کوديوم

جنس کوديوم ( Codiaeum ) که به کروتون نيز معروف اسيت. داراي 15 گونه و در خانواده ي فرفيون قرار دارد. آنها گياهان بته اي هميشه سبز هستند و براي برگ هاي زينتي خود مورد توجه مي باشند. تنها يک گونه از آنها در
جمعه، 28 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کوديوم
کوديوم

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس کوديوم ( Codiaeum ) که به کروتون (1) نيز معروف اسيت. داراي 15 گونه و در خانواده ي فرفيون (2) قرار دارد. آنها گياهان بته اي هميشه سبز هستند و براي برگ هاي زينتي خود مورد توجه مي باشند. تنها يک گونه از آنها در گلخانه و آپارتمان کشت مي شود به نام C. variegatum که واريته هايث مختلفي از آنها ايجاد شده است. C.variegatum به بلندي حدود 60 سانتي متر رشد نموده و برگ هاي آن پخش مي شود. در شرايط ايده آل گلخانه اي ممکن است به بلندي بيش از 3 متر هم برسند. برگ هاي زينتي آنها چه از نظر شکل و چه از جهت رنگ ها بسيار متنوع مي باشند. برگ ها معمولاً تخم مرغي دراز و لوبدار و رنگ هاي آنها با لکه هاي سفيد زرد نارنجي و قرمز تا حتي سياه متغير است و يا مخلوطي از آنها مي باشد.
گياه را در بهار در گلدان حاوي کمپوست بکاريد و در معرض نور کافي قرار دهيد. گياه همچنين نياز به رطوبت کافي دارد. اگر نور گياه کافي نباشد رنگ هاي متنوع برگ ها ضايع مي شوند. درون گلخانه از آفتاب مستقيم دور نگهداريد. کروتون به تغييرات دما و کوران بسيار حساس است و نتيجه آن ريزش برگ هاست. در زمستان نيز در دماي 15 درجه سانتي گراد و 16 درجه سانتي گراد ثابت نگهداريد در تابستان به آبياري منظم و فراوان نياز دارند و برگ هاي آنها بايستي مرتباً اسپري شوند. در زمستان خاک را تنها مرطوب نگهداشته از آبياري زياد خودداري نماييد. گياهان بالغ را هر هفته با کود مايع تغذيه نماييد.
کوديوم
براي تکثير از قلمه هاي ساقه هاي جانبي 7- 6 سانتي متري استفاده نماييد. آنها را در مخلوطي از پيت و شن بکاريد و در جاي گرم و مرطوب قرار داده تا ريشه ايجاد نمايند. پس از قطع قلمه ها شيرابه اي از آنها بيرون مي آيد. براي از بين بردن آن قلمه ها را قبل از کاشتن در خاک ذغال فرو بريد. گياه را مي توانيد جهت بهبود رشد در بهار هرس نماييد.
حشرات ريز در زير برگ ها و سطح ساقه ممکن است حالات چسبناکي به آنها بدهند و گاه در برگ ها ايجاد لکه نمايند. گياه معمولاً عاري از بيماري هاي گياهي است.

پي نوشت ها :

1. Croton.
2. Euphorbiaceae

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.