مریم محمدی

همسرم منو گردش نمی بره و پول تو جیبی منو نمیده"چیکار کنم؟

یک سال پنج ماه که با پسر خالم ازدواج کردم توی این مدت هنوز یک دفعه روز تعطیلش رو ب من اختصاص نداد یا منو ب مسافرت نبرده همیشه هر جا خواستیم بریم خانواده اش بودن با این ک میدونه من آرزو دارم دو نفری ب گردش و مسافرت بریم ولی توجهی نمیکنه . برای پول گرفتن ازش باید ده دفعه بهش بگم ب پول نیاز دارم که پول در اختیارم بزاره اگه پول هم در اختیارم بزاره هزار دفعه میپرسه برای چ کاریه پول . وقتی میخوام برم برای خونه خرید کنم 10 هزار فقط برای خرید خونه میده که همیشه کم نیاد
دوشنبه، 7 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

مریم محمدی

همسرم منو گردش نمی بره و پول تو جیبی منو نمیده"چیکار کنم؟

مریم محمدی ( تحصیلات : دبیرستان ، 19 ساله )

یک سال پنج ماه که با پسر خالم ازدواج کردم توی این مدت هنوز یک دفعه روز تعطیلش رو ب من اختصاص نداد یا منو ب مسافرت نبرده همیشه هر جا خواستیم بریم خانواده اش بودن با این ک میدونه من آرزو دارم دو نفری ب گردش و مسافرت بریم ولی توجهی نمیکنه .
برای پول گرفتن ازش باید ده دفعه بهش بگم ب پول نیاز دارم که پول در اختیارم بزاره اگه پول هم در اختیارم بزاره هزار دفعه میپرسه برای چ کاریه پول .
وقتی میخوام برم برای خونه خرید کنم 10 هزار فقط برای خرید خونه میده که همیشه کم نیاد


مشاور: احسان فدایی

با سلام و تشکر از ارتباط شما با سایت «راسخون»
یقیناً با توجه به نامه شما لحظات سخت و تلخی را پشت سر گذاشته اید.
مشکلات زناشوئی می تواند از دخالت ها، سوء تفاهم ها، مشکلات و نقص های اخلاقی، نارسایی ها و مشکلات روحی و روانی مثل بدبینی، مغایرت اهداف، مشکلات جنسی و فاصله شخصیت ها از همدیگر، ناشی شود. شما در مکاتبه خود به سه مسئله اساسی پرداخته اید که هر کدام به نوبه خود قابل اهمیت هستند. بی توجهی همسرتان حتی در روزهای تعطیل، همراه بردن دائمی خانواده به مسافرت و ندادن پول توجیبی مورد نیاز شما و موضوع خساست ایشان.
خواهر محترم! راه درمان همه این مسائل فقط و فقط تعامل دوسویه است و شما می توانید با تعامل دو طرفه این مسائل را به راحتی حل کنید. فقط مهم این است که هر کدام را به تدریج حل کنید و تصمیم به حل یکباره همه مسائل نداشته باشید.
بر حسب وظیفه در ادامه به راهکارهایی می‌پردازیم. امید است با رعایت آنها تا حدودی از تنش زندگی شما کاسته شود.  
1. گفتگوی صمیمانه: سعی کنید در فضایی صمیمانه با همسرتان در مورد این مشکل گفتگو کرده و با مرور گذر زندگی با این همه سختی و از طرفی روبرو شدن همسرتان با تغییر اخلاقی  او را متوجه مشکلات کنید. سعی کنید هرگز با او درگیر نشوید تا بتوانید به وظیفه‌تان به نحو أحسن عمل نمایید. معمولاً شناخت عواقب و آسیب‌های این رفتارها مهم‌ترین عامل بازدارنده است. اگر قصد تذکر به همسرتان را دارید سعی کنید زمانی را برای این کار انتخاب کنید که ایشان در آن زمان سر حال و در حالت آرامش و آسودگی خیال است. موقعیت خستگی، خواب آلودگی یا فشار کاری زمان خوبی برای تذکر مسائل اخلاقی نیست.
2. استفاده از بزرگان خانواده: جهت پیشبرد اهداف و دریافت تأثیر بیشتر می‌توانید از واسطه‌ای مانند بزرگان خانواده أعم از والدین و نزدیکان جهت تذکر به همسرتان استفاده کنید. این واسطه می‌تواند از نزدیکان مانند عمو، دایی و ... از کسانی باشد که همسرتان نسبت به او حرف شنوی دارد.
3. توجه به نیازهای همسر و رفع آن: نیازهای همسرتان را جدی بگیرید و برای رفع آن تلاش کنید. رابطه فعالانه شما در ارتباط با همسرتان تأثیر عمیقی بر تغییر رفتار ایشان دارد. رعایت آراستگی، حسن ظاهر و برخورد صحیح در ارتباط با ایشان تأثیر گذار است.
4. از نظر ما برای روزهای تعطیل از قبل برنامه ریزی کنید و با زبانی نرم از همسرتان بخواهید تا آن را بپذیرد.
5. این حق شماست که مسافرت دو نفره هم داشته باشید ولی همسرتان وابسته به خانواده اش است. شما می توانید کم کم او را با مهر بیشتری که دارید به خودتان جذب کنید آن وقت مسافرت دو نفره ممکن خواهد شد. .حتی می‌توانید به مناسبت، هدیه‌ای تهیه کنید تا به این روند تسریع بخشید. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌فرمایند: «تَهَادَوْا فَإِنَّهَا تَذْهَبُ بِالضَّغَائِن‏؛ به یکدیگر هدیه بدهید، زیرا کینه‌ها را از بین مى برد»(1)

