آموزش برنامه نویسی برای اندروید با ایکلیپس(2) – جاوا و اندروید

از جمله مهمترین زبانها که می توان بر روی موبایل برنامه نویسی کرد، زبان جاوا می باشد. همانطور که می دانیم جاوا دارای 4 پلتفرم می باشد.
سه‌شنبه، 29 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آموزش برنامه نویسی برای اندروید با ایکلیپس(2) – جاوا و اندروید
آموزش  برنامه نویسی  برای اندروید با ایکلیپس(2) – جاوا و اندروید

 

مترجم: حبيب الله عليخاني
منبع: راسخون




 
از جمله مهمترین زبانها که می توان بر روی موبایل برنامه نویسی کرد، زبان جاوا می باشد. همانطور که می دانیم جاوا دارای 4 پلتفرم می باشد.

پلتفرم های جاوا :

1- Java SE ( Java Standard Edition)
2- Java EE ( Java Enterprise Edition)
3- Java ME ( Java Micro Edition)
4- Java Card

پلتفرم ME ( Java Micro Edition) جاوا :

شامل زیر مجموعه ای از API های پلتفرم java SE بعلاوه یکسری کتابخانه مفید برای توسعه ی برنامه برای دستگاههای کوچک مثل موبایل می باشد. با زبان جاوا می توان نرم افزارهایی طراحی کرد که در وسایل الکتریکی و اتومبیل و pocket pc و PDA و دستگاه های کنترل از راه دور بیسیم و .... استفاده می شود که به آن پلتفرم ME جاوا می گویند. (API رابط کاربردی برنامه نویسی : یک رابط پیاده سازی است که به دیگر برنامه ها اجازه می دهد که با آن ارتباط داشته باشند مانند ارتباط word با notpad در عمل کپی). برای یادگیری java ME نیاز به یادگیری java SE داریم.
آموزش  برنامه نویسی  برای اندروید با ایکلیپس(2) – جاوا و اندروید

رابطه ی اندروید و جاوا

زبان برنامه نویسی اصلی این سیستم عامل زبان جاوا است (البته زبانهای برنامه نویسی دیگری مثل C و C++ هم در آن استفاده شده است). همچنین نرم‌افزارهای جانبی اندرویدی با استفاده از زبان جاوا نوشته می‌شوند و برای ارتباط با لایه‌های زیرین سیستم عامل می‌توانند از کتابخانه‌های جاوایی اندروید استفاده کنند. بخش رابط کاربری سیستم عامل اندروید با زبان جاوا نوشته شده‌است و بسیاری از برنامه‌های اندروید هم با جاوا نوشته شده‌اند. اما این سیستم عامل، Java Virtual Machine ندارد. برای اجرای برنامه‌های جاوایی روی این سیستم عامل، کدهای جاوا به کدهای Dalvik تبدیل می‌شوند و سپس روی Dalvik vitrual machine اجرا می‌شوند. دالویک یک ماشین مجازی جاوایی است که برای سیستم عامل اندروید بهینه شده‌است تا هم RAM و هم CPU و هم باتری کمتری مصرف کند). برنامه‌های جاوایی معمولی هم که روی گوشی‌های دیگر اجرا می‌شوند با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز ماشین مجازی جاوا مانند j2ME MIDP Runner روی این سیستم عامل قابل اجرا هستند.
لازم به ذکر است که برنامه نویسان C وC++ هم می توانند با استفاده از NDK(Native Development Kit) به توسعه ی اپلیکیشن اندروید بپردازند و همچنین با استفاده از HTML5 و JavaScript هم می توان برای این سیستم عامل اپلیکیشن های تحت وب طراحی کرد.
اندروید شامل مجموعه ای از کتابخانه های اصلی است که اکثر عملکردهای قابل دسترس را با استفاده از زبان جاوا ممکن می سازد. هر برنامه کاربردی اندروید در فرایند مخصوص به خودش اجرا می شود و دسترسی مخصوص به خود در ارتباط با ماشین مجازی دالویک دارد. این ماشین بگونه ای ساخته شده است که هر دستگاهی (device) می تواند چندین ماشین مجازی را بطور همزمان اجرا کند. هر ماشین مجازی دالویک فایل ها را به فرمت (dex.) اجرا می کند که اینکار باعث بهینه سازی در دستگاه هایی که حافظه پایینی دارند، می شود. این ماشین مجازی مبتنی بر رجیسترهاست و کلاسهایی که توسط کامپایلر جاوا ساخته شده است را اجرا می کند. ماشین مجازی دالویک برای اجرای قابلیت های اساسی مانند مدریت حافظه کم و چند نخی (threading) متکی بر هسته لینوکس است.
اگر درمورد کدها مردد هستید، می توانید سورس کد کامل را از اکانت گیت هاب(GitHub) نویسنده، در http://github.com/donnfelker دانلود کنید. در نهایت می توانید در وب سایت : Dummies www.dummies.com/go/androidappdevfd بیابید.

محیط برنامه‌نویسی اندروید:

برای برنامه نویسی با اندروید، به کامپیوتری که یکی از سیستم عامل های زیر را run می کند، احتیاج داریم:
1. Windows XP (32 bit), Vista (32 or 64 bit), or Windows 7 (32 or 64 bit)
2. Mac OS X (Intel) 10.5.8 (x86 only)
3. Linux (i386)
همچنین به ابزارهای زیر احتیاج دارید:
1- کیت توسعه نرم افزاری جاوا (JDK)
2- کیت توسعه نرم افزاری اندروید (software development kit) Android SDK
3- محیط توسعه مجتمع یا IDE (integrated development environment)
4- ADT اندروید (Android Development Tools)
*** در توسعه اندروید، XML درون اپلیکیشن استفاده می شود. بنابراین باید XML را فرا بگیرید. البته نیازی نیست کاملا به این زبانها مسلط باشید.
***برای برنامه نویسی اندروید، نیازی نیست که یک وسیله فیزیکی اندروید، مثل موبایل داشته باشید. زیرا همه ی اپلیکیشن هایی که شما ایجاد کرده اید، در ایمولاتور کار می کند. البته پیشنهاد می کنم که روی یک وسیله واقعی انجام دهید.
استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون بلامانع می باشد.



 

 



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.