انجام آزمایش دی ان آ (DNA) بر روی برادر یا خواهر

انجام آزمایش دی ان آ راهی بسیار عالی جهت پیدا کردن پدر و مادر واقعی خواهران و برادران است. با وجود این که این تکنیک کمی پیچیدگی دارد، نهایتاً نتایج درستی را ارائه می‌نماید. در این چکیده به شما اطلاعات بیشتری درمورد
پنجشنبه، 13 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انجام آزمایش دی ان آ (DNA) بر روی برادر یا خواهر
انجام آزمایش دی ان آ (DNA) بر روی برادر یا خواهر

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
انجام آزمایش دی ان آ راهی بسیار عالی جهت پیدا کردن پدر و مادر واقعی خواهران و برادران است. با وجود این که این تکنیک کمی پیچیدگی دارد، نهایتاً نتایج درستی را ارائه می‌نماید. در این چکیده به شما اطلاعات بیشتری درمورد این آزمایش ارائه می‌شود؛ نگاهی بیاندازید.
انجام آزمایش دی ان آ (DNA) بر روی برادر یا خواهر
انجام آزمایش دی ان آ بر روی برادر یا خواهر تکنیکی است علمی جهت یافتن پدر و مادر واقعی دو خواهر یا برادر. مشارکت حد اقل یکی از این دو خواهر یا برادر جهت انجام این آزمایش الزامی است. امروزه انجام چنین آزمایشاتی جهت تعیین پدر و مادر واقعی کودکان، امتیاز بالایی را به خود اختصاص داده است. ممکن است شما با موارد قانونی زیادی جهت‌ تشخیص پیشینه‌ی ژنتیکی یک کودک از طریق آزمایش تعیین پدر و مادر واقعی و تجزیه و تحلیل دی ان آ خواهر یا برادر مواجه شوید. معمولاً، در مواردی هم چون خیانت در رابطه‌ی زناشویی، تجاوز و حاملگی‌های اجباری هویت کودک اعلام نمی‌شود. در نهایت، هنگام بروز چنین مشکلاتی، زوجین جهت یافتن راه حل نهایی به این تکنیک روی می‌آورند.

گونه‌های مختلف انجام آزمایش

تعیین وجود رابطه‌ی خواهر و برادری فرایندی است قانونی و بعد از انجام آزمایش، لازم است مدارکی ارائه شود. بعد از انجام موفقیت‌آمیز آزمایش، بایستی جهت اثبات هویت خود مدارکی ارائه نمایید که شامل شناسنامه، گواهینامه‌ی رانندگی یا هرگونه مدرک تعیین هویت می‌باشد. زمانی که بعد از بررسی‌ها، هویت اصلی ثابت شد، وجود رابطه‌ی خویشاوندی احراز می‌گردد. به دو روش می‌توان این آزمایش را انجام داد.

آزمایش دی ان آ بر روی خواهر یا برادر به طور کامل

در این مورد، آزمایش به این علت انجام می‌گردد که معلوم شود آیا دو خواهر یا برادر دارای پدر و مادر واحدی هستند یا خیر. قرار است نتایج ثابت کنند که آیا پدر و مادر هر دو خواهر یا برادر یکی هستند یا خیر. بنا بر این، نمونه‌ی دی ان آ هر دو خواهر یا برادر با نمونه‌ی هم پدر و هم مادر مقایسه می‌شود. در این روش فرد می‌تواند از وضعیت بیو لوژیکی آنها مطلع شود.

آزمایش دی ان آ خواهر یا برادر به طور ناقص

در این نوع آزمایش پدر واقعی یا مادر واقعی مشخص می‌گردد. خواهران یا برادران منتسب آزمایش دی ان آ را بدین جهت انجام می‌دهند که دریابند آیا آنها از یک پدر یا یک مادر هستند یا خیر. این مورد هنگامی به کار می‌رود که دو خواهر یا برادر از یک مادر تنی نباشند در حالی که پدر هر دوی آنها یکی باشد. این آزمایش می‌تواند به شیوه‌ای دیگر نیز به کار رود.

شیوه‌های انجام آزمایش

انجام آزمایش دی ان آ بر روی خواهر یا برادر شیوه‌ی پیچیده‌ای است. باوجودی که آزمایش‌های صورت گرفته بر روی برادر / خواهر، برادر / برادر، و خواهر / خواهر دارای مراحل ابتدایی یک سانی است اما در کلّیت با یک دیگر فرق دارند. آزمایش دی ان آ بر روی عمو زادگان یا عمه ‌زادگان‌ و خاله ‌زادگان و دایی‌ زادگان تنها زمانی انجام می‌گیرد که اهداف خاصی که می‌تواند شخصی یا قانونی باشد، را به دنبال داشته باشد. به لحاظ ژنتیکی، نمونه‌های این افراد ابتدا جمع‌ آوری شده و سپس شباهت کمتر از 20% یا بیشتر از 80% پیدا می‌شود. به هر حال کلیه‌ی مراکز، چنین آزمایشی را انجام نمی‌دهند. در زیر شیوه‌های انجام آزمایش دی ان آ بر روی خواهران یا برادران ذکر شده است.

انجام آزمایشX / Y - STR

در این روش تکرارهای متوالی کوتاه ((STR از دی ان آ مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این تکرارها به عنوان نشانه‌های دی ان آ در یک فرد می‌باشند. هم مرد و هم زن می‌توانند این آزمایش را انجام دهند. 17 نشان ((STR از کروموزوم X در راستای این آزمایش مرتب شده‌اند و دو نمونه‌ی دی ان آ باقیمانده از خواهران یا برادران با این نشان مقایسه می‌شوند. سپس این نمونه با نشان‌های ((STR در کروموزوم X خواهران یا برادران مقایسه می‌شود. نتایج بر اساس احتمال بیشترین هماهنگی محاسبه می‌گردد. همین روش جهت آزمایش Y STR انجام می‌گیرد. گمان می‌رود که این تکنیک بسیار دقیق باشد.

انجام آزمایش کروموزوم غیر جنسی

هم مرد و هم زن می‌توانند آزمایش دی ان آ کروموزوم غیر جنسی را انجام دهند. این روشی است عالی جهت اثبات ارتباط خویشاوندی میان خواهران یا برادران و خانواده‌های گسترده شده. حضور نشان CODIS (Combined DNA Index System) (سیستم شاخص دی ان آی مختلط) مبنای انجام این آزمایش را تشکیل می‌دهد. 23 جفت کروموزم وجود دارد که از این تعداد، 22 کروموزم غیر جنسی و یک جفت آن کروموزم جنسی هستند. در یک پنل آزمایش، 15 نشان کروموزوم غیرجنسی با 13 CODIS در حالی که در یک پنل دو تایی آزمایش قرار دارند، مقایسه می‌شوند، که 24 نشان کروموزوم غیر جنسی با همان نشان‌های CODIS مقایسه می‌شوند. بیشترین هماهنگی نشان دهنده‌ی وجود رابطه‌ی خویشاوندی است.
برای انجام چنین آزمایش نسب‌ شناسی دی ان آ، نمونه از درون لایه‌ی درونی گونه که معروف به حفره‌ی دهانی است، به دست می‌آید. آن گاه این نمونه ذخیره و پردازش می‌شود تا از آن دی ان آ به دست آید. امروزه، در دارو خانه‌ها و بیمارستانها وسایل چنین آزمایشاتی موجود است تا بتوان آزمایش خواهر یا برادر را در خانه انجام داد. شماری از مراکز ممتاز نیز آزمایش دی ان آ را به طور رایگان انجام می‌دهند. برای این که نتایج دقیقی به دست آورید حتماً در مرکزی معتبر و قابل اعتماد این کار را انجام دهید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط