ناشناس

گرایش به طلبگی دارم؛ می خوام تغییر رشته بدم. آیا این تصمیمی که گرفتم درسته؟

سلام من یه دانش اموز دبیرستانی تجربی هستم در پایه دهم تازگیا تصمیم گرفتم رشتمو تغییر بدم برم انسانی بخونم بعداز اتمام دبیرستان برم حوزه ثبت نام کنم اما میدونم با مخالفت شدید خانواده م مخصوصا پدرم مواجه میشم خیلی سردرگمم ممنوع میشم بتونید کمک کنید.و بهم بگید ایا این تصمیمی که گرفتم درسته ؟؟؟
پنجشنبه، 17 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

گرایش به طلبگی دارم؛ می خوام تغییر رشته بدم. آیا این تصمیمی که گرفتم درسته؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 16 ساله )

سلام من یه دانش اموز دبیرستانی تجربی هستم در پایه دهم تازگیا تصمیم گرفتم رشتمو تغییر بدم برم انسانی بخونم بعداز اتمام دبیرستان برم حوزه ثبت نام کنم اما میدونم با مخالفت شدید خانواده م مخصوصا پدرم مواجه میشم خیلی سردرگمم ممنوع میشم بتونید کمک کنید.و بهم بگید ایا این تصمیمی که گرفتم درسته ؟؟؟


