رضوان

تنش های رفتاری در سن بلوغ دختران

سلام یه خواهر نوجوان دارم ک خیلی زبون درازه.احترام نمیذاره.فقط میخواد دعوا کنه.حس میکنم ب منم حسادت میکنه.هیچکس تو خونه از اخلاقش راضی نیست.نمیتونم باش حرف بزنم چون مغروره.بابام گاهی اوقات ب ناچار با خواسته هاش کنار میاد.یعنی فقط از بابام حرف شنوی داره.چند بارم دیدم مسائل خونوادگیمون رو به دوست و همسایه ها میگه.کلا خیلی مخفی کاری میکنه.باید باهاش چیکار کنیم؟مامانم خیلی عاصی شده ازش.
يکشنبه، 28 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

رضوان

تنش های رفتاری در سن بلوغ دختران

رضوان ( تحصیلات : لیسانس ، ۲۲ ساله )


سلام
یه خواهر نوجوان دارم ک خیلی زبون درازه.احترام نمیذاره.فقط میخواد دعوا کنه.حس میکنم ب منم حسادت میکنه.هیچکس تو خونه از اخلاقش راضی نیست.نمیتونم باش حرف بزنم چون مغروره.بابام گاهی اوقات ب ناچار با خواسته هاش کنار میاد.یعنی فقط از بابام حرف شنوی داره.چند بارم دیدم مسائل خونوادگیمون رو به دوست و همسایه ها میگه.کلا خیلی مخفی کاری میکنه.باید باهاش چیکار کنیم؟مامانم خیلی عاصی شده ازش.


مشاور: خانم طیبه قاسمی

با عرض سلام خدمت شما خواهر گرامی خواهر عزیزم ،حاضرجوابی یا به اصطلاح زبان درازی، یعنی پاسخگویی و واكنش سریع، گاه بی ادبانه و شرورانه نوجوان نسبت به بزرگترها. زبان درازی معمولاً روشی عادی برای كسب اعتماد به نفس در نوجوانان است. بچه هایی كه در محیطی زندگی می كنند یا درس می خوانند(محیط مدرسه ) كه اینگونه حرف زدن عادی است و بچه های دیگر هم نسبت به بزرگترهای خود بی احترامی می كنند، این كار را به سادگی یاد می گیرند. رفتارنوجوان و تأثیر منفی حاضرجوابی او را بر بزرگترها و اساساً دیگران، با خونسردی و آرامش كامل برای او توضیح دهید و عبارات جایگزینی را برایش مثال بزنید. اگر خواهرتان آشفته وعصبانی به نظر می رسد، حرفهای او را برایش تكرار كنید و به او نشان دهید منظور او را می فهمید. مثلاً «فكر می كنم از اینكه باید ... عصبانی شده ای.» درباره احساس او و خودتان با هم صحبت كنید و تأثیر رفتار بی ادبانه او را صادقانه توضیح دهید. به او بگویید به جای این رفتار، مثلاً می توانست بگوید: «الان كمی خسته هستم اما چند دقیقه دیگر ...انجام می دهم »؛ گاهی پیش می آید که خواهر شما هم از عبارات مؤدبانه استفاده می كند و رفتارهای بی ادبانه قبلی را پس می زند، حتماً او را تشویق كنید.با دادن هدیه و ارزش رفتارهای مثبت او . هرگز فراموش نكنید كه در همه حال و همیشه، باید عشق و محبت خود را به خواهرتان نشان دهید. نوجوانان دختر محتاج جلب توجه والدین هستند. اگر نتوانند این توجه را از طرق مثبت به دست آورند، آن را از روشهای منفی هم كه شده به دست خواهند آورد؛ بنابراین وقتی خواهرتان برای جلب توجه شما و والدینتان « زبان درازی » می كند، این كار را نادیده بگیرید. اگر به او در جواب زبان درازی اش توجه نشان دهید، حتی اگر عكس العمل شما منفی باشد. در این صورت خواهرتان این كار (زبان درازی كردن و بی احترامی کردن ) را دوباره تكرار خواهد كرد؛ اما اگر در این گونه مواقع به او هیچ توجهی ـ نه مثبت و نه منفی ـ نداشته باشید، او از تكرار آن به مرور پرهیز می كند.شما و والدینتان باید به این نکته توجه کنید که از «نه» گفتن به خواهرتان نهراسید و این كار را تا وقتی ادامه دهید كه خواهرتان تغییر رفتار مثبتی از خود نشان دهد. اینكه به او اجازه دهید با شما یكی به دو كند اصلاً به نفع او نیست. خواهرتان، بی ادبی را به سرعت یاد می گیرد و تغییر دادن این رفتار در او در آینده بسیار دشوار خواهد بود. اگر امروز به او یاد دهید چگونه با عصبانیت خود كنار بیاید و به روشی مناسب و مؤدبانه سخن بگوید، در درازمدت نتیجه بهتری خواهد داشت تا اینكه فقط بخواهید عصبانیت او را فرونشانید. بهتر است به جای فاصله گرفتن و تنها گذاشتن نوجوان سعی کنید به وی نزدیک شوید و بدانید که نمی‌توانید او را به انجام کاری مجبور کنید، اما با جلب اعتماد او به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌توانید بر تصمیم‌گیری‌هایش نظارت داشته و با هم فکری و مشورت و ارائه دادن توصیه‌های مفید راهنمایی‌اش کنید. شما مي توانيد به او نكات مثبت شخصيتي‌اش را ياداوري كنيد و به او كمك كنيد تا به درك درستي از خود برسد. سه مولفه ارتباط،احترام و منطق از سازنده ترین و نافذترین عناصر تاثیر گذار در کنترل سرکشی به شمار می رود ودر صورت اعمال این سه اصل در زمان مناسب خود،بطور یقین این نارسایی رفتاری رفع و تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.به او کمک کنید برنامه روزانه ای برای خود تدوین کند و بتواند استعدادهای خود را ارزیابی و شکوفا کند . با آرزوی خوشبختی و آرامش در زندگی برای شما



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.