ناشناس

مشاوره ازدواج: میشه بفرمائین ازدواج با دوست پسر صحیحه با غلط؟

میشه بفرمائبن ازدواج با دوست پسر صحیحه با غلط؟ من با کسی دوستم و ابشون همه گذشته منو میدونه .میدونه که دو تا دوست پسر داشتم و عکسمو دادم بهش.در واقع دوست الانم دوست سربازی دوست قبلبمه...چیکار کنم؟ باهاش به مشکل برنخورم؟ از کجا مطمئن باشم بهم وفادارع؟
شنبه، 1 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره ازدواج: میشه بفرمائین ازدواج با دوست پسر صحیحه با غلط؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 18 ساله )

میشه بفرمائبن ازدواج با دوست پسر صحیحه با غلط؟
من با کسی دوستم و ابشون همه گذشته منو میدونه .میدونه که دو تا دوست پسر داشتم و عکسمو دادم بهش.در واقع دوست الانم دوست سربازی دوست قبلبمه...چیکار کنم؟ باهاش به مشکل برنخورم؟ از کجا مطمئن باشم بهم وفادارع؟


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر وقدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می دانیم. در ابتدا باید توجه داشته باشید که چنین روابطی از لحاظ شرعی و عرفی و قانونی دارای اشکال است و باید ترک شود. چنین روابطی انسان را به نابودی می کشاند و خوشبختی را به دنبال نخواهد آورد. همچنانکه موارد زیادی را دیده ایم. خواهر محترم! ما نمی دانیم هدف شما از این رابطه چیست ولی این را می دانیم که این رابطه و روابط قبلی شما برای روح و روان شما بسیار خطرناک است و حتی دادن عکس نیز به صلاح نبوده و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. آیا با خود فکر کرده اید که اگر این رابطه را قطع کنید و بعدا ایشان از شما بابت عکس ها اخاذی کند یا تهدید به انتشار کند چه احساسی به شما دست می دهد؟ در ادامه به پیامدهای این روابط توجه کنید آن وقت به خوبی خواهید فهمید که ازدواج با دوست پسر نیز نمی تواند در بسیاری از موارد ازدواج موفق باشد.
پیامدهای روابط دختر و پسر پیش از ازدواج :
به طور کلی روابط باز و آزاد دو جنس مخالف پیش از ازدواج، دارای آفت‏ها و آسیب‏های روانی و اجتماعی جبران ناپذیری است ، که از دو منظر روانشناسانه و جامعه شناسانه می توان به سه آسیب اصلی پرداخت:
.1.فقدان شناخت درست و واقع بینانه: معمولا ادّعا می‏شود این گونه روابط و دوستی‏ها به انگیزه ازدواج شکل می‏گیرد، ولی با کمی دقّت فهمیده می‏شود، روح حاکم بر این گونه دوستی‏ها، عشق‏ورزی کور است نه خردورزی. پای خرد و عقل در میدان عاشقی لنگ است. امام علی علیه السلام می‏فرمایند: «حبّ الشّیء یعمی و یصمّ»، دوست داشتن چیزی انسان را کور و کر می کند.در حالی که تصمیم‏گیری درست در مورد ازدواج با فرد خاص، تنها با تکیه بر عقلانیّت و خردورزی ممکن است. دوستی‏های قبل از گزینش همسر، راه عقل را مسدود و چشم واقع بین انسان را کور می‏سازد و اجازه نمی‏دهد تا یک تصمیم صحیح و پیراسته از اشتباه گرفته شود. این نوع انتخاب‏ها که در فضایی آکنده از احساسات و عواطف انجام می‏گیرد. به دلیل نبود شناخت عمیق و واقع‏بینانه، زندی مشترک را تلخ و آینده را تیره و تار می‏سازد.
