گرمایش جهانی و چرخه آب

گرم شدن کره‌ی ‌زمین یکی از موضوعات خطرناک امروزه ما است و می‌تواند تهدیدی برای نسل های آینده‌ی ما باشد. آخرین تحقیقات (در زمینه‌ی گرمایش جهانی و چرخه آب) نشان داده است که گرم شدن کره زمین اثراتی نیز روی چرخه
شنبه، 12 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گرمایش جهانی و چرخه آب
گرمایش جهانی و چرخه آب

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
گرم شدن کره‌ی ‌زمین یکی از موضوعات خطرناک امروزه ما است و می‌تواند تهدیدی برای نسل های آینده‌ی ما باشد. آخرین تحقیقات (در زمینه‌ی گرمایش جهانی و چرخه آب) نشان داده است که گرم شدن کره زمین اثراتی نیز روی چرخه آب دارد، که می‌تواند منجر به سیل، طوفان و خشک سالی شود. اجازه بدهید بیش‌تر در مورد این مسئله بحث کنیم.
گرمایش جهانی و چرخه آب
موضوع گرم شدن کره زمین بحث داغی را بین محیط زیست گرایان و سازمان‌های ضد سبز ایجاد کرده است. فعالان این زمینه گفته‌اند که موضوع تغییرات آب و هوایی توسط هر دولتی نا دیده گرفته شده است در صورتی که این مسئله ممکن است با هم کاری دولت، چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سیاسی با ایجاد سیاست‌های تأثیر گذار حل شود. سازمان‌ ضد سبز از سوی دیگر دارای استدلال‌های خاصی در برابر گرم شدن کره زمین است و معتقد است که فعالان باید توجه و تلاش‌شان را در مسائل فوری متمرکز کنند تا تمرکز تنها بر گرم شدن کره‌ی زمین. آن‌ها این دیدگاه را دارند که گرم شدن کره زمین یک روند طبیعی است و هیچ کدام از قوانین یا سیاست‌ها قادر به مقابله با پیش رفت آن نیستند.
در حال حاضر، بحث در پیرامون این موضوع برای یک مدت طولانی صورت گرفته است، اما شکست مذاکرات بین رهبران جهان در کپنهاگن ضربه ای جدی به تلاش های محیط زیست بود. فعالان محیط زیست همواره حامی پژوهش‌هایی هستند که در مورد اثر فعالیت‌های انسانی بر محیط زیست صورت گرفته است. دانشمندان دریافته‌اند که دمای کره زمین به اندازه یک درجه فارنهایت در صد سال گذشته افزایش یافته است، و به اندازه یک تا سه درجه فارنهایت نیز در صد سال آینده افزایش خواهد یافت. این می‌تواند منجر به عدم تعادل زیست محیطی شود، البته جدا از جدی گرفتن زندگی نسل‌های آینده که در معرض خطر قرار دارند. مطالعات متعدد در این زمینه در طول سال‌ها، ایجاد یک مشکل بالقوه را بر ملا کرده است. طبق گفته محققان، گرم شدن کره زمین با چرخه آب و هم‌ چنین تغییر توزیع آب در دست رس، در تداخل است. افزایش دمای زمین باعث سرعت بخشیدن به چرخه آب شده است، که این موضوع در بعضی از نقاط منجر به طوفان‌های مکرر و سیل شده و در برخی از نقاط دیگر دوره‌های طولانی خشک سالی را ایجاد کرده است. برای دانستن تأثیر گرم شدن کره زمین در چرخه آب، مهم است که عمل کرد چرخه آب را درک کنیم. چرخه آب از چهار مرحله تشکیل شده است: تبخیر، انتقال (ابرها)، چگالش و بارش. همه این مراحل برای حفظ چرخه آب مهم است. در تبخیر، اشعه خورشید، آب را در اقیانوس ها، رودخانه ها و دریاها حرارت می دهد و پس از آن آب بالا می رود تا در اتمسفر به شکل بخار درآید. انتقال، مشابه تبخیر است با این تفاوت که آب از گیاهان و درختان در جو بالا می رود. چگالش سرد بخارات گرم، منجر به شکل گیری ابرها می‌شود. آب از ابرها پایین می‌آید و به صورت باران و برف به اقیانوس‌ها و رود خانه‌ها می‌ریزد، و این فرآیند به نام بارش شناخته شده است. افزایش دما باعث می‌شود که آب بیش‌تری از اقیانوس‌ها تبخیر شود و باعث می‌شود که جو، بخار آب بیش‌تری را برای یک مدت زمان طولانی‌تر نگه ‌داری کند. این باعث می‌شود بخار بیش‌تری ایجاد شود (تشکیل ابرهای حجیم)، که به نوبه خود باعث بارش به میزان بالاتری می‌شود. پیش بینی شده است که اگر دمای کره زمین به اندازه 2ر7 درجه فارنهایت افزایش یابد، افزایشی در حد 10 در صد در سطح بارش جهانی ایجاد می‌کند.
سازمان ضد سبز مدتی طولانی است که محققان را به تئوری و نظریه پردازی در این زمینه متهم می‌کند اما آنها ادعا می‌کنند که هیچ روی داد قابل توجهی که ثابت کند گرم شدن کره زمین در چرخه آب مؤثر است وجود ندارد. در طرف دیگر فعالان محیط زیست، ادعا می‌کنند که افزایش روزانه درجه حرارت، افزایش ابرها، افزایش رطوبت در شب و افزایش متوسط غلظت بخار آب در اتمسفر، شاخص‌های روشن اثر گرم شدن کره‌ی زمین بر محیط زیست می‌باشد. محققان در مورد این موضوع، این دیدگاه را دارند که سطح بارش به میزان 10 درصد در قرن بیستم افزایش یافته است و در حال حاضر نرخ تغییر آب و هوا، میزان بارش را در آینده‌ای نزدیک افزایش خواهد داد. مناطق قطبی سخت‌ترین ضربه را در صورت گرم شدن کره زمین، به خود خواهند دید. در این مناطق یخ دریا برای حفظ چرخه آب بسیار مهم است که، با ذوب شدن آن میزان بارش بیش‌تر خواهد شد.
گرم شدن کره زمین یک تهدید واقعی مربوط به همه ما است، اما عدم وجود سیاست ها، آن را به موضوعی تبدیل کرده که فقط به فعالان محیط زیست محدود شده است. جامعه مدنی نیز علاقه کمی در چند سال گذشته به این موضوع نشان داده است، زیرا که به انکار در تغییر آب و هوا کمک کرده است. حالا زمان آن است که همه ما در تلاش برای مبارزه با تهدید گرم شدن کره زمین باشیم، در غیر این صورت نسل‌های آینده ما باید برای حماقت‌های ما هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.