دندان درد

درد دندان بسيار شديد است. دندان درد با خنديدن، اخم کردن، خوردن و آشاميدن و يا باز و بسته کردن فک تشديد مي شود. گاهي دندان حتي با نفس کشيدن هم درد مي گيرد زيرا هواي سرد وارد دهان مي شود و به دندان خراب برخورد مي
جمعه، 17 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دندان درد
 دندان درد

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

12روش رفع دندان درد

درد دندان بسيار شديد است. دندان درد با خنديدن، اخم کردن، خوردن و آشاميدن و يا باز و بسته کردن فک تشديد مي شود. گاهي دندان حتي با نفس کشيدن هم درد مي گيرد زيرا هواي سرد وارد دهان مي شود و به دندان خراب برخورد مي کند و آخ! بنا به اظهار دکتر « فليپ کورن » دندان درد ممکن است علامت چند چيز باشد. گاهي پولپ دندان و يا لثه، در اطراف دندان نيش، عفوني مي شود. گاه دندان آسيا دچار پوسيدگي مي گردد. ممکن است يکي از دندان هاي دو پايه ترک خورده باشند. يا از کسي سيلي خورده باشيد. گاهي ممکن است درد تنها در نتيجه ي تحريک دندان در اثر گير کردن يک تکه غذا بين دو دندان ايجاد شده باشد. درد دندان گاهي ناشي از مشکلات سينوس است. تنها دندان پزشک است که مي تواند علت درد دندان را تشخيص دهد. اما تا رسيدن به مطب دندان پزشک با انجام اقدامات زير مي توانيد از درد دندان بکاهيد.
- دهان را بشوييد
دهان را با آب ولرم (آبي که با دماي بدن هم دماست) با فشار بشوييد. اگر علت دندان درد به گير کردن تکه هاي غذا بين دندان ها مبوط شود، با اين کار مي توان خرده هاي غذا را خارج نمود و از درد دندان کاست.
- استفاده از نخ دندان
اگر درد دندان با شستشوي دهان برطرف نشد مي توان به کمک نخ دندان پوسته هاي ذرت بو داده و يا تکه هاي گوشت باقيمانده بين دندان ها را از لابلاي آن ها خارج کرد. اين کار را به آرامي انجام دهيد تا از زخم شدن لثه ها پيشگيري شود.
- شستشوي دهان با آب نمک
بعد از هر وعده غذا و نيز قبل از خواب يک قاشق نمک را در يک ليوان (به گنجايش 8 اونس يا 175گرم) آب ولرم حل کنيد. دهان را از آب نمک پر کنيد، محلول را خوب در دهان بچرخانيد و سپس دهان را تخليه کنيد دوباره همين کار را تکرار نماييد.
- ماساژ با يخ
ماساژ دادن مي تواند تا 50% باعث تخفيف درد دندان شود. يک تکه يخ را روي قسمت V شکل دست يعني جايي که استخوان انگشت شست و اشاره تلاقي مي کنند بماليد. يخ را به آرامي روي اين نقطه به مدت 5تا7 دقيقه فشار دهيد. يک محقق کانادايي به نام « رونالد ملزاک » به اين نتيجه دست يافت که در 60 تا 90درصد افراد درد دندان با ماساژ يخ تسکين مي يابند. اين تحقيق نشان داد که تأثير ماساژ يخ در تسکين درد دندان به اين صورت است که پيام ماليدن يخ درست از همان مسير عصبي که پيام درد دندان مي گذرد عبور مي کند. از آنجا که مسير عصبي در هر لحظه قادر است تنها يک پيام را انتقال دهد پيام مربوط به ماليدن يخ بر پيام دندان درد غلبه کرده و خود از اين مسير عبور مي کند.
- استفاده از روغن ميخک
مردم سال هاست که از اين داروي مجاز بدون نسخه براي تسکين درد دندان استفاده مي کنند. روغن ميخک در بيشتر داروخانه ها در شيشه هاي کوچک به فروش مي رسد. يک قطره روغن ميخک را روي دنداني که درد مي کند. بچکانيد و يا تکه پنبه اي را آغشته به روغن کنيد و ن را مجاور دنداني که درد مي کند بگذاريد.
- نجويد
اگر علت دندان درد به ترک خوردن دندان مربوط مي شود، سعي کنيد هنگام خوردن از دندان هاي سمت مقابل که سالم هستند استفاده کنيد. اگر دندان آسيب نديده باشد، تنها استراحت دادن به آن ممکن است باعث بهبود و بازگشت آن به وضعيت اول گردد.
- مکيدن يخ
با دندان درست مثل يک عضو ضرب ديده و کبود شده برخورد نماييد. تکه يخي را روي دندان دردناک و يا روي گونه قرار دهيد. اين عمل را 3تا4بار در روز تکرار کنيد و هر بار گذاشتن يخ بر روي دندان با گونه ي مجاور آن را آن را 15 دقيقه ادامه دهيد.
- دهان را بسته نگه داريد
اگر ورود هواي سرد به دهان و برخورد آن با دندان موجب دندان درد مي شود کافي است که با بسته نگه داشتن دهان مانع از ورود هواي سرد به داخل دهان شويد.
- و يا دهان را باز نگه داريد
گاهي دندان درد وقتي که فرد قادر نيست به درستي و به طور کامل عمل جويدن را انجام دهد، بروز مي کند. در اين قبيل موارد سعي کنيد دهان را تا رسيدن به مطب پزشک حتي المقدور باز نگه داريد.
- مصرف آسپيرين
از روش قديمي که آسپيرين را مستقيماً روي دندان دردناک مي گذاشتند، استفاده نکنيد. به جاي اين کار در صورت لزوم هر 4 تا 6 ساعت يک عدد آسپيرين مصرف نماييد.
- دهان را خنگ نگه داريد
سعي کنيد دهان را حتي اگر گرما باعث تسکين درد مي شود، خنک نگه داريد. زيرا اگر عفونتي وجود داشته باشد در اثر گرما پخش شده، حتي به خارج از دهان و فک انتقال مي يابد و وضع را وخيم تر مي سازد.
- به دندان هاي خود اهميت بدهيد و نسبت به آن ها حساس باشيد
اگر لمس و دست زدن به دندان باعث شدت گرفتن درد دندان مي شود نشانه ي آن است که دندان درد داريد ولي اگر تنها گرم يا سرد شدن دندان موجب بروز درد مي شود بدان معناست که دندان حساس شده است. بيش از 40 ميليون آمريکايي دچار « حساسيت عاج دندان » مي باشند و حساسيت وقتي آغاز مي شود که عاج دندان که زير ميناي آن قرار گرفته در معرض هوا و غيره قرار گيرد. اين حالت اکثراً در مرز لثه يعني جايي که دندان به لثه متصل مي شود. اتفاق مي افتد. افزايش سن، نشست و تحليل لثه، جراحي و مسواک زدن با شدت و با خميردندان هاي قوي و مسواک هاي زبر موجب از بين رفتن مينا و بيرون آمدن عاج دندان مي شوند گاهي پلاک دندان باعث خورده شدن مينا و بيرون آمدن عاج دندان مي گردد. دکتر « فيليپ کورن » استفاده از خمير دندان هاي مخصوص دندان هاي حساس و مسواک هاي نرم را به اين افراد توصيه مي کند. اگر براي اولين بار دچار حساسيت دندان شده ايد. جهت حصول اطمينان از عدم وجود مشکلات ديگر به دندانپزشک مراجعه نماييد.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.