ناشناس

حکم نماز و روزه ما وقتی هر هفته به شهر پدری میرویم چیست؟

با سلام و خسته نباشید من و همسرم بخاطر شغل همسرم در شهر دیگر زندگی میکنیم و هفته به بار یا دوبار به شهری پدری و همون جایی که متولد شدیم میرویم برای دیدن پدر و مادر ولی دیگر قصد زندگی در شهر پدری نداریم مخواستم بدونم که حکم نماز و روزه ما وقتی به شهر پدری میرویم چه طور هست بایدنماز و روزه کامل باشه؟
دوشنبه، 24 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

حکم نماز و روزه ما وقتی هر هفته به شهر پدری میرویم چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 28 ساله )

با سلام و خسته نباشید
من و همسرم بخاطر شغل همسرم در شهر دیگر زندگی میکنیم و هفته به بار یا دوبار به شهری پدری و همون جایی که متولد شدیم میرویم برای دیدن پدر و مادر ولی دیگر قصد زندگی در شهر پدری نداریم مخواستم بدونم که حکم نماز و روزه ما وقتی به شهر پدری میرویم چه طور هست بایدنماز و روزه کامل باشه؟


مشاور: محمد علی رضایی

با سلام و احترام
پرسشگر گرامی:
عنوان کثیر السفر بر کسى صدق مى‌کند که حداقل در هفته سه روز یا در ماه ده روز در مسافرت باشد و تصمیم بر ادامه‌ی این وضع براى حداقل شش ماه در سال و یا سه ماه در دو سال به بالا داشته باشد (البته در ماه اوّل باید احتیاطاً بین شکسته و تمام جمع کند)، ولى کسى که در هفته یک روز در سفر است عنوان کثیر السفر بر او صدق نمى‌کند و اگر در هفته دو روز در سفر باشد بنا بر احتیاط واجب هم شکسته بخواند هم تمام.
از دیگر سو با توجه به اینکه این موضوع، به بحث احراز وطن بر ‌می‌گردد. نظر مراجع تقلید نسبت به سؤال فوق مختلف است.  گروهی از مراجع، با توجه به تولد فرزند در وطن اصلی والدین، آن محل را وطن فرزندان شمرده‌ و نماز آنها در آن‌جا را کامل می‌دانند. [ آیات عظام سیستانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی.] اما برخی دیگر، این امر را در تحقق وطن برای فرزندان کافی ندانسته و نماز ایشان در وطن اصلی والدین خود را شکسته می‌دانند،[آیات عظام: خامنه‌ای،  مکارم شیرازی] مگر اینکه آنجا را به عنوان وطن خود انتخاب نموده و یا  سالی سه چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد.[آیت الله مکارم شیرازی] لذا باید بنگرید شرایط حضرت عالی با کدام یک از موارد فوق قابل انتباق است.
موفق و پیروز باشید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما