درباره ي تفسير طنطاوي

طنطاوي ( منسوب به طنطا - شهري در شمال مصر - متولد 1287، متوفاي 1358 ق ) از مصلحان و نويسندگان نامدار مصر در نيمه ي اول قرن چهاردهم است، که از اساتد جامع ازهر و مدرسه ي دارالعلوم قاهره و آشنا به زبان
يکشنبه، 2 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درباره ي تفسير طنطاوي
درباره ي تفسير طنطاوي

 

نويسنده: بهاء الدين خرمشاهي





 

طنطاوي ( منسوب به طنطا - شهري در شمال مصر - متولد 1287، متوفاي 1358 ق ) از مصلحان و نويسندگان نامدار مصر در نيمه ي اول قرن چهاردهم است، که از اساتد جامع ازهر و مدرسه ي دارالعلوم قاهره و آشنا به زبان خارجي و آثار علمي جديد و آگاه به برخورد تمدن کهن اسلامي با تمدن مبارزه جو و استيلاطلب غرب است.
طنطاوي آرزويي پاک و ساده دلانه براي برانگيختن مسلمانان و روي آوردنشان به علوم جديده دارد، که به گمان او بهتر از هر معيار ارزش سنجي مي تواند ارزش و اصالت و ابتکار آرا و احکام علمي قرآن را بنماياند.
چنان که گفته شد تفسير جواهر نمايان ترين نمونه ي علم گرايي و علمي نويسي و قياس حقايق قرآن با اطلاعات و دقايق علمي است. در اين تفسير که موافقان و مخالفان حقاً آن را « دايرة المعارف » مي نامند، بسياري مقولات و مقالات علمي مطرح است و گاه هست که رساله هاي مفصل و مستقل بي ارتباط با ساير قسمتها در لابه لاي آن مي توان يافت، که فقط نظم کتاب را مختل مي سازد و پيوند آلي و منسجمي با بافت و بدنه ي اصلي تفسير - يا اصولاً تفسير نويسي - ندارد:
علم شناسي طنطاوي تا حدي جدي و عادي است، و گويا در دارالعلوم قاهره به تدريس بعضي رشته هاي علمي نيز اشتغال داشته است. ولي آنچه جدي و عادي نيست علم گرايي يا علم زدگي اوست. نکته ي مهم در اين باب اين است که اگرچه نگارش او، علمي و علم آلود است، ولي نگرش او علمي نيست، يعني جهان بيني الهي و ديني دارد، و براي او، دين اصل و علم فرع، اما فرعي مهم است. هدف او اين است که اصالت و اولويت قرآن و وحي را ثابت کند، نه اصالت يا اولويت علم را، ولي مآلاً نوعي خضوع و انکسار بيش از حد در قبال علم دارد. گويي در ذهن و ضميرش اين نگراني نقش بسته است که علم، دين را تهديد مي کند، و براي رفع اين شبهه و نگراني، تأليفات متعددي در جنب اين تفسير هم نگاشته است. ولي جامع ترين و مفصل ترين تأليف او همين تفسير جواهر در 26 جزء است.
طنطاوي خود در مورد اهداف و انگيزه هاي خود در نوشتن اين تفسير چنين مي گويد:
اين بنده فطرتاً شيفته ي شگفتيهاي عالم هستي و ستايشگر شگرفيهاي طبيعت و مشتاق تماشاي زيباييها و جمال و کمال آفريده شده ام... و با نگارش اين تفسير اميدوارم... اين کتاب انگيزه اي براي مطالعه ي عوالم برين و فرودين گردد، و از امت اسلام کساني را در کليه ي شعب علوم، از کشاورزي و پزشکي و معدن شناسي و حساب و هندسه و نجوم و نظاير آن، به پايگاهي فراتر از فرنگان برکشد و چرا نه؟ حال آنکه در قرآن، آيات مربوط به علم از 750 افزونتر است و آيات صريحه ي احکام، که مربوط به فقه است، از 150 برنمي گذرد.
در اين تفسير آنچه را که محل نياز مسلمانان است، از احکام و اخلاق و شگفتيهاي آفرينش گرد آورده ام و از غرايب علوم و عجايب خلق، بسا چيزها در آن درج کرده ام تا براي زن و مرد مسلمان، شوق انگيز باشد و آنان را به کسب آگاهي از حقايق آيات روشن کتاب تکويني الهي، که در عالم جانداران و گياهان و زمين و آسمان عيان است، وادارد. و اي خواننده ي هشيار، بدان که اين تفسير نفحه ي رباني و اشارت قدسي و بشارت رمزي است که به نگارنده الهام شده است، و دل بر اين بسته که بزودي مردمان، شأن اين تفسير را خواهند شناخت و اين اثر از اسباب ترقي مستضعفان زمين خواهد شد: ولينصرن الله من ينصره ان الله لقوي عزيز. (1)
چنان که گفتيم واقع گرايي و علم گرايي مؤلف جواهر ساده دلانه است. يک جا چنين حکم مي کند که « بر دولتهاي اسلامي واجب شرعي است که گروهي از پزشکان را امر به آموختن تنويم ( هپينوتيزم ) بنمايند... وگرنه بعضي از دروغزنان با توسل به آن، ادعاي نبوت خواهند کرد ». (2)
همچنين مسائل شبه علمي و بويژه فراروان شناسي نظير توجيه و تعليل هيپنوتيزم و احضار ارواح در آن بسيار است. چنان که در داستان گاوي که قرار بود بعضي از بني اسراييل به امر الهي و ابلاغ موسي، ذبح کنند و زنده شدن آن پس از ذبح، و چهار پرنده اي که به ابراهيم امر شد ذبح و سپس درهم مزج کند، و از نو زنده شدند، همه را حمل به احضار ارواح مي کند. (3) نيز به علوم غريبه از جمله حساب جمل و تطبيق بعضي آيات به آن، علاقه دارد. از آنجا که علم جديد جلوه ي جديد عقل است، و در بسياري وجوه و موارد علم و عقل همعنان پيش مي روند، در جنب گرايش و تفسيرهاي علمي او، گرايش و تفسيرهاي عقلي هم مشاهده مي شود. از جمله در تحليل و تعليل حلال و حرامهاي شرعي و رفع تناقضها و بيان فلسفه ي احکام دين.
طنطاوي با آنکه غالباً ادب شرعي را نگاه مي دارد و حسن نيتش از سراسر سطور کتاب برمي آيد، و خواننده را اسير تار عنکبوت تأويلهاي پيچاپيچ شخصي نمي سازد، و به وقوع « نسخ » در قرآن - برخلاف مفسران تندرويي چون عبدالکريم الخطيب و سيد احمد خان هندي - اذعان، و به نقل احاديث، اعتنا و اهتمام دارد، مع الوصف گاه از رعايت جانب شرع غافل مي شود و في المثل بهشت و کوثر را به معنوي تأويل مي کند:
نادان درّ و ياقوت و شرابي شيرين تر از عسل را مي شنود و خاطر خود را بدان خوش مي دارد و خداوند را در طلب چنين لذتهايي که مايه ي خوشدلي خود اوست مي پرستد، ولي دانا مي انديشد و مي گويد در وراي اين قول، علم و حکمتي هست... باري آبي که شيرين تر از عسل و سپيدتر از برف است همه ي آنچه در بهشت وعده داده اند نيست. و تازه در بهشت تشنگي نيست، و چگونه ممکن است تعداد نعيم بهشت از عدد ستارگان آسمان بيشتر باشد؟... نظر ما اين است که حوض ( کوثر ) همانا کنايه از علم است که هرچه از آن نوشند، همچنان برقرار و پايدار ماند، و مشک بويا و انواع گوهرهاي نفيس از در و ياقوت و آبي شيرين تر از عسل و آن حوض بي پايان چيزي نيست جز شاخه ها و شعبه هاي علم و چشم اندازهاي دلفريب شگرفش که نگرندگان را شادي افزايد. (4)
تفسير طنطاوي از همان اوان طبع و نشر و رسيدنش به ايران، با استقبال بسياري از علما - که بخشي از تقاريظ آنان در پايان تفسير به طبع رسيده - مواجه شده است. اين حاکي از شباهت جوّ فکري - ديني ايران و مصر و ساير کشورهاي اسلامي است. اما معلوم نيست با روحيه و جو فکري - ديني جديد ايران چقدر سازگار است. محمدحسين ذهبي، قرآن شناس و تفسير پژوه معروف مصري مي نويسد: اين تفسير از سوي بسياري از اهل فرهنگ، از جمله خود او، به حسن قبول تلقي نشده است، و از مصادر کردن حکومت عربستان سعودي اين تفسير را، به نيکي ياد مي کند. و در پايان مقاله اي که راجع به طنطاوي و در وصف و رد تفسير او نوشته است چنين نظري اظهار مي دارد:
و اين کتاب، چنان که ملاحظه کرديد، يک دايرة المعارف علمي است که از هر علمي بهره ي بسياري در آن هست. و سرانجام همين بحثهاي علمي فراوان آن، اين تفسير را سزاوار همان سخني مي سازد که در حق تفسير امام فخر رازي گفته اند: فيه کل شيء الاالتفسير ( همه چيز در آن هست جز تفسير. )، بلکه تفسير جواهر به اين وصف لايقتر است تا تفسير امام فخر. و اگر بخواهيم از دلالت کلي کتاب قضاوت کنيم بايد گفت مؤلف آن در بحر اسرار علمي آسمان و زمين بسي غوطه خورده است و با عقل و قلب خويش همه ي گوشه و کنارهاي علم را کاويده است تا براي مردم، آيات و نشانه هاي روشنگري در آفاق و انفسشان بنماياند و براي آنان ثابت کند که قرآن در بر دارنده ي علوم اولين و آخرين است، و به هر دليل و رويداد متوسل شود تا اين سخن الهي را ثابت کند که: ما فرطنا في الکتاب من شيء ( در اين کتاب از هيچ چيز فروگذار نکرده ايم ). (5)

پي‌نوشت‌ها:

1. طنطاوي جوهري، تفسير الجواهر في تفسير القرآن الکريم، المشتمل علي عجايب بدايع المکونات و غرايب الآيات الباهرات، الطبعة الثانية ( القاهرة، مصطفي البابي الحلبي، 1350 ق )، ج 1، ص 3.
2. طنطاوي، همان اثر، ج 1، ص 103.
3. محمدحسين الذهبي، التفسير و المفسرون ( القاهرة، دارالکتب الحديثه، 1396 ق )، ج 2، صص 510-511.
4. محمدحسين الذهبي، همان اثر، ص 51، که از جواهر نقل کرده است.
5. محمدحسين الذهبي، همان اثر، ج 2، ص 517.

منبع مقاله :
خرمشاهي، بهاء الدين؛ (1389 )، قرآن پژوهي (1)، تهران: شرکت انتشارات علمي و فرهنگي، چاپ چهارم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تعجب مجری شبکه منوتو از قدرت نیروهای ویژه حزب الله!
play_arrow
تعجب مجری شبکه منوتو از قدرت نیروهای ویژه حزب الله!
حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به محله اللیلاکی
play_arrow
حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به محله اللیلاکی
شعار مردم بعد از تجمع در میدان فلسطین در واکنش به اتفاقات لبنان: انتقام انتقام!
play_arrow
شعار مردم بعد از تجمع در میدان فلسطین در واکنش به اتفاقات لبنان: انتقام انتقام!
ارتباط مستقیم شبکه سه با لبنان / خبرنگار شبکه سه روی آنتن تلویزیون: اگر سیدحسن نصرالله شهید شده باشد...
play_arrow
ارتباط مستقیم شبکه سه با لبنان / خبرنگار شبکه سه روی آنتن تلویزیون: اگر سیدحسن نصرالله شهید شده باشد...
واکنش آنتونی بلینکن وزیرخارجه ‎آمریکا به اتفاقات ساعات اخیر در لبنان
play_arrow
واکنش آنتونی بلینکن وزیرخارجه ‎آمریکا به اتفاقات ساعات اخیر در لبنان
ضامن سلامت حرکت ملت ایران
play_arrow
ضامن سلامت حرکت ملت ایران
آب خوردن عجیب رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل!
play_arrow
آب خوردن عجیب رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل!
برجام و FATF پوشش‌هایی برای جاسوسی
play_arrow
برجام و FATF پوشش‌هایی برای جاسوسی
نتانیاهو در سازمان ملل باز هم تابلو و نقشه از ایران به نمایش گذاشت!
play_arrow
نتانیاهو در سازمان ملل باز هم تابلو و نقشه از ایران به نمایش گذاشت!
پیام صوتی کودک ایرانی خطاب به امام حسین (ع)
play_arrow
پیام صوتی کودک ایرانی خطاب به امام حسین (ع)
ماجرای عصبانیت رهبر انقلاب از بنی‌صدر از زبان محسن رضایی
play_arrow
ماجرای عصبانیت رهبر انقلاب از بنی‌صدر از زبان محسن رضایی
شنیده شدن صدای تیراندازی در هنگ مرزی منطقه تهلاپ میرجاوه
play_arrow
شنیده شدن صدای تیراندازی در هنگ مرزی منطقه تهلاپ میرجاوه
گزارش یک جنگ
play_arrow
گزارش یک جنگ
مسئول رسانه‌ای حزب‌الله: سیدحسن نصرالله در محل حمله نبوده و در سلامت است
play_arrow
مسئول رسانه‌ای حزب‌الله: سیدحسن نصرالله در محل حمله نبوده و در سلامت است
وحیدی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه در شبکه خبر: هر فرمانده‌ای شهید می‌شود فرمانده‌ای دیگر به میدان می‌آید
play_arrow
وحیدی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه در شبکه خبر: هر فرمانده‌ای شهید می‌شود فرمانده‌ای دیگر به میدان می‌آید