برای انگشت پای شکسته شده چه باید کرد؟

استراحت کافی، استفاده از مسکن‌های OTC (کلمه‌ی OTC مخفف over – the - counter است یعنی فروش دارو بدون نسخه که شما حتی بدون تجویز و نسخه‌ی پزشک هم می توانید از داروخانه‌ها تهیه نمایید. این داروها عموماً برای
پنجشنبه، 19 تير 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برای انگشت پای شکسته شده چه باید کرد؟
برای انگشت پای شکسته شده چه باید کرد؟

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
استراحت کافی، استفاده از مسکن‌های OTC (کلمه‌ی OTC مخفف over – the - counter است یعنی فروش دارو بدون نسخه که شما حتی بدون تجویز و نسخه‌ی پزشک هم می توانید از داروخانه‌ها تهیه نمایید. این داروها عموماً برای تسکین درد و یا برطرف کردن علائم سرما خوردگی - آنفلوآنزا و حساسیت به مصرف می‌رسند)، و استفاده از یخ برخی از روشهای رایج خانگی برای درمان انگشت پای شکسته به شمار می‌روند.
برای انگشت پای شکسته شده چه باید کرد؟

آیا می‌دانستید؟

تا زمان التیام زخم، شما باید از کفش‌های ویژه‌ای که دارای پنجه‌ی عریض و گشاد هستند استفاده کنید. به عبارت دیگر، پنجه‌ی کفش باید جا دار باشد تا بتواند به راحتی انگشت متورم شما را در خود جای دهد.
افتادن یک جسم سنگین بر روی انگشت پا شایعترین علت این نوع آسیب دیدگی است. پای آسیب دیده متورم می‌شود و حتی لمس کردن آن ممکن است موجب ایجاد دردی غیر قابل تحمل در موضع شود. در برخی از موارد، رنگ پوست انگشت شکسته شده به آبی یا خاکستری می‌گراید.

تشخیص

برای تعیین میزان آسیب وارده، یک عکس از انگشت شکسته شده تهیه می‌شود. عکس برداری به ارز یابی شدت شکستگی کمک کرده و بر طبق آن روش درمانی اتخاذ می‌گردد. جراحی در صورتی توصیه می‌شود که نتایج نشان دهند استخوان پا از حالت طبیعی خود خارج شده است.

درمان

استراحت
در صورتی که فرد استراحت کافی نداشته باشد تورم و درد ناشی از انگشت آسیب دیده افزایش می‌یابد. باید از انجام فعالیت‌هایی که به انگشت آسیب دیده صدمه وارد می‌کنند خود داری شود. از انجام فعالیت‌های فیزیکی که باعث وارد شدن فشار مفرط بر پای شکسته می‌شوند اجتناب شود. راه رفتن یا ایستادن بیش از حد می‌تواند زمان به بودی را به صورت قابل ملاحظه‌ای به تعویق اندازد.

یخ درمانی

قرار دادن یخ بر روی قسمت آسیب دیده یکی از مهمترین اقدامات پس از درمان برای کاهش تورم انگشت شکسته شده است. قرار دادن روزانه 3 – 4 بار یخ بر روی موضع آسیب دیده به مدت 10 دقیقه برای کاهش درد لازم است. تماس مستقیم یخ با پوست توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند منجر به ایجاد زخم گردد. به جای آن می‌توان مکعب‌های یخ را داخل پارچه‌ای گذاشته و سپس بر روی انگشت آسیب دیده قرار داد.

داروها

مصرف داروهای مناسب نقش مهمی را در کاهش درد بر عهده دارد. پر کار بردترین دارو برای درمان انگشت شکسته ایبوپروفن است. ایبوپروفن یک داروی ضد التهاب (NSAID ) است که دارای تأثیر معجزه آسایی برایاز بین بردن تورم انگشت شکسته شده است. حتی استامینوفن نیز در این مورد مؤثر است اما برای تأثیرگذاری باید از دوز مناسب این دارو استفاده کرد. این داروها اساساً مسکن هستند و برای تسکین درد مؤثر می‌باشند.
در مورد وجود زخم باز، مصرف آنتی بیوتیکها می‌توانند باعث متوقف شدن عفونت گردند. پزشک ممکن است برای جلو گیری از ابتلای زخم به عفونت‌های جدی باکتریایی واکسن کزاز را تجویز نماید.

وضعیت قرار گرفتن پا

نگه داشتن پا در وضعیتی که به تسکین درد کمک کند به همان اندازه مهم است. به منظور کاهش نا راحتی، پا را در وضعیت راحت و بالاتر از سطح بدن قرار دهید، چنین وضعیتی یک راه حل خوب برای اطمینان از سرعت در روند بهبودی است. وضعیت بد یا نا مناسب نه تنها می‌تواند زمان بهبودی را افزایش دهد بلکه گاهی باعث می‌شود که پا به صورت بد درمان گردد.

بانداژ کردن پا

یک روش آسان برای سرعت بخشیدن به روند به بودی انگشت شکسته شده، جلو گیری از حرکت آن است. برای این منظور می‌توان از بند طبی استفاده کرد. برای بی حرکت نگه داشتن انگشت و کاهش زمان به بودی، انگشت صدمه دیده را با نوار به انگشت مجاور آن ببندید. قرار دادن یک پارچه بین انگشتان را فراموش نکنید. با این کار از انگشت صدمه دیده بیشتر محافظت می‌شود.

جراحی

در موردی که استخوان‌های پا تا حد زیادی جا به جا گردند، راه حلهای مذکور قادر به درمان آنها نخواهند بود. در واقع، با گذشت زمان علائم بدتر می‌شوند و فرد به سختی می‌تواند بر روی کارهای خویش تمرکز کند. در این مورد، تنها گزینه برای باز گرداندن حالت طبیعی استخوانهای پا عمل جراحی است.
جراحی انگشت پا اغلب برای اصلاح شکستگیهای پیچیده‌ی مرتبط با پا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، بخش جا به جا شده‌ی انگشت پا تنظیم شده و با استفاده از ورقه‌های استخوانی و میله و پیچ به هم متصل می‌شود. در این روش برای اطمینان از تنظیم درست استخوان باید در قسمت کوچکی از آن برش ایجاد گردد. این روش تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود و مستلزم ایجاد شکافی در انگشت پا برای قرار دادن استخوان‌ها در محل درست است. میله‌ها و پیچ‌ها قرار داده می‌شوند و پس از بهبودی انگشت پای آسیب دیده در آورده می‌شوند. با این حال، در موردی که شکستگی پیچیده نباشد، استخوان جا به جا شده بدون ایجاد هر گونه برش به وضعیت اولیه و طبیعی خود باز می‌گردد. سپس برای نگه داری استخوان‌ها در کنار هم یک آتل به دور انگشت پا بسته می‌شود.
ممکن است در هنگام سانحه، ناخن انگشت شکسته شده نیز صدمه دیده باشد. بنا بر این، جدا از تورم انگشت، ممکن است خون در زیر ناخن پا جمع شود و باعث ایجاد درد گردد. در موردی که هماتوم به خودی خود از بین نرود، مداخله‌ی درمانی ضروری است. متخصصین مراقبت‌های بهداشتی معمولاً ناخن را با استفاده از یک سوزن بسیار ریز سوراخ می‌کنند تا از شر هماتوم نهفته خلاص گردد.

زمان به بودی انگشت پای شکسته شده

هر چه شدت آسیب بیشتر باشد زمان به بودی طولانی‌تر می‌گردد. استراحت کافی و دنبال کردن تمام اقدامات مراقبت از خود برای کوتاهتر کردن زمان به بودی ضروری است.
صدماتی که هیچ گونه شکستگی را برای انگشت پا در پی نداشته باشند ظرف مدت 6 – 8 هفته به بود می‌یابند. از سوی دیگر، بیمارانی که برای درمان انگشت شکسته‌ی خود تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند باید حداقل 2 – 3 ماه صبر کنند تا بتوانند فعالیتهای روزمره‌ی خود را بدون هیچ گونه ناراحتی از سر گیرند.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.