ناشناس

مشاوره تربیت فرزند: بهترین زمان از پوشک گرفتن کودک چه موقعست؟

با سلام و خسته نباشید بچه من پسره و ۲۲ ماهه هست و سه روزه که پوشکش نمیکنم و در حال از پوشک گرفتنش هستم و گاهی اوقات میگه که دسشویی داره و گاهی که سرش گرمه خودم باید یادآوریش کنم و اگر هر دو فراموش کردیم که در شلوارش انجام میده گاهی با خود فکر می کنم که زود اقدام کردم و مخواستم ببینم که آبا من درست فکر می کنم که زود هست یا اینکه وقتشه و در ضمن از مدفوع خودش میترسه و تا چند وقت کامل یاد میگیره آخه هر سری که میریم تو دسشویی دس به همه چیز میزنه و کلی وقت با شلنگ آب بازی میکنه و کلی منو خسته میکنه و شبا هم در این سه روز گاهی کنترل نداره و اینکه بیدار هم نمیشه بگه که دسشویی داره
دوشنبه، 1 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره تربیت فرزند: بهترین زمان از پوشک گرفتن کودک چه موقعست؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 29 ساله )

با سلام و خسته نباشید
بچه من پسره و ۲۲ ماهه هست و سه روزه که پوشکش نمیکنم و در حال از پوشک گرفتنش هستم و گاهی اوقات میگه که دسشویی داره و گاهی که سرش گرمه خودم باید یادآوریش کنم و اگر هر دو فراموش کردیم که در شلوارش انجام میده گاهی با خود فکر می کنم که زود اقدام کردم و مخواستم ببینم که آبا من درست فکر می کنم که زود هست یا اینکه وقتشه و در ضمن از مدفوع خودش میترسه و تا چند وقت کامل یاد میگیره آخه هر سری که میریم تو دسشویی دس به همه چیز میزنه و کلی وقت با شلنگ آب بازی میکنه و کلی منو خسته میکنه و شبا هم در این سه روز گاهی کنترل نداره و اینکه بیدار هم نمیشه بگه که دسشویی داره


مشاور: خانم ضیایی

سلام و عرض ادب خدمت شما مادر محترم. از اینکه سوال خود را با در میان گذاشتید سپاسگزارم. بیان کردین "پسره 22ماهه ای دارید که سه روز هست پوشکش نمی کنید": یکی از دشوارترین و طاقت فرساترین دوران تربیت کودک برای والدین آموزش دستشویی و از پوشک گرفتن کودک هست . برخی از کودکان خیلی زود این مساله را یاد می گیرند اما برخی از آنها ماه ها طول می کشد تا متوجه شوند نباید گوشه و کنار خانه دستشویی کنند. اگر اصول آموزش صحیح را بدانید برای خود و کودکتان بهتر است و با مشکلات کمتری می توانید بالاخره به او یاد بدهید دستشویی برود. برخی از این اصول عبارتند از :
- بررسی آمادگی های کودک خیلی مهم هست. برخی از کودکان از 18 ماهگی آمادگی آموزش دستشویی را دارند. اما برخی از آن ها تا سه سالگی آمادگی این کار را ندارند. بیشتر والدین این آموزش را هنگامی که کودک دوسال و نیم دارد آغاز می کنند. از آنجا که بازه زمانی آمادگی کودکان با یکدیگر بسیار گسترده است باید به علایمی که نشان دهنده آمادگی کودک هستند توجه کنید: آیا می تواند از دستورالعمل های ساده پیروی کند؟ آیا می تواند شلوار خود را پایین و سپس بالا بکشد؟...
اگر کودک آمادگی های ابتدایی را ندارد، سعی کنید تا حد امکان او را مجبور به انجام این کار نکنید. این اجبار برای روحیه کودک خوب نیست. همچنین باید توجه داشت که از همه کودکان نباید انتظار مشابهی داشت و برخی کندتر آموزش دستشویی را یاد می گیرند. بنابراین صبر و شکیبایی زیادی را در این مسیر می طلبد.
- در ابتدا لازم هست برایش یک لگن یا توالت فرنگی قشنگ تهیه کنید و همچنین جایی که آن را می گذارید لزوما دستشویی نباشد. شاید به خاطر دیدن چاه، کودک وحشت کند. مثلا بهتر است در گوشه ای از حمام قرار دهید.
- هر وقت پسرتان عمل دفع را روی لگن انجام داد، برایش دست بزنید و تشویقش کنید. بچه ها هنگام پی پی کردن باید بازی کنند، باید بخندند که شادی و بازی با عمل دفع ، لینک شود و بچه تا آخر عمر دچار اختلالات دفع و اختلالات ادراری نشود. بنابراین با هر روشی که می توانید با بچه شادی و بازی کنید و حتی می تواند اسباب بازی هم حین عمل دفع، داشته باشد.
- بچه را در زمان زیادی روی لگن نگه ندارید که بچه کلافه شود اگر کارش را انجام نداد او را از روی لگن بلند کنید و در زمان دیگری آن را روی لگن بنشانید.
- زمان تخلیه ادرار بچه را یادداشت کنید که حدودا بتوانید پیش بینی کنید در چه وقت هایی کودک ادرار دارد و او را در آن زمان ها، به دستشویی ببرید.
- آموزش از پوشک گرفتن، حدودا یکی دوماه زمان نیاز دارد. کودک در هفته ی اول و دوم تصویر روشنی ازین موضوع ندارد و به تدریج متوجه اتفاق های در پیش روی خود یعنی دستشویی رفتن می شود.
- بچه ها در یکی دو ماه اول نمی توانند به موقع خبر دهند بنابراین بهشون باید فرصت دهید که بتوانند کنترل ماهیچه هاشون را در دست بگیرند. پس اگر بچه شلورش را خیس کرد، هیچ عکس العملی بروز ندهید و اصلا نگویید: ای بچه بد ای بچه کثیف ای پسر بی ادب مگر نگفتم زودتر خبر کن من با تو چه کار کنم... در عوض با آرامش شلوارشو عوض کنین و بگویید جیش کردی شلوارت خیس شد بیا عوضش کنیم دفعه بعد زودتر خبر کن.
- شما باید بتوانید خودتان را با برگشت های ناراحت کننده که در مسیر آموزش استفاده ی صحیح از توالت پیش می آیند، سازگار کنید. این واقعیت را بپذیرید زمانی که کودک را ازپوشک گرفتید، احتمال دارد زمان هایی شلوارش را خیس کند و این طبیعی است. حتی پس از گذشتن چند ماه که کودک دستشویی را یادگرفت، ما شاهد بازگشت هایی هستیم. و در نهایت، مراسم دستشویی رفتن رو برای بچه ها اینقدر سخت نکنید که بچه برای فرار از این آداب دستشویی نرود و اینقدر نگه دارد که به مثانه یا روده اش آسیب بزند، پس لازم است آموزش دستشویی را با استفاده از لگن قشنگ و همراه کردن عمل دفع با شادی و خنده شروع کنیم تا کودک بتواند در این مرحله از رشد، به خوبی همراهی کند.
به امید موفقیت برای شما

بیشتر بخوانید:
آموزش توالت رفتن برای کودکان 2 تا 3 سال



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.