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر وقدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می دانیم.
واقعیت این است که تغییر رشته به انسانی نیاز به بررسی و تحقیق در مورد علاقه و استعدادتان در این رشته دارد  و باید سعی کنید از طریق دبیران مربوطه حتی بدون قصد شرکت در حوزه تصمیم مهمی بگیرید. چون ممکن است در این تغییر رشته با مشکلاتی روبرو شوید. اما در خصوص تحصیل در حوزه عشق و علاقه شما به دروس حوزوی و تحصیل در حوزه علمیه توفیقی است که خداوند متعال به شما عنایت فرموده است، زیرا ورود در این مسیر پیچ و خم نیاز به علاقه و تمایل فراوان دارد و این لطفی است که در قلب شما نهاده شده است. امام صادق (علیه‌السلام)پیرامون ارزش علم در روایتی می‌فرماید: «الْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یَشَاء؛ علم به منزله نوری است که خداوند در قلب هرکس اراده کند، قرار می‌دهد».   شرع مقدس اسلام، طلب علم را برای تمامی مسلمانان لازم دانسته است، زیرا تمام تلاش دین اسلام بر این است که سطح آگاهی و دین‌داری مردم ترقی پیدا کند و علوم نقش به سزایی در رسیدن به این هدف دارند و علوم دینی جایگاه ویژه‌ای در میان علوم برای تکامل و خود‌سازی انسان‌ها ایفاء می‌کنند و در این زمانه که دشمنان اسلام با ایجاد شبهات و تحریف‌ها سعی در تخریب دین مقدس اسلام دارند، ضرورت پرداختن به این علوم و تبلیغ آن‌ها بیشتر روشن می‌شود. همان‌طور که می‌دانید علومی که مستقیماً با دین مرتبطند و به عنوان علوم الهی معروفند، والاترین و برترین علوم می‌‌باشند. علم دین چون با سعادت انسان‌ها در دنیا و آخرت مرتبط است و موجب رسیدن انسان به سعادت واقعی می‌گردد، شریفترین و والاترین علوم می‌باشد؛ اما این مطلب به این معنی نیست که کسب علوم دیگر فضیلتی ندارد و نمی‌تواند ارزشمند واقع گردد. در تقسیم بندی علوم، نیت و قصد طالب علم ملاک و معیار می‌باشد. یعنی اگر قصد و هدف ما در کسب دانش، رسیدن به دنیا باشد، آن علوم دنیایی محسوب می‌گردد و اگر مقصد و نیت ما رسیدن به مقامات اخروی باشد، علوم اخروی محسوب می‌گردد.  طبق فرمودة شهید مطهری، همة‌ دانش‌هایی که در خدمت اسلام و مسلمین باشد و به رشد علمی و دینی و فرهنگی جامعة اسلامی کمک کنند، علوم دینی به حساب آمده و فراگیری آنها مورد تأکید و سفارش و احترام اسلام است. در حقیقت آنچه که مهم است خلوص نیت و الهی بودن انگیزه تحصیل می‌باشد. این‌که قصد تحقق نیتی پاک و خالص را دارید برما پوشیده نیست؛ اما قبل از آن لازم است به دو نکته اساسی در انتخاب حوزه به عنوان آینده تحصیلی خویش توجه نمایید:
الف) تحقیق پیرامون دروس حوزوی و آینده تحصیلی و هدف از ورود به حوزه: قبل از انتخاب حوزه لازم است اطلاع دقیقی از شرایط تحصیل  و هدف از ورود در آن، آینده اجتماعی و اقتصادی آن و شرایط و وظایفی که ممکن است در سمت یک طلبه داشته باشید را به‌صورت دقیق بدانید. از آن‌جایی که ما اطلاع دقیقی از استعدادها و موقعیت شما در جامعه و مذهبی یا غیر مذهبی بودن خانواده‌تان نداریم توصیه می‌کنیم برای آشنایی با کم و کیف دروس حوزه، مدت تحصیل و آینده آن و تطبیق ‌بهتر این شرایط با شرایط شما، با حوزه علمیه شهر خود و یا مدیران مدارس و یا اساتید مجرب حوزه مشورت نمایید. این کار مطمئناً دید و بینشی دقیق نسبت به حوزه به شما خواهد بخشید.
الف) اهمیت رضایت والدین و نحوه کسب رضایت والدین: در این خصوص لازم به ذکر است «اطاعت از پدر و مادر» و «احسان به والدین» دو مقوله جداگانه هستند، به این معنا «احسان به والدین» لازم و ضروری و مطلق و کلی است و بی حرمتی و آزار به آن‌ها مورد ذم شدید قرآن کریم است «فَلا تَقُلْ لَهُما أُف؛ زنهار کلمه‏اى که رنجیده خاطر شوند مگو» ، حتّی پدر و مادر انسان اگر مسلمان هم نباشند باید به وی نیکی نمود امّا اطاعت از پدر و مادر انسان مشروط به این است که با دین و ایمان انسان تنافی نداشته باشد. از نظر اسلام اطاعت از پدر و مادر تا جایی واجب است که با اطاعت از خدا منافات نداشته باشد، امّا اگر اطاعت از پدر و مادر باعث تضعیف ایمان و شرک به خدا می‌شود، نباید از گفته‌های پدر و مادر اطاعت نمود؛ اما از یک نکته نباید غافل شد که در امور شخصی مثل انتخاب رشته لازم است پدر و مادر را در جریان استعداد و علائق خود قرار دهید  و چون همواره به دعا و پشتیبانی آن‌ها در زندگی نیازمند هستید، با قول متین و آرام و رعایت ادب به ایشان تفهیم نمایید که تحصیل در علوم دینی مورد علاقه شماست و موفقیت آمیز خواهد بود و انگیزه و استعداد و علائق شما نسبت به آن مثبت است. در این صورت والدین به خواسته شما راضی خواهند شد و مشکل اذیت و ناراحتی و عاق والدین و آثار آن پیش نخواهد آمد. پدرتان اگر بدانند که شما در حوزه می‌توانید مسیر اهلبیت (علیهم‌السلام) را طی نمایید و به مؤمنین خدمت نمایید، مطمئناً راضی خواهد شد؛ بر این اساس در ادامه راهکارهایی جهت کسب رضایت ایشان عرض می‌نماییم:
1. یکی از شیوه‌های کسب رضایت پدرتان گفتگو و مذاکره مستقیم و صمیمانه است. این شیوه بر اساس احترام متقابل و گفتگوهای دوستانه در اوقاتی که از نظر عاطفی به هم نزدیک‌تر هستید شکل می‌گیرد؛ پس به مناسبت می‌توانید با حفظ احترام با پدرتان صحبت کنید و از او بخواهید تا دلیل اصلی مخالفت خود را اعلام کند.
2. اگر احساس می‌کنید رسیدن به نتیجه یاد شده در گفتگوی مستقیم حاصل نشد، بهتر است از واسطه و میانجی امین و دلسوز کمک بگیرید. آن فرد به انتخاب شما با پدرتان گفتگو می‌کند. برای این‌کار می‌توانید مثلا از دایی، عمو یا دیگر افراد فامیل که مورد اعتماد هستند، کمک بگیرید.
3. سعی کنید ارتباط با دوستان موفق را بیشتر کنید. ارتباط با دوستان مسجدی، مذهبی یا طلبه جهت کسب رضایت مادرتان بسیار مفید است. همچنین استفاده از تجربیات این دوستان و مشکلاتی که در طی این مسیر مقدس وجود دارد بینش کاملی به شما خواهد داد.
4. اگر با تمام تلاش متوجه شدید پدرتان باز هم از تحصیل حوزوی شما راضی نیستند، مدتی از اصرار دست کشیده و مجدداً بعد از گذشت مدتی برای کسب این رضایت تلاش کنید.
موفق و سربلند باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.