تأمين نيازهاي جنسي در زندگي زناشويي

انگيزه ي جنسي يکي از اساسي ترين سايق ها در تداوم نسل مي باشد که در بين انواع حيوانات متداول و براي انسان نيز کاملاً شناخته شده است. تمايلات جنسي و بروز آن به عنوان يک غريزه ي فيزيولوژيک عمدتاٌ در تعامل روابط
يکشنبه، 25 آبان 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأمين نيازهاي جنسي در زندگي زناشويي
تأمين نيازهاي جنسي در زندگي زناشويي

 

نويسنده: علي محمد رفيعي محمدي





 

انگيزه ي جنسي يکي از اساسي ترين سايق ها در تداوم نسل مي باشد که در بين انواع حيوانات متداول و براي انسان نيز کاملاً شناخته شده است. تمايلات جنسي و بروز آن به عنوان يک غريزه ي فيزيولوژيک عمدتاٌ در تعامل روابط خانوادگي آموخته شده و رشد مي يابد. زن و شوهر از اين غريزه طبيعي جهت توليد مثل و تداوم نسل بهره مي جويند اين نيروي قوي بدون کنترل هاي دقيق خانوادگي، اجتماعي و اخلاقي مي تواند فرد و جامعه را به تباهي بکشاند.
« در زمينه ي زندگي زناشويي و اخلاقي، علاقه بين زن و شوهر در انواع و اشکال و معاني مختلف تشويق مي شود که متمايز با روابط آنان با افراد خارج از خانه است. روابط جنسي در طول سال هاي زندگي و ارتباطات و پيوستگي هاي جنسي عشقي بين آنان رشد و عمق مي يابد. در زندگي خانوادگي عشق بيش از صِرف هيجانات عاشقانه است و در طي سال ها توجه و علاقه به يکديگر و تأمين رفاه و آسايش همديگر آموخته مي شود ». (1) غريزه ي جنسي نه تنها بد و منفور نيست. بلکه يکي از غرايز بسيار سودمند مي باشد به وسيله ي اين غريزه است که نسل انسان باقي مي ماند به علاوه ارضاي غريزه ي جنسي يکي از لذايذ زندگي و موجب دلگرمي و شور و شوق حيات است. اگر حيات درست هدايت شود زندگي انسان را قرن آرامش و آسايش مي کند و زيبا مي سازد. (2)

غريزه ي جنسي و لذت بردن

غريزه يعني لذت ذاتي، مانند ميل به غذا، ميل جنسي و. . . در بعضي ميل ها يا نيازها مانند رفع تشنگي و
گرسنگي، حتي ميل جنسي انسان با جانداران ديگر يکسان است. ولي اين موضوع هرگز شأن و مقام انسان را پايين نمي آورد. نبايد فراموش کنيم که حيوانات غريزه هايشان را به طور فطري و ذاتي بروز مي دهند، امّا انسان از روح خدايي برخوردار و اشرف مخلوقات است. لذا نحوه ي بروز غريزه هايش هم بايد نشاني از شرافت داشته باشد؛ يعني لازم است نظم و ترتيب، پاکي، ادب، مصلحت و حيا مراعات گردد.
امام صادق عليه السلام فرمودند:
« بهترين زنان شما کسي است که چون با شوهرش خلوت کند پيراهن حيا را از تن در آورده و چون بپوشد و همراه او باشد زره حيا بر تن کند ». (3)
در قرآن هم در صدر نيازها حُب شهوت را آورده است.
( زٌيّنَ للنّاسِ حُبٌ الشّهَوات منَ النّسَاء وَالَبنينَ و. . ) (4)
« آري! به حقيقت بايد گفت که دين اسلام بهترين اديان است، چرا که حتي براي خواب هم دستوراتي دقيق دارد و معتقد است بهترين زن، زني است که غريزه ي جنسي اش براي شوهرش زنده و بيدار و در برابر بيگانگان خفته و آرميده باشد ». (5)

حق تراضي جنسي

« يکي از حقوق اختصاصي زن، ارضاي جنسي به وسيله ي همسرش مي باشد؛ زيرا ممکن است مرد با برخورداري از زنان مشروع ديگر نخواهد با همسر قبلي خود ارتباط جنسي داشته باشد. فقهاي اسلام دستور مي دهند که مرد حق ندارد بيشتر از چهار ماه ارتباط جنسي زن را به تعويق بيندازد، خواه همسرش دايمي يا منقطع باشد. رعايت اين حق بر مرد واجب است. و ترک آن موجب گناه خواهد بود، مگر آنکه مرد عذر موجهي داشته باشد؛ مثلاً، به مسافرتي رفته که آن مسافرت واجب باشد ». (6)

حق استمتاع مرد

يکي از حقوقي که مرد بر زن دارد، حق آميزش با وي است، زن حق ندارد از استيفاي اين حق ممانعت به عمل آورد. در ضمن معلوم است که استيفاي اين حق محدود به زمان و مکان خاصي نيست، مگر در زماني که زن داراي عذر شرعي باشد.
« نماز را زياد طولاني نکنيد يکي از وظايف زن، اين است که در برابر خواسته ي جنسي مرد هيچ وقت خوداري نکند ». (7)
زني از رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم سؤال کرد: « حق شوهر بر زن چيست؟ »
حضرت فرمودند:
« زن بايد خود را به بهترين بوهاي خوش معطر کند و بهترين لباسش را بپوشد و خود را به بهترين زينتي که دارد بيارايد و هر صبح و شام خود را بر شوهرش عرضه دارد ». (8)
امام صادق عليه السلام از ياران خود پرسيدند: « بهترين لذت چيست؟ »
اصحاب گفتند: « يابن رسول الله نمي دانيم ».
آنگاه حضرت عليه السلام فرمودند:
« لذت بخش ترين کارها، لذت بردن از زنان است ». (9)

حق مضاجعت زن

يکي ديگر از حقوق واجب زن بر مرد اين است که هم بستري همسرش را از چهار شب به تأخير نيندازد، بديهي است منظور از هم خوابگي اين است که شبي را با او بسر آورده، در خورد و خوراک در خدمت همسرش باشد و در يک بستر با او بخوابد و صبح هم با او باشد، به طور معمول اين حقي است که زن بر مرد دارد و مرد موظف به رعايت آن مي باشد، مگر آنکه زن با رضايت خاطر از حق خود صرف نظر کند، در حديث آمده است که علي عليه السلام دو زن داشتند روزي که نوبت يکي بود در منزل ديگري وضوع نمي گرفتند. (10)
پيامبر فرمود:
« هر کار لهوي براي مؤمن نارواست مگر سه عمل؛
1. تربيت اسب 2. تير اندازي 3. بازي کردن با همسر ». (11)

عشق ورزي، به جاي امور جنسي

زنان به عشق و علاقه، مهر و محبت، زمزمه ي عاشقانه و عشق ورزي، بيش از امور جنسي و عشق بازي علاقمندند و اين نکته ظريف را مردان جوان بايد به خوبي بدانند. روابط جنسي خشک و خالي که بدون مقدمه و مؤخره باشد، روابط جنسي که صورت يک عمل فيزيکي و مکانيکي را به خود بگيرد، هرگز مطلوب زنان نيست. آنان مايل نيستند وسيله ي تخليه ي تمايلات شهواني مردان شان قرار گيرند. دريچه ي قلب زن به روي يک زمزمه ي عاشقانه، بهتر باز مي شود تا يک رابطه ي جنسي داغ و پر شور، زنان به مهر اصيل و عشق و علاقه چشم دوخته اند، نه تمايلات جنسي مردان. اگر مي خواهيد در قلب همسرتان جاي داشته باشيد سعي کنيد راه ورود بدان را بيابيد.

شور و هيجان جنسي

از سنين 13 تا 16 سالگي شور و هيجان جنسي در نوجوانان به اوج مي رسد. در فاصله اين سال ها اکثر پسرها با نخستين آثار احتلام آشنا مي شوند و تقريباً همه دختران با عادت ماهانه سر و کار پيدا مي کنند.
اين ها نشانه ي آن است که نوجوانان پسر و دختر قادر به توليد مثل مي باشند. ميل جنسي که در دوره هاي کودکي ناچيز بوده. در نوجواني به کمال رشد مي رسد. امّا شدت آن در افراد متفاوت است. بسياري از روان شناسان معتقدند که بهترين روش براي آموزش جنسي، ارائه برنامه هاي آموزشگاهي است، زيرا پدران و مادراني هستند که نمي توانند يا شايستگي آن را ندارند که در اين مورد مانند ديگر موارد فرزندان خود را راهنمايي نمايند. اين امر يا به علت کمي معلومات و اطلاعات نادرست و يا به سبب حجب و حياي آنان است.
« امروزه در بعضي از کشورها عقيده بر اين است که اندکي قبل از ظهور پديده هاي جنسي بايد نوجوان را با يک رشته آموزش هاي جنسي آشنا کرد. گروهي ديگر از روان شناسان بر اين باورند که اگر آموزش مسايل جنسي به وسيله اوليا از کودکي آغاز شود و در نوجواني تکميل گردد موفقيت نوجوانان در مقابله با اين گونه مشکلات بيشتر خواهد بود. (12)
در اين گروه بايد مربيان بهداشت، روان پزشکان، آگاهان علوم ديني و متخصصان امور مذهبي شرکت داشته باشند. در نهايت آموزش بهداشت جنسي چنانچه با مفاد صحيح در جايگاه حساب شده و از طريق درست ارائه نشود مؤثر نخواهد بود و ديد جامعه را نيز نسبت به اين گونه آموزش هاي حياتي در جامعه، منفي خواهد کرد.
آيا مي دانيد در ايران طرحي براي آموزش جنسي به دختران دانش آموز به اجرا گذاشته شده است؟ به گزارش خبر گزاري جمهوري اسلامي ايران ( ايرنا - ژانويه 2005 ) طرح آموزش بهداشت بلوغ جنسي براي دختران دانش آموز در مدارس راهنمايي استان لرستان شروع شده است. با اجراي طرح 12800 دختر دانش آموز مقطع راهنمايي آموزش هاي لازم براي ورود به دوره ي بلوغ را فرا مي گيرند. هدف اين طرح ايجاد اعتماد به نفس، پيشگيري از انحرافات اخلاقي و آشنايي دختران به مسايل بلوغ جنسي عنوان شده است.
طبق گزارش ايرنا، مسؤل مشاوره ي عمومي سازمان آموزش و پرورش استان لرستان گفت. معلمان و والدين نيز در اين دوره شرکت کرده اند. (13)

ويژگي هاي يک رابطه ي جنسي سالم

اشاره کرديم که يکي از عوامل تحکيم خانواده رضايت زن و مرد در روابط جنسي زنا شويي است که متأسّفانه علت حجب و حياي افراطي که در جامعه ي ما وجود دارد پدران و مادران از اينکه فرزندان خود را جهت آشنايي با اين مسئله آگاه نمايند و يا کتاب هايي که در اين زمينه وجود دارد در اختيار فرزندان خود قرار دهند و از همه بدتر اينکه در مراکز بهزيستي و بهداشتي کشور کلاس هايي براي آموزش روابط جنسي همسران پيش بيني نشده است. لذا دختر و پسري که به عنوان همسران آينده با خطبه ي عقد عاقد محرم مي گردند و در خلوت براي تأمين اين نياز در کنار هم قرار مي گيرند، نمي توانند پاسخ گوي نياز جنسي يکديگر باشند. علي عليه السلام مي فرمايند:
« ما من حرکةِ الّا وانت مُحتاجٌ فيها الي معرفته ». (14)
هر کاري را مي خواهيد انجام دهيد نيازمند به آگاهي و اطلاعات است.
دختر و پسري که با عشق و علاقه و نذر و دعا و صرف هزينه هاي اقتصادي و حيثيتي با هم ازدواج مي نمايند چرا پس از مدتي از ازدواج دچار مشکل مي شوند. بله، عمده ي مشکل آنان در عدم تأمين اين نياز اساسي است.
پيامبر صلي الله و اله و سلم مي فرمايند:
« من عمل علي غير علمٍ کان ما يُفسدُ اکثرمما يُصلحُ » (15)
اگر کسي کاري را نداند و آگاهي نداشته باشد و انجام دهد فساد آن از اصلاحش بيشتر است.
خانم دباع، از ياران امام راحل قدس سره که سه دوره نماينده ي مجلس شوراي اسلامي از تهران بودند، در مصاحبه ي تلويزيوني فرمودند: « در مجلس اول اين قانون را تصويب کرديم که هر دختر و پسري مي خواهد ازدواج کند بايد صد ساعت آموزش قبل از ازدواج ببيند ».
ولي دريغ از يک ساعت آن. دختر و پسر جواني که به تازگي تشکيل خانواده داده اند از کجا نسبت به اين مسئله آگاهي يابند. پيامبر صلي الله و اله و سلم فرمود:
« لاحياء في الدّين؛ در بيان مسائل ديني حيا نکنيد » (16)
در گذشته در بعضي از قبايل و روستاها رسم بود شخصي به نام ساق دوش اين اطلاعات را به عروس و داماد منتقل مي کرد. در اين بخش با نقل چند روايت روش صحيح تأمين اين نياز را بيان مي کنيم.
زن و شوهر هر دو قبل از آميزش بايد خود را آماده کنند. يعني در حالتي که خوشايند است ( با آراستگي و نظافت ) و هردو آمادگي روحي دارند، با هم روبه رو شوند. اين که گفته شد هر دو بايد آمادگي داشته باشند مسأله ي مهمي است که در کاميابي هر دو تأثير دارد. مرد مي تواند به سرعت به نقطه ي اوج لذّت برسد. امّا زن فرصت بيشتري لازم دارد.
امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
« زنان در تمايلات جنسي به مراتب از مردان برترند، امّا خداوند حياء را بر آن ها مسلط کرده است که اظهار نمي کنند ». (17)
همچنين آن حضرت مي فرمايند: « خداوند شکيبايي و صبر زنان را معادل ده برابر مردان قرار داده است.
اما به هنگام تمايل آنها نيز معادل ده برابر مردان خواهند بود ». (18)
لذا در دستورهاي ديني بسيار توصيه شده است که قبل از آميزش، مرد به همسرش مدّتي اظهار علاقه نمايد، و بدن زن را لمس و نوازش کند و بدون مقدمه آميزش را انجام ندهد.
علي عليه السلام مي فرمايد:
« به هنگام آميزش مرد بايد عجله نکند. زيرا اينگونه عمل کردن، نياز زن را برآورده نمي کند ». (19)
و پيامبر صلي الله واله وسلم مي فرمايند:
« آميزش بايد با مقدّمه و تأمل صورت گيرد و مانند پرندگان با تعجيل نباشد ». (20)
و همچنين آن قدر به اين مسأله توجه شده است که فرموده اند:
« اگر مردي قبل از معاشقه و آماده کردن زن، با او نزديکي کند. اين گونه عمل کردن ظلم و ستم به او خواهد بود ». (21)

چند نکته ي مهم

1. قبل از آميزش سعي کنيد با وضو باشيد. لااقل جنب نباشيد.
2. هنگامي اقدام به آميزش کنيد که از نظر روحي داراي آرامش و آمادگي هستند.
3. با شکم پر آميزش نکنيد.
4. « اول شب ( بلافاصله بعد از غروب )، اول ماه قمري، آخر ماه قمري و نيز شب پانزدهم ماه قمري براي آميزش که ممکن است به بارداري منجر شود مناسب نيست ». (22)
5. محل مناسبي براي آميزش در نظر بگيريد که به هيچ وجه امکان ديده شدن يا شنيدن صداي شما و يا ورود سرزده ي کسي نباشد.
6. در روايت نقل شده است که « امام سجاد عليه السلام وقتي مي خواست با همسرش عمل جنسي انجام دهد. درب اتاق را مي بست و پرده را مي انداخت و خدمتگزاران را خارج مي ساخت ». (23)
ابو بصير از امام صادق عليه السلام روايت کرده که فرموده:
« مبادا با همسرت مجامعت کني در حالي که کودکي به شما نگاه مي کند، زيرا رسول خدا صلي الله اله واله وسلم شديد از اين کار کراهت داشت ». (24)
7. هنگام نزديکي نام خدا را ( بسم الله ) را به زبان جاري کنيد.
8. تمام توجه خود و همسر خود را متوجه کاميابي خود و طرف مقابل خود کنيد.
9. رو به قبله و پشت به قبله همبستر نشويد.
10. از نزديکي کردن در زمان هايي که مشکلاتي را به دنبال دارد، مثلاً امکان غسل کردن بعد از آن وجود ندارد و يا فرايض ديني ضايع مي شود خود داري کنيد.
11. هم زن و هم مرد خود را براي آميزش آماده کنيد.
12. توصيه شده است که زن بهترين آرايش و زيباترين شکل لباس و خوشبوترين حالت را داشته باشد و مرد هم پاکيزه ترين و مطبوع ترين وضعيت را فراهم کند.
13. هر دو زن و مرد آمادگي روحي و جسماني اين عمل را در خود داشته باشند. به مردان توصيه مي گردد که قبل از نزديکي رضايت همسران خود را جلب کنيد و از اينکه با اجبار اين عمل را انجام دهيد، پرهيز کنيد.
14. زن و مرد حتماً به نظافت شخصي خود توجه نمايند و معطر در کنار هم قرار بگيرند زيرا بوهاي بد و تنفر آميز ناشي از عدم رعايت بهداشت و بوي عرق هر دو طرف را نسبت به عمل جنسي متنفر مي سازد.
15. هر کدام يک دستمال مجزا داشته باشيد. (25)

شرايط رابطه ي جنسي مؤثر

الف ) هم آغوشي

در آخر شب باشد، از جمله مزاحمت تلفني نداشته باشند، بچه ها حتماً در اطاقشان خواب باشند

ب ) مکان هم آغوشي

اطاق در بسته، محيط مطمئن که کسي سرزده وارد نمي شود و از ديدها محفوظ است.