2. ایجاد جو بدبینی: این گونه دوستی ها نه تنها مشکلی را برای دختران و پسران حل نمی‏کند بلکه بر مشکلات آنان می‏افزاید. این گونه دوستی‏ها و روابط اگر به ازدواج منجر شود پس از مدتی از شکل‏گیری زندگی ، جو بدبینی و سوءظن را به دنبال خواهد داشت. پسر به خود می‏گوید این دختر وقتی به راحتی با من پیوند و رابطه نامشروع برقرار نمود، پس از اعتقاد و ایمان قوی برخوردار نیست. بنابر این از کجا معلوم پیش از ارتباط با من، با فرد دیگری طرح دوستی نریخته است. از کجا معلوم که در آینده با این که همسر من است با دیگری ارتباط برقرار نکند؟دختر نیز همین تصور را نسبت به پسر دارد.بر این اساس این گونه ازدواج‏ها دارای پایه واساسی سست و متزلزل است و تجربه نشان داده که سریع منجر به طلاق و جدایی می‏گردد.
 3. افت تحصیلی یا رکود علمی: این گونه روابط باعث می‏شود که دو طرف تمام فکر و توجه و تمرکز خود را صرف دیدارها و ملاقات‏های حضوری و تلفنی خود بکنند و این بزرگ‏ترین مانع برای رشد و ترقی علمی است؛ زیرا تحصیل دانش نیازمند تمرکز نیروهای فکری وروحی است. دل‏مشغولی و اضطرابی که در اثر این گونه پیوندها پدید می‏آید بزرگ‏ترین سد راه تعالی علمی و تحصیلی است؛ لذا متصدیان امور علمی مدارس و دانشگاه‏ها توصیه می‏کنند. حتی ایام عقد و نامزدی جوانان در بحبوحه تحصیلات نباشد تا آنان بتوانند با تمرکز بیشتر فکر، در ادامه دروس و امتحانات موفق شوند. پس لازم است که جوانان عزیز در این مرحله حساس ، خود را به کارهای بیهوده و بی ارزش مشغول نکنند و برای رسیدن به قله های ترقی و پیشرفت تلاش نمایند و گرنه پس از مدتی که از تب و تاب افتادند ، یقینا پشیمان می شوند ، اما این پشیمانی سودی ندارد و شاید زمانی برای جبران آن نباشد. در روایات زیادی آمده است که از نگاه به نامحرم بپرهیزید زیرا چه بسا یک لحظه نگاه به نامحرم، حزنی طولانی و حسرتی زیاد به دنبال داشته باشد. از این سخن می توان فهمید که گرچه نگاه کردن به نامحرم در ظاهر لذت بخش است ولی در باطن سبب حزن و ناراحتی و مشغولیت ذهنی انسان می رود و نتیجه ای جز تلخی و ناکامی ندارد. انسان نسبت به جنس مخالف شدیدا وسوسه می شود و شاید هیچ وسوسه ای قوی تر از این نباشد. اما حقیقت این است که این وسوسه ها اصلا واقعیت ندارند و اگر هم داشته باشند خیلی کم است. منظور این است که تصورات ذهنی انسان نسبت به جنس مخالف (و به طور کلی به مادیات) این مطلب را به انسان القا می کند که ارتباط با آنها و در کنار آنها بودن چه قدر لذت بخش است، وی وقتی خود را به آنها می رساند، می بیند اصلا این طور نیست و چیزی زیادی به دست نیاورده است و آن چیزی که به دست آورده ارزش این همه تلاش و انتظار را نداشته است. باید به نعمت های پایدار دل بست نه به دنیای زودگذر. در یک جمع بندی اینگونه ازدواج ها باید از ماهیت دوستی به ماهیت زن و شوهری تبدیل شود و این باور برای خود دختر و پسر مشکل است و برای همین به اختلاف برخورد کرده و زندگی را می بازند...
پس تا دیر نشده تصمیم خود را برای قطع این رابطه قطعی کنید.
موفق و پیروز باشید

بیشتر بخوانید:

با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ (بخش اول)
با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ (بخش دوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما