مصطفی نقوی راوندی

سلام. 1- چرا پدر منشأ فرزند محسوب شده و مادر شریک در تولد تلقی می‌شود؟ با توجه با اینکه زن در جریان...

سلام. 1- چرا پدر منشأ فرزند محسوب شده و مادر شریک در تولد تلقی می‌شود؟ با توجه با اینکه زن در جریان زایش و تربیت فرزند نسبت به مرد رنج بیشتری متحمّل می‌شود. 2- چرا نام خانوادگی فرزندان از نام خانوادگی مردان گرفته می‌شود و نه از زنان؟ آیا این صرفاً یک قرارداد اجتماعیست یا دلیل و برهان قابل قبولی برای آن وجود دارد؟
سه‌شنبه، 10 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

مصطفی نقوی راوندی

سلام. 1- چرا پدر منشأ فرزند محسوب شده و مادر شریک در تولد تلقی می‌شود؟ با توجه با اینکه زن در جریان...

مصطفی نقوی راوندی ( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

سلام.
1- چرا پدر منشأ فرزند محسوب شده و مادر شریک در تولد تلقی می‌شود؟ با توجه با اینکه زن در جریان زایش و تربیت فرزند نسبت به مرد رنج بیشتری متحمّل می‌شود.
2- چرا نام خانوادگی فرزندان از نام خانوادگی مردان گرفته می‌شود و نه از زنان؟ آیا این صرفاً یک قرارداد اجتماعیست یا دلیل و برهان قابل قبولی برای آن وجود دارد؟


مشاور: سيداميرحسين کامراني راد

ژنهاى عامل وراثت به طور نصف در هسته سلول زن و مرد موجود است و گاهى به طور اتفاق ممكن است سلول مرد بر زن يا بالعكس هسته سلول زن بر مرد غلبه پيدا كند، در نتيجه فرزند از نظر اخلاق و يا اوصاف يكى از پدر يا مادر را به ارث برد. كه در اين باره پيامبر بزرگ اسلام فرمودند: ولم ياءتك الا من عرق منك او عرق منها؛ اين فرزند غير مشابه يا از عرق و ويژگيهاى تو كه پدر او هستى پديد آمده است يا از عرق همسرت كه مادر كودك است . يعنى از اوصاف و اخلاق ويژگيهاى آباء و امهات يكى از پدر يا مادر به به وراثت كسب نموده است . پس از انعقاد نطفه دوران پر ماجراى حمل و باردارى شروع مى گردد، دوران باردارى مادر، مسئوليتهاى خطير مادرى او آغاز و مادر از همان ابتداى حمل ، بار سنگين تربيتى كودك را بعهده مى گيرد. پيامبر بزرگ اسلام مبناى سعادت و شقاوت كودك را از همان آغاز باردارى تعيين كرده و مى فرمايد: الشقى من شقى فى بطن امه و السعيد من سعد فى بطن امه؛ بدبخت كسى است كه در رحم مادر گرفتار شقاوت مى گردد و خوشبخت كسى است كه از شكم مادر سعادتمندى او پى ريزى مى گردد. (بحار الانوار، ج3 ص 44) مسئوليت پذيرى مادر: مسئوليت سعادت و خوشبختى كودك را مادر از بدو باردارى بعهده گرفته است چرا كه آبستن شدن ، اين مسئوليت را به دوش او نهاده است ؛ پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: فالمرئة راعية على اهلبيت بعلها و ولده وهى مسئولة عنهم و...؛ زن بر اهل بيت شوهرش و (در غياب او) بر تمام فرزندانش فرمانروائى نموده و مسئوليت تربيتى آنان را بعهده دارد.( مجموعه ورام، جلد1، ص 6) سعادت و خوشبختى فرزند سرمايه ايست كه مادر براى خود و همسر، خاصه فرزندش سعى و تلاش مى كند كه تامين نمايد، اگر يك پسر يا يك دختر به كمال نهائى خود راه يافت ، اين عزت و عظمت را از مادر كسب نموده و زحمات تربيتى و پرورشى مادر، او را به اين سعادت و خوشبختى رسانده است و از فيض كمال و جمال و سعادت و خوشبختى فرزند مستفيض و بهره مند مى شود و رشد و ترقى مادى و معنوى فرزند را مادر براى خود افتخار مى داند و به آن مى بالد. برابر ماده 41 قانون ثبت احوال، نام خانوادگي فرزند همان نام خانوادگي پدر مي باشد . انتقال نام خانوادگی پدر به فرزند از قواعد آمره بوده و نه تنها نیازی به اعلام موافقت پدر نیست بلکه مخالفت پدر نیز مانع اجرای حکم ماده نخواهد شد. با این حال براساس تبصره فرزندان کبیر می‌توانند برای خود نام‌خانوادگی دیگری انتخاب نمایند.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.