حسین

با سلامبنده در یک معدن شن و ماسه کار میکنم با حقوق...

با سلام بنده در یک معدن شن و ماسه کار میکنم با حقوق ماهیانه 700 هزار تومان. چون مجردم و به پولم احتیاجی ندارم ، آنرا در بانک سرمایه گذاری کرده ام و هر دو ماه هم حقوقم را در همون حساب سپرده میگذارم تا سود پولم بیشتر شود. حال صاحب کارم چون پول نداشت یک فقره چک با مدت 50 روز بمبلغ یک و نیم میلیون تومان به من داده است. گفتم من نمیتونم چک قبول کنم و سود بانک را از دست میدم. صاحب کارم گفتند من سودی که بانک بهت میده را میدم ، من هم گفتم اشکال شرعی نداشته باشد؟ گفتند نه من که راضی ام و تو هم راضی و دقیقا سود بانک را بهت میدم و اگر چک نخوای قبول کنی هم من مجبورم برم بانک و وام بگیرم و سود به بانک بدم . حال میخواستم ببینم قبول کنم یا نه؟ آیا از نظر شرعی مشکلی ندارد؟ اگر مشکلی دارد یک راه حل مناسب جهت این مشکل که صاحب کارم بعضی مواقع پول ندارد بیان کنید که از نظر شرعی مشکل نداشته باشد و من هم سود بانک را از دست ندهم. با تشکر.... مرجع تقلید: حضرت آیت ا... خامنه ای
يکشنبه، 25 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حسین

با سلامبنده در یک معدن شن و ماسه کار میکنم با حقوق...

حسین ( تحصیلات : کم سواد ، 25 ساله )

با سلام
بنده در یک معدن شن و ماسه کار میکنم با حقوق ماهیانه 700 هزار تومان.
چون مجردم و به پولم احتیاجی ندارم ، آنرا در بانک سرمایه گذاری کرده ام و هر دو ماه هم حقوقم را در همون حساب سپرده میگذارم تا سود پولم بیشتر شود.
حال صاحب کارم چون پول نداشت یک فقره چک با مدت 50 روز بمبلغ یک و نیم میلیون تومان به من داده است.
گفتم من نمیتونم چک قبول کنم و سود بانک را از دست میدم.
صاحب کارم گفتند من سودی که بانک بهت میده را میدم ، من هم گفتم اشکال شرعی نداشته باشد؟ گفتند نه من که راضی ام و تو هم راضی و دقیقا سود بانک را بهت میدم و اگر چک نخوای قبول کنی هم من مجبورم برم بانک و وام بگیرم و سود به بانک بدم .
حال میخواستم ببینم قبول کنم یا نه؟
آیا از نظر شرعی مشکلی ندارد؟
اگر مشکلی دارد یک راه حل مناسب جهت این مشکل که صاحب کارم بعضی مواقع پول ندارد بیان کنید که از نظر شرعی مشکل نداشته باشد و من هم سود بانک را از دست ندهم.
با تشکر....
مرجع تقلید:
حضرت آیت ا... خامنه ای


مشاور: حجة الاسلام منتظمی

جواب:کاربر محترم: از حسن اعتمادتان به مشاوره راسخون، تشکر می‌کنیم: مضاربه با سه شرط صحیح است: الف) این که قرار داد طبق مضاربه با تعیین سود در صد هر یک، تنظیم شود یعنى معلوم شود از سود حاصل چند درصد مربوط به سرمایه گذار و چند درصد مربوط به شخص کارکننده است (در ضمن اگر ضررى حاصل شد باید آن را بپذیرد). ب) باید صاحب مال به طرف وکالت دهد که بعد از حاصل شدن منفعت سهم او را به مبلغ مورد نظر صلح کند. ج) زمانى که منفعتى حاصل نشده پول ماهانه اى که مى پردازد باید به عنوان على الحساب باشد



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما