول به کار بودند، میکروفن الکتریکی را ایجاد نمودند که امروزه به سبب قابلیت اعتماد، عمل کرد بالا، سایز کوچک و دقت و صحت به صورت گسترده‌ای استفاده می‌گردد. به طور شگفت‌ انگیزی وست بیش از 200 اختراع ثبت‌شده در ایالات متحده و خارج از آن دارد. او به تالار مشاهیر مخترعان ملی معرفی گشت.

امت چپل (1925)

امت چپل یکی از برجسته‌ترین دانشمندان آفریقایی - آمریکایی تبار قرن بیستم می‌باشد. او تلاش‌های ارزشمندی در زمینه‌ی محصولات غذایی، شیمی و پزشکی انجام داد. او دریافت که همه‌ی موجودات زنده به سبب وجود ترکیبات شیمیایی خاص، می‌توانند از خود نور ساطع کنند. ضمناً او فناوری‌هایی را برای تشخیص سلامتی گیاهان، تشخیص حضور باکتری در غذا، آب آشامیدنی و غیره ایجاد نمود. چپل موفق به ثبت 14 اختراع در ایالات متحده گردیده است.

سایر دانشمندان و مخترعان آفریقایی - آمریکایی تبار برجسته
گذشته از آن چه ذکر شد، در این جا فهرستی از مخترعان / دانشمندان آفریقایی - آمریکایی تبار آورده‌ایم که کارهایشان به همین اندازه حائز اهمیت است. ترتیب لیست بر اساس حروف الفبا می‌باشد.
• چارلز آر. درو؛ ایجاد بانک خون
• چارلز هنری ترنر؛ اثبات نمود که حشرات می‌توانند بشنوند.
• ارنست اورت جاست؛ نقش غشاء سلولی
• ژان ارنست ماتزلیگر؛ ماشین شکل‌ دهی کفش
• ماری وان بریتان براون؛ سیستم ایمنی خانه
• مای جمیسون؛ نخستین زن آفریقایی - آمریکایی تبار که به فضا سفر نمود.
• مارک دین؛ تراشه‌ی پردازشگر کامپیوتر یک گیگا هرتز، و مانیتور رنگی کامپیوتر
• ماری ماینارد دالی؛ نخستین زن آفریقایی - آمریکایی تبار که در رشته شیمی به دکترا دست یافت.
• مارجوری استوارت جوینر؛ طراحی موج دائمی
• نوربرت ریلیوکس؛ تبخیرکننده‌ی دارای چند تأثیر
• اوتیس بویکین؛ مقاومت، و یک دستگاه کنترل برای ضربان قلب
• سارا بون؛ میز اتوی اصلاح‌شده

دانشمندان فوق‌ الذکر نقش مهمی در پیش رفت علم، فناوری، پزشکی و غیره داشته‌اند. البته افراد بسیار دیگری نیز بوده‌اند که کارهایشان ثبت نشده است. با این وجود، نقطه‌ی مشترک تمامی آنان این بوده است که به طور خستگی نا پذیری برای بهبود جامعه تلاش نموده‌اند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.