آموزش برنامه نویسی برای اندروید با ایکلیپس(6)- اولین پروژه اندروید

اکنون شما می خواهید یک اپلیکیشن ساده ی Hello Android را بدون هیچگونه کدی را ایجاد کنید. در ابتدا برای این کار باید ایکلیپس را اجرا کنید که صفحه ی آن به صورت شکل زیر می باشد:
چهارشنبه، 5 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آموزش برنامه نویسی برای اندروید با ایکلیپس(6)- اولین پروژه اندروید
آموزش  برنامه نویسی  برای اندروید با ایکلیپس(6)- اولین پروژه اندروید

 

مترجم: حبيب الله عليخاني
منبع: راسخون




 
اکنون شما می خواهید یک اپلیکیشن ساده ی Hello Android را بدون هیچگونه کدی را ایجاد کنید.
در ابتدا برای این کار باید ایکلیپس را اجرا کنید که صفحه ی آن به صورت شکل زیر می باشد:
آموزش  برنامه نویسی  برای اندروید با ایکلیپس(6)- اولین پروژه اندروید
فرض می کنیم که همه ی ابزار ها و فریم ورک های ضروری و پلاگین ADT برای توسعه ی اپلیکیشن، نصب شده است. پلاگین ADT برای ایجاد اپلیکیشن اندروید قدرتی را در منوی File در ایکلیپس می دهد.
1- در ایکلیپس مسیر زیر را طی کنید:
File  New  Project.
یک دیالوگ باکس ویزارد به صورت زیر باز می شود:
آموزش  برنامه نویسی  برای اندروید با ایکلیپس(6)- اولین پروژه اندروید
2- در ویزارد باز شده ، با کلیک کردن روی فولدر Android ، آیتم Android بسط می دهیم:
3- بعد از بسط فولدر Android ، روی Android Project کلیک کرده و سپس گزینه ی Next را انتخاب می کنیم و صفحه ای مانند زیر باز می شود:
آموزش  برنامه نویسی  برای اندروید با ایکلیپس(6)- اولین پروژه اندروید
4- در فیلد Project Name ، عبارت Hello Android را تایپ می کنیم.
فیلد نام پروژه خیلی مهم است. بعد از اینکه پروژه ایجاد شد، یک فولدر در فضای کاری (workspace) به همان نام پروژه که اینجا وارد کرده اید، ایجاد می شود.
5- در contents panel زیر، دو قسمت Create New project in Workspace و Use Defult Location که به صورت پیشفرض انتخاب شده را رها می کنیم.
زمانیکه ایکلیپش را نصب می کنید، سیستم از شما می پرسد که فضای کاری (WorkSpace) پیشفرض را وارد کنید. فضای کاری معمولا دایرکتوری home می باشد. دایرکتوری home مکان فایل های مربوط به شما در سیستم است. ماتند تصویر زیر:
آموزش  برنامه نویسی  برای اندروید با ایکلیپس(6)- اولین پروژه اندروید
اگر شما می خواهید فایلهایتان را در جای دیگر غیر از مکان پیش فرض، ذخیره کنید، تیک گزینه ی Use Default Location را بردارید و از دکمه ی Browse مکانی که می خواهید فایلهایتان در آنجا ذخیره شود، را انتخاب کنید.
6- در بخش Build Target گزینه ی 2.2 Android را انتخاب کنید.
این بخش API ای که می خواهید تحت آن این پروژه را توسعه دهید را تعیین می کند. با انتخاب 2.2 Android شما فریم ورک اندروید را برای استفاده انتخاب کرده اید. اگر از ورژن های بالاتر Android استفاده کنید، از ویژگی های بیشتر آن بهرمند می شوید. مانند Android 2.2 که شامل خصوصیات جدیدی مانند Backup Manager و .. می باشد. اگر Android 1.6 را انتخاب کنید، دیگر نمی توانید از ویژگی هایی که ورژن 2.2 و یا 2.1 پشتیبانی می کند، استفاده کنید. اگر شما SDK دیگری را نصب کرده باشید، در این قسمت گزینه ای دارید که بتوانید آن را انتخاب کنبد.
7- در بخش Properties در قسمت Aplication name نام اپلیکیشن Hello Android را تایپ کنید.
زمانیکه اپلیکیشن روی شبیه ساز یا وسیله ی فیزیکی نصب می شود، این نام درآغازگر اپلیکیشن دیده می شود.
8- در بخش Package Name عبارت زیر را تایپ کنید:
com.dummies.android.helloandroid
این نام، نام پکیج جاوا می باشد.
9- در بخش Create Activity عبارت MainActivity را تایپ کنید.
این بخش تعیین می کند که کدام فعالیت اولیه، فراخوانی خواهد شد. این نقطه ی ورود به اپلیکیشن است. زمانیکه اندروید اپلیکیشن شما را اجرا(run) می کند، این اولین فایلی است که در دسترس قرار می گیرد. یک نامگذاری متعارف و عمومی برای اولین فعالیت در اپلیکیشن شما MainActivity.java می باشد.
10- در بخش Min SDK Version ، 8 را تایپ کنید.
بعد از این 10 قسمت صفحه باید به صورت زیر باشد:
آموزش  برنامه نویسی  برای اندروید با ایکلیپس(6)- اولین پروژه اندروید

در مورد ورژن های اندروید:

ورژن کد با ورژن نام یکسان نیست. اندروید هم دارای ورژن کد است و هم دارای ورژن نام. هر ورژن نام به یک و فقط یک ورژن کد مربوط می شود. جدول زیر خلاصه ای از ورژن نام و ورژن کد مربوط به آن آورده شده:
Version Name (Platform Level) / Version Code (API Level)
1.5 / 3
1.6 / 4
2. / 5
2.0.1 / 6
2.1 / 7
2.2 / 8
Min SDK Version پایینترین ورژن کد اندروید که کاربر باید داشته باشد تا بتواند اپلیکیشن شما را اجرا کند، را تعیین می کند.
11- دکمه ی Finish را کلیک کنید.
کار تمام شده و به ایکلیپس بروید یک پروژه در اکسپلورر پکیج مشاهده می کنید. مانند تصویر زیر:
آموزش  برنامه نویسی  برای اندروید با ایکلیپس(6)- اولین پروژه اندروید

پاسخ دادن به پیام خطا

بعد از اینکه دکمه ی finish را زده اید، اگر خوب نگاه کنید متوجه آیکن قرمز رنگ کوچکی در در کنار فولدر Hello Android در اکسپلورر پکیج در ایکلیپس می شوید. اگر آنرا ندیده اید به تصویر زیر نگاه کنید.
آموزش  برنامه نویسی  برای اندروید با ایکلیپس(6)- اولین پروژه اندروید
این آیکن به شما می فهماند که در فضای کاری پروژه تان، خطا دارید.
 
