جرم گوش

اگر تاکنون، پزشک سوسکي را که از مجراي گوش شما به عنوان کيسه خواب استفاده مي کند، بيرون نکشيده است بايد خوشحال باشيد. تعجب نکنيد. جرم گوشتان را مي گوييم. هر چند اين مسأله به ندرت اتفاق مي افتد، اما به هر حال
يکشنبه، 2 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جرم گوش
 جرم گوش

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

4 روش براي شستشوي گوش

اگر تاکنون، پزشک سوسکي را که از مجراي گوش شما به عنوان کيسه خواب استفاده مي کند، بيرون نکشيده است بايد خوشحال باشيد. تعجب نکنيد. جرم گوشتان را مي گوييم. هر چند اين مسأله به ندرت اتفاق مي افتد، اما به هر حال بعضي ها به آن گرفتار مي شوند. شايع ترين مشکلي که در رابطه با جرم گوش براي افراد پيش مي آيد عبارت است از: تبديل جرم به يک توده ي کوچک و سخت در مجاورت پرده ي صماخ که لازم است توسط پزشک خارج شود. با مطالعه ي روش هاي زير خواهيد ديد چگونه مي توان از تشکيل اين توده و بروز اين مشکل جلوگيري نمود.

اجتناب از فرو کردن اشيا به داخل گوش

جلمه ي کليشه اي «هرگز چيزي را که از آرنج تان کوچک تر است در گوش خود فرو نبريد» جمله اي است که همه ي پزشکان گوش و حلق و بيني به آن قسم خورده اند. هرگز اشياي نوک تيز نظير سنجاق سر يا نوک مداد را وارد گوش نکنيد. زيرا اين اشيا مي توانند باعث پارگي پرده ي صماخ شوند. دکتر «جورج فيسر» فرو بردن گوش پاک کن و انگشت به داخل گوش را نيز منع مي کند. شايد از نظر خودتان، گوشتان را تميز مي کنيد. ولي بايد بدانيد که با اين کار جرم گوش را هرچه بيشتر به طرف عقب و عمق گوش هدايت مي کنيد و باعث قرار گرفتن اين توده در مقابل پرده صماخ مي شويد.

استفاده از قطره هي نرم کننده جرم

ريختن چند قطره از مايعاتي که در منزل داريد مي تواند به نرم شدن جرم گوش کمک کند. دکتر «فيسر» چکاندن چند قطره روغن معدني، گليسيرين و يا پروکسيد هيدروژن(1) (نوعي ضد عفوني و بي رنگ کننده) را در گوش توصيه مي کند. مي توان از داروهاي جرم گير مجاز بدون نسخه نيز مانند قطره تتراهيدرازولين(2) (با نام تجاري Murine Ear Drops) و يا کارباميد پراکسايد(3) براي اين منظور استفاده نمود. يک يا دو قطره از محلول يا دارو را داخل گوش بچکانيد و بگذاريد اضافه آن از گوش خارج شود. مقدار محلولي که در گوش باقي مي ماند جرم گوش را نرم مي کند. اين کار را تا چند روز ادامه دهيد. هنگامي که جرم نرم شد زمان شستشوي گوش فرا رسيده است. ظرفي را از آب ولرم (آبي که هم دماي بدن باشد) پر کنيد. يک سرنگ پلاستيکي (با سرپيستون پلاستيکي) را از آب پر کنيد، سر خود را روي ظرف بگيريد، و آب را به آرامي وارد گوش کنيد. فشار آب به هيچ وجه نبايد زياد باشد. سپس سر خود را روي ظرف خم کنيد تا آب از گوش خارج شود(4).

خشک کردن گوش با سشوار

توصيه ي پزشکان خشک نکردن گوش به کمک گوش پاک کن، پارچه يا نظاير آن است. به جاي اين کار مي توان از سشوار يا يک قطره الکل براي خشک کردن گوش استفاده کرد. پس از شستشوي گوش و هر بار پس از استحمام از سشوار يا الکل براي خشک کردن گوش استفاده نماييد.

اجتناب از شستشوي زياد گوش

شستن ماهيانه ي گوش براي همه ي افراد کافي است. شستشوي گوش بيش از اين مقدار، سلامت آن را به خطر مي اندازد.

پي نوشت ها :

1. آب اکسيژنه.
2. Tetrahydrazoline.
3. Debrox.
4. اين کار همان «شست و شوي گوش» است بهتر است توسط فرد با تجربه در اين زمينه انجام شود. «ويراستار پزشکي»

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما