ناشناس

نسبت به شوهرم خیلی خجالتی هستم؛ چیکار کنم؟

سلام. من از شوهرم خجالت می کشم حتی خجالت می کشم اسمشو صدا بزنم؛ چیکار کنم؟
جمعه، 19 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

نسبت به شوهرم خیلی خجالتی هستم؛ چیکار کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 31 ساله )

سلام. من از شوهرم خجالت می کشم حتی خجالت می کشم اسمشو صدا بزنم؛ چیکار کنم؟


مشاور: احسان فدایی

با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما پرسشگر محترم! ارتباط شما با ما گویای این است که در صدد انتخاب مسیر صحیح هستید و امیدواریم ما نیز راهنمای خوبی برایتان باشیم.

در سؤال خود توضیح دقیقی ارائه ننمودید و نگفتید چه مدت است ازدواج کرده اید؟ آیا در همه موقعیت ها احساس کمرویی می کنید؟ آیا تازه ازدواج کرده اید که از همسرتان خجالت می کشید؟ در هر صورت به نظر می رسد از کمرویی شدید رنج می برید و می خواهید از مشکل کنونی نجات یابید. برای همین در ادامه به موضوع کمرویی و راهکارهای رفع آن می پردازیم.  

یکى از علل کم رویى و خجالتی بودن، اضطراب اجتماعى است. اضطراب اجتماعى از عدم یادگیرى مهارت هاى اجتماعى ناشى مى شود. یکى از ابعاد وجودى انسان که باید در محیط خانه و مدرسه متناسب با سایر ابعاد رشد کند، بعد اجتماعى است. انسان موجودى اجتماعى است و باید در بستر اجتماع با هم نوعان خود زندگى کند. براى این که بعد اجتماعى انسان رشد کند و در صحنه هاى گوناگون بتواند با دیگران روابط مناسبى داشته باشد باید مهارت هاى اجتماعى را یاد بگیرد. برای مقابله با این نوع رفتار باید برنامه ای جامع و مشخص، همراه با جدیت و پشتکار و همراه با خودباوری برای مبتلایان در نظر گرفته شود. بنابراین برای درمان کمرویی به این موارد توجه کنید:

الف) ایجاد تغییر و اصلاح در شناخت خود از خویشتن

باید شناخت خود از توانایی‏ها، استعدادها و ویژگی‏های شخصیتی خویش را اصلاح کنید و با واقعیت تطبیق دهید و برای این کار، امور زیر را انجام دهید:

۱- سعی کنید در جمع دوستان و آشنایان حاضر شده و با آنها ارتباط برقرار کنید و خاطرات و تجربه‌های جالب خود را برای دوستان صمیمی تعریف کنید.

۲- هرگز تصور کم ‌رو بودن را به ذهن خود راه ندهید و واژه ‏ها و عبارت ‏هایی چون «من خجالتی هستم»، «من کم‌ رو هستم» و «من جرأت بیان ندارم» را به زبان نیاورید؛ بلکه جرأت و شهامت را به خود تلقین کنید و با صدای بلند، در طول روز، چندین نوبت بگویید:« من شهامت بیان این سخن، عمل و فعالیت را دارم » و اجازه ندهید خاطره شکست ‏های قبلی، به اندیشه شما راه یابد و همواره موفقیت‏ های گذشته را به خاطر آورید.

۳- شناخت خود از جنس مخالف و مخصوصا همسرتان را تصحیح کنید. او نیز شخصی مانند شما و همه انسان ‏های دیگر است؛ البته رعایت حیا و عفت در مقابل نامحرم، امری مطلوب و شایسته است و هیچ‏گاه شرم و حیا در مقابل نامحرم را مساوی با کم‏رویی و خجالت نگیرید.

ب) اصلاح رفتار و تغییرات رفتاری

بکوشید در جهت مخالف کم‌ رویی رفتار کنید و برای این کار، امور زیر را رعایت کنید.

۱- هرگز خود را سرزنش نکنید.

۲- بر اساس شناختی که از خود دارید، برای خویش، هدفی در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن، برنامه ‏ریزی کنید؛ برای مثال، بر اساس شناخت از خود، ارائه یک گزارش را بر عهده بگیرید و برای تهیه و کیفیت ارائه آن، برنامه‏  ریزی کنید و با تمرین در خلوت و نیز ارائه آن نزد دوستان صمیمی و ‏های کوچک، خود را برای ارائه در کلاس، آماده سازید.

۳- هنگام سخن گفتن، خود را گرفتار آداب و رسوم و تکلّف‏ های بی‏مورد نسازید و ساده، راحت و عاری از هرگونه آداب خاص، هدفتان را بیان کنید.

۴- ارتباط بصری با مخاطب را حفظ کنید.

۵- هنگام سخن گفتن، به دیگران و قضاوت و حرکات و سکناتشان هرگز توجّه نکنید و گفتارتان را پی‏ گیرید و با خونسردی، به هدف بیندیشید.

۶- اجازه سوء استفاده به دیگران ندهید؛ کافی است به کار خود ادامه داده، در صورت رو به‏رو شدن با واکنش آنان، خود را در مقابل آنان احساس نکنید.

۷- در انجام رفتارهای اجتماعی کوچک و در محیط‌ های دیگر – که بیشتر احساس راحتی میکنید – فعال باشید و این کار را از سلام کردن، احوال‏پرسی، جواب سلام دادن، نگاه کردن، تعارف کردن و تعارف شنیدن، آغاز کنید و با تمرین، به کارهای بزرگ‏تر و مهم‏تر گسترش دهید.

۸- با افراد فعّال و پر تحرکی که احساس خجالت نمی‏کنند، بیشتر مأنوس باشید و از خجالتی‏ها فاصله بگیرید.

۹- توجه داشته باشید که تا زمین نخورید، راه رفتن نمی‏ آموزید؛ پس باید نقد دیگران و تمسخر آنها باشد؛ تا شما مجال رشد بیابید. بنابراین، اگر با عکس العمل دیگران روبه ‏رو شدید یا در فعالیت‏های آغازین، احساس ناتوانی کردید، از ادامه سخن یا عمل چشم بپوشید؛ هر چند می‏توانید آن را ارائه کنید و از این راه، برای ارائه بهتر و کامل‏تر مطالب، آماده شوید.

10- فهرستی از همه ویژگی های خوب خود تهیه کنید. این کار به شما کمک می کند تا با عوامل تضعیف کننده مبارزه کنید. در پایان عرض می کنیم که اگر خجالت، واقعاً شما را آزار می دهد، با مراجعه حضوری به یک روانشناس روان درمانی کنید زیرا یافتن علت احساس خجالت شما و منشاء آن به درمان این حالت کمک فراوانی می کند.

موفق باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.