به طور پیشفرض، ایکلیپس ایجاد شده تا با استفاده از این صف دیداری، به شما اجازه دهد تا هر زمان که خطایی رخ می دهد، شما متوجه آن شوید. چگونه شما می توانید خطایی در پروژه داشته باشید؟ کافیست شما از طریق New Android Project پروژه ای ایجاد کنید. در پشت صحنه، ایکلیپس و ADT یک سری کارهایی را برای شما انجام می دهند:
آماده کردن فیدبک های فضای کاری: این فیدبک به شما اجازه می دهد تا وقتیکه مشکلی برای هر پروژه ای در فضای کاری بوجود می آید، آگاه شوید. شما درایکلیپس از طریق آیکن اخطار دریافت می کنید. مانند آنچه در تصویر بالا مشاهده کرده اید. آیکن دیگری که اغلب شما می توانید آن را مشاهده کنید، آیکن زرد رنگ کوچک هشدار می باشد که شما را به بعضی از هشدارها در محتویات پروژه آگاه می کند.
کامپایل کردن به طور اتوماتیک: به طور پیشفرض وقتی که هرکدام از فایل هایی که به همراه اپلیکیشن ذخیره شده بودند تغییری کنند، ایکلیپس اپلیکیشن را به طور اتوماتیک در فضای کاری ،کامپایل می کند.
اگرنمی خواهید دوباره کامپایل کردن اتوماتیک فعال باشد، می توانید آن را از طریق زیر غیر فعال کنید:
Project➪Build Automatically
اگر این گزینه غیر فعال باشد، هر زمان که تغییری در سورس کد ایجاد کرده اید، باید به طور غیر اتوماتیک و دستی با استفاده از دکمه های Ctrl + B پروژه راBuild کنید.
اما چرا شما در اولین Build خطا دارید؟ وقتی پروژه به فضای کاری شما اضافه می شود، ایکلیپس غلبه می کند و با ADT مقارنه می کند و ، این تعیین می کند که پروژه در فضای کاری خطا داشته است. مسئله ای که موجب بروز خطا در ایکلیپس می شود ، این است که فولدر gen و تمام محتویات آن موجود نبوده است.
فولدر gen به طور اتوماتیک توسط ایکلیپس و ADT در زمانی ایجاد می شود که عمل کامپایل انجام می شود. به محض اینکه ویزارد New Android Project (پروژه جدید اندروید) کامل شود، یک پروژه ی جدید ایجاد می شود و در فضای کاری ایکلیپس ذخیره می شود. ایکلیپس خطاها را با قرار دادن یک آیکن خطا در کنار فولدر گزارش می دهد. بعد از آن سریعا مرحله ی کامپایل اتفاق می افتدو در طی مرحله ی کامپایل فولدر gen به وسیله ی ایکلیپس ساخته شده است و پروژه به طور موفقیت آمیز Build می شود. سپس ایکلیپس تشخیص می دهد که پروژه دیگر خطایی ندارد. در آن زمان ایکلیپس آیکن خطا را در کنار فولدر حذف می کند و شما را با یک فضای کاری و یک آیکن فولدر تمیز تنها می گذارد. مانند شکل زیر:
آموزش  برنامه نویسی  برای اندروید با ایکلیپس(6)- اولین پروژه اندروید

Build Target و Min SDK Version

Build target سیستم عاملی است که شما قصد دارید با آن کد بنویسید. اگر شما 2.2 را انتخاب کنید، می توانید با همه ی API ها در ورژن 2.2 کد بنویسید. اگرهدف (target) شما 1.6 باشد، فقط می توانید با API هایی که در ورژن 1.6 هستند، کد بنویسید. برای مثال، شما نمی توانید از API بلوتوث در ورژن 1.6 استفاده کنید. زیرا آنها تا ورژن 2.0 معرفی نشده بودند. اگر از ورژن 2.2 استفاده کنید می توانید از API بلوتوث استفاده کنید. شما می توانید این اطلاعات را در http://d.android.com بیابید. در مورد پلتفرم اندروید 2.2 در http://d.android.com/sdk/android-2.2.html می باشد.
ورژن های سیستم عامل اندروید به عقب سازگارند. برای مثال اگر هدف (target) شما اندروید 1.6 باشد، اپلیکیشن شما می تواند روی اندروید 2.2 ، 2.1 ، 2.0 و البته 1.6 اجرا شود. مزیت هدف گذاری فریم ورک 1.6 این است که اپلیکیشن شما سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص دهد و اپلیکیشن شما می تواند روی ابزار های 1.6 ، 2.0 ، 2.1 ، 2.2 نصب شود.به هر حال انتخاب ورژن قدیمی تر بی اثر نیستند.
تنظیمات Min SDK Version، پایینترین ورژن اندروید است که کاربر باید برای کارکردن صحیح اپلیکیشن روی وسیله اش، اجرا کند. برای ساخت اپلیکیشن، نیازی به این فیلد نیست اما خیلی پیشنهاد می شود که این فیلد را پر کنید. اگر Min SDK Version نشان داده نشود، یک مقدار پیشفرضی استفاده شده است که نشانگر این است که اپلیکیشن شما با همه ی ورژن های اندروید سازگار است.
استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون بلامانع می باشد.



 

 



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.