بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما سوال مهمی در حوزه عرفان و فلسفه دارم. به...

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما سوال مهمی در حوزه عرفان و فلسفه دارم. به چند سخن از بزرگان استناد می کنم و بعدش سوالم رو مطرح میکنم. کلیپ ویدئویی از علامه طباطبایی(ره) دیدم که از ایشان راجع به فلسفه پرسیدند و ایشان فرمودند که فلسفه انسان را به کمال دعوت می کند. مرحوم آیت الله سید جلال الدین آشتیانی فرمودند عارف کامل کسی است که از فلسفه به عرفان برسد (نقل به مضمون). حضرت علامه حسن زاده املی در یکی از کتابهایشان به جان خود سوگند می خورند که کسی که فهم کتابهایی همچون فصوص، فتوحات مکیه، شفا و... روزی اش نشده، فهم تفسیر انفسی قرآن هم روزی اش نمی شود (نقل به مضمون). حالا سوال بنده اینه که افرادی مثل رجبعلی خیاط، شیخ عبدالکریم حامد، حاج اسماعیل دولابی، کربلایی کاظم ساروقی و ... که فلسفه نخوانده و حتی بعضاً تحصیلات حوزوی و دانشگاهی نداشته اند و به طریق اولی فلسفه نیز نخوانده اند چگونه به مراتب بالای کمال و عرفان رسیدند؟؟؟ با تشکر و خدانگهدار
پنجشنبه، 3 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما سوال مهمی در حوزه عرفان و فلسفه دارم. به...

( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
سوال مهمی در حوزه عرفان و فلسفه دارم. به چند سخن از بزرگان استناد می کنم و بعدش سوالم رو مطرح میکنم.
کلیپ ویدئویی از علامه طباطبایی(ره) دیدم که از ایشان راجع به فلسفه پرسیدند و ایشان فرمودند که فلسفه انسان را به کمال دعوت می کند. مرحوم آیت الله سید جلال الدین آشتیانی فرمودند عارف کامل کسی است که از فلسفه به عرفان برسد (نقل به مضمون). حضرت علامه حسن زاده املی در یکی از کتابهایشان به جان خود سوگند می خورند که کسی که فهم کتابهایی همچون فصوص، فتوحات مکیه، شفا و... روزی اش نشده، فهم تفسیر انفسی قرآن هم روزی اش نمی شود (نقل به مضمون).
حالا سوال بنده اینه که افرادی مثل رجبعلی خیاط، شیخ عبدالکریم حامد، حاج اسماعیل دولابی، کربلایی کاظم ساروقی و ... که فلسفه نخوانده و حتی بعضاً تحصیلات حوزوی و دانشگاهی نداشته اند و به طریق اولی فلسفه نیز نخوانده اند چگونه به مراتب بالای کمال و عرفان رسیدند؟؟؟
با تشکر و خدانگهدار


مشاور: sayed mojtaba navab

با عرض سلام و آرزوی توفیق درک باقیمانده ماه قرآن خدمت کاربر گرامی! برادر گرامی باید در ابتدا بگویم خوشحالم با انسان فرهیخته ای چون شما اشنا می شوم . و خوشو قت شدم . اما در باب سوال شما در حد بضاعت مزجاه خود باید بگویم این عالم و عوالم پس از آن همگیدارای مراتب و درجات و همچنین انسان ها در این عوالم دارای مراتب و درجاتی است. یعنی انسان این موجود پیچیده و عجیب دارای مقاماتی است بس متفاوت و آن هم بسته است به عواملی که در خود ایجاد می نماید . با بررسی ایات نورانی قرآن و روایات معصومین می فهمیم مقام و جایگاهی بالاتر از دانا شدن وجود ندارد دانا و عاقل و بصیر شدن که سفارش سراسر وحی است که آیا نمی اندیشید آیا بصیرت ندارند ..... در این طریق ، چند راه مورد تایید اهل بیت ع و قران موجوداست که دو تا از شاهراه های آن را توضیح می دهم: 1- راه عقلی و منطقی و برهانی و فلسفی و.... 2- راه شهود و دل و عشق و معنا و وجدانی در راه اول که مسلما نکات عرفایی که فرمودید صحیح است راه پر پیچ و خمی است که بسیار مشکل و پرآفت است و بسیاری از بزرگان را در خودکشیده است آیا حجاب اکبر غیر از همین علم ظاهریست که اگر با عصاره تقوی مصرف نشود سم و زهر خودبینی انسان را کور می نماید وسقوط..... ببینید همین عرفا و فلاسفه چقدر در مذمت آن داد سخن ها داده اند : از درس و مدرسه ام حاصلی نشد........ علم رسمی سر به سر قیل است و قال –نه بدان کیفیتی حاصل نه حال(شیخ بهایی) و ........................ پس باید : عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو: آن انسان کاملی که از انفاس قدسی اولیا بهره ها برده و در پای درس اساتید مراتنب مقدماتی عرفان یعنی فقه و منطق و. فلسفه را طی نموده است مسلما بسیار دانا تر بالاتر و عمیق تر از آن کسی است که فقط و فقط چراغ شهود به دست گرفته است و از این ورطه هولناک کورمال کورکال طی طریق می نماید...... 2-اما راه شهود را هم وادی های فراوانست که امثال انسان هایی که فرمودید اکثرا با عنایت اهل بیت ع قران و اساتید بزرگ طی نموده اند و این هم احادیث عجیبی دارد که می توتنید به کتبی چون روح مجرد یا اربعین حدیث امام خمینی روحی فداه مراجعه فرمایید.............. هزار نکته باریک تر زمو اینجاست.................. ان شاء الله خوشبخت و سعادتمند شوید. از کمک به همنوعان خود مخصوصا مردم مظلوم سومالی و دعا برای حق خواهان عالم مخصوصا مردم بحرین غفلت نورزید. موفق ، موید و پیروز و سربلند باشید!



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.