ج ) شرايط جسماني طرفين

1. حداقل 3-2 ساعت بعد از صرف غذا
2. عدم احساس درد و ناراحتي

د ) شرايط روحي طرفين

1. مرد و زن از مساله خاصي رنج نبرد.
2. انتظار براي دريافت يک خبر ناگوار نداشته باشند. ( دلشوره )
3. خستگي بيش از حد نداشته باشند. ( کار زياد )
4. از باردار شدن نگران نباشند.
5. زن و مرد به هيچ وجه از هم متنفّر نباشند ( قبل از عمل جنسي ذهنيت ها را پاک نمايند. )

مواد غذايي که در افزايش قوه شهواني بايد مصرف کرد

1. شير و فراورده هاي لبني
2. گوشت تازه
3. گوشت تازه برّه براي مرد و گوشت تازه حيوان ماده براي زن
4. تخم مرغ
5. ماهي، خاويار
6. ادويه جات، فلفل، زنجفيل، زعفران، مارچوبه
7. شربت عسل
8. بادام خاکي، پسته زميني
9. پياز سفيد، خرما، سير و خربزه

مواردي که عامل کاهش قوه ي شهواني در مرد است

1. غذاهاي قندي و سرخ کردني
2. ترشيجات
3. پرخوري
4. تخم کاهو، نه کافور
5. شير خشک
6. برنج و ماش
7. هندوانه
8. انار ترش
9. گل نيلوفر
10. گشنيز
در پايان اين قسمت يکي از فرمايشات مقام معظم رهبري را درباره ي تمايلات جنسي انسان ياد آور مي شويم.
« در غرب بنيان خانواده متزلزل است. علت اين است که آزادي جنسي و بي بند و باري جنسي زياد است. وقتي بي عفتي زياد شد، مرد و زن اين نياز غريزي را در جايي ديگر غير از خانواده تأمين کردند، خانواده بي معنا مي گردد. اگر انسان ها رها بودند که هر طور ميل داشتند غريزه ي جنسي را اشباع کنند، خانواده تشکيل نمي شد. در هر جا که آزادي جنسي وجود دارد خانواده به همان نسبت ضعيف است. در جايي که دين حاکم است، آزادي جنسي نيست؛ لذا کانون خانواده حفظ مي گردد ». (26)

پي نوشت ها :

1. دکتر شکوه نوابي نژاد، خانواده و فرزندان، ص. 137-136.
2. ابراهيم اميني، اسلام و تعليم و تربيت، ج 2 ، ص 61.
3. وسايل الشيعه، ج 14 ، ص 15.
4. سوره آل عمران، آيه ي 14.
5. عليرضا بهار، مهارت هاي زندگي در قرآن، ص 46-45.
6. مجيد رشيد پور، جوان و تشکيل خانواده، کتاب اوّل، ص 102.
7 . وسايل الشيعه، ج 7 ، ص117.
8. همان، ج 14 ، ص 112.
9. وسايل الشيعه، ج 1،ص 10.
10. وسايل ابواب القسم، باب 5، خ 3.
11. الکافي، ج 5 ، ص 50.
12. دکتر محمد نامدار مقدم، ناتواني بي ميلي و سردي جنسي، ص 15-14.
13. دکتر عارف راد، بهداشت جنسي، چاپ سوم، ص 7-6.
14. مستدرک الوسائل ، ج 17 ، ص 267.
15. کافي، ج 1، ص 44.
16. هشام آل قطيط، اکتشفت الحقيقه، ج 3، ص 11 ( از کتب اهل سنت ).
17. وسايل الشيعه، ج 14، ص 10.
18. فروغ کافي، ج 5 ، ص 338.
19. وسايل الشيعه، ج 14، ص 83.
20. شرح من لايحضر الفقيه، ج 8، ص 201.
21. بحارالانوار، ج 75، ص 170.
22. علامه مجلسي رحمه الله، حليه المتقين، ص 70.
23. وسايل الشيعه، ج 14، 94.
24. وسايل الشيعه، ج 14 ، ص95.
25. محمد مهدي اصفهاني، پيام نيک بختي، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي، ص 44-43.
26. حاج علي اکبري، عشق، تاريخ 9 \12 \80 .

منبع مقاله :
رفيعي محمدي، علي محمد؛ (1389)، نسيم عشق: عوامل تحکيم و تزلزل خانواده، قم: انتشارات رسول اعظم ( صل الله عليه و آله و سلم )، چاپ هفتم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.