6. بهره‌گیری از مشاور و متخصص ازدواج: اگر موفق به تغییر رفتار‌های غیر اخلاقی او نشدید و او همچنان بر این ازدواج اصرار داشت حتما با یکدیگر به مشاور و روانشناس ماهر و با تجربه‌ای مراجعه نمایید تا در جلسات متعدد علل مختلف را بررسی نموده و مسائل لازم را به ایشان گوشزد کند.
مشاوره خانواده و نیاز به حضور دو طرف و یا اعضا خانواده دارد که در آن جلسات، مشاور اقدام به مصاحبه های تشخیصی می کند و علت ها را ریشه یابی می کند. متأسفانه این امر با شیوه مکاتبه ای بسیار سخت است.  بی تردید شما نیز حرف های زیادی برای گفتن داشته اید، اما خلاصه ای از آن را در نامه آورده اید.
7. مدارا: یکی از اصول انسانی در برخورد صحیح با دیگران مدارا است. امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «رَأْسُ الْحِکْمَةِ مُدَارَاةُ النَّاس؛ بالاترین حکمت مدارا با دیگران است‏».(2) در نتیجه سعی کنید علاوه بر تلاش برای تغییر شرایط با همسرتان مدارا کنید تا به تدریج به زندگی اولیه بازگردد.
8. توکل و توسل: توکل و واگذاری کارها به خداوند و نیز استعانت از او، یکی از عوامل اصلی موفقیت به حساب می‌آید، بدون توکل و استعانت از خدا و ارتباط معنوی با امام عصر (عج) نمی‌توان به تمام هدف نایل شد و چه زیبا خداوند فرموده است: «وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ هرکه به خدا توکل کند، خداوند او را کافی است»(3)؛ پس شما نیز برای تغییر همسرتان و افزایش صبر در مشکلات دعا کنید.
در پایان لازم است عرض نماییم که تنظیم دقیق برخورد‌ها و شیوه ارتباط صحیح شما با همسرتان تعیین کننده سطح ترک رفتارهای همسرتان است. اگر نوع برخورد را تنظیم نمایید و از مهارت‌های لازم بهره ببرید، مطمئن باشید همسرتان به دلیل علاقه‌ای که به شما دارد حاضر به ترک این کارها خواهد شد.
موفق باشید.

پی نوشت:
1. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ‏بحارالأنوار، بیروت‏: دار إحیاء التراث العربی، ‏1403ق، ج3، ص389.
2. تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم‏، قم‏: دفتر تبلیغات اسلامی‏، 1366، ص445.
3. طلاق: 3.

بیشتر بخوانید:

چطور همسر خسیس‌مان را درمان کنیم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.