ناشناس

مشاوره تربیت فرزند: علت گاز گرفتن سینه توسط فرزند شیرخوار چیست؟

با سلام پسر یکساله ای دارم که شیر خودمو میخوره یهفته ای میشه که شیر خوردنش خیلی زیاد شده هر پنج دقیقه شیر میخواد و بعد از شیر خوردن سینمو گاز میگیره طوری که خون میاد با توجه به رفلاکس شدیدی که از قبل داشت پزشکشون گفتن که از شیر بگیرمش میخواستم بدونم اگه از شیر بگیرم از نظر روحی مشکلی واسش پیش نمیاد؟
دوشنبه، 4 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره تربیت فرزند: علت گاز گرفتن سینه توسط فرزند شیرخوار چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 32 ساله )

با سلام
پسر یکساله ای دارم که شیر خودمو میخوره یهفته ای میشه که شیر خوردنش خیلی زیاد شده هر پنج دقیقه شیر میخواد و بعد از شیر خوردن سینمو گاز میگیره طوری که خون میاد
با توجه به رفلاکس شدیدی که از قبل داشت پزشکشون گفتن که از شیر بگیرمش
میخواستم بدونم اگه از شیر بگیرم از نظر روحی مشکلی واسش پیش نمیاد؟


مشاور: خانم موحدنساج

سلام به شما پرسشگر محترم و سپاس بابت اعتمادتان به راسخون، امیدوارم این پاسخگویی زمینه ای باشد برای رفع دلنگرانی شما.
دوست عزیز، ما نه در دین و نه در علم الزامی بر شیردهی تا یک سال نداریم، بلکه بهتر این است یا به عبارتی مستحب است، که تا دو سال به کودک شیر داده شود. که این توصیه به سه دلیل اصلی وجود دارد.
یکی اینکه شیر مادر بسیار بسیار مغذی بوده و با توجه به رشد سریع کودک تا دوسال، با شیر بهتر می توان این نیاز را پاسخ گفت. دومین دلیل عدم رشد کامل دستگاه گوارش و آماده نبودن آن برای پذیرش غذاهای جامد است. سومین دلیل نیز نیاز روانشناختی کودک به حضور مداوم مادر، نیاز به در آغوش گرفتن مداوم و طولانی، کسب احساس امنیت با شنیدن مدام صدای قلب مادر. در واقع کودک در دو سال اول با لمس های مکرر مادر و به دست آوردن حس امنیت، بهتر می تواند پس از دو سالگی به دنیای اطراف خود اعتماد کند. اگر از لحاظ پزشکی به شما توصیه شده که کودک یک سالیتان را از شیر بگیرید، این کار مانعی ندارد. اما در این راستا چند نکته برای جلوگیری از ضررهای احتمالی الزامی است:
- حتما توجه داشته باشید که چه در روند از شیر گرفتن چه بعد از آن تا تمام شدن دو سالگی، کودک را از تماس جسمی خود دور نکنید. بلکه مداوم او را در آغوش و نزدیک قلب خود بگیرید و حتی غذا خوردن او نیز در آغوشتان باشد.
- از حدود ۱۸ ماهگی کم کم می توانید فواصل آغوش گرفتن را بیشتر کنید تا وابستگی او به مرور کم شود.
- با توجه به سن کم و رشد نایافتگی کامل سیستم گوارش پسرتان با مشورت افراد با تجربه و پزشک او غذای مناسب و ترجیحا مایع را برای تغذیه او فراهم کنید.

- در زمان از شیر گرفتن و بعد از آن با پرخاشگری و دعوا این کار را نکنید. او اکنون به شما بسیار وابسته است و حق طبیعی خود می داند که همچنان از مادر تغذیه کند. پس احتمال دوره هایی از بی قراری در او وجود دارد. در این زمان صبور باشید و با محبت و آرامش کودکتان را در جهت جدایی از شیر یاری رسانید.
- اگر فقط به خاطر شیر خوردن مداوم و یا گاز گرفتن می خواهید او را از شیر بگیرید، باید بگوییم که با توجه به سن رشد دندانها و درد لثه ها این امر طبیعی است. باید کمی صبور بود و در جهت تسکین درد لثه از راهکارهای رایج مانند ماساژ با روغن های گیاهی و ... بهره برد. در ضمن کودکان بعد از یکسال به مقدار بیشتری شیر می خورند که این امر اسباب کلافگی مادر را فراهم می کند که لازم است از غذاهای کمکی مناسب استفاده کرد تا مقداری از نیاز به غذای کودک مرتفع شود. ولی اگر دلیل پزشکی خاصی مد نظر است مانند رفلکس شدید، متناسب با نظر پزشک حاذق رفتار کنید.
موفق باشید.
 
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.