دوشنبه، 29 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

بر اساس برخي روايات چرا حضرت زهرا (س) هم دوش مردان در مجالس رسول الله شرکت نمي کرده تا وحي را به صورت مستقيم و بي واسطه ازبهترين مبلغ عالم بشنوند؟


پاسخ :
از صديقه طاهره فاطمه زهرا ـ عليها السلام ـ نقل شده که فرمود: «از دنياي شما سه چيز محبوب من است: تلاوت قرآن، نگاه کردن به چهره رسول خدا ص و انفاق در راه خدا.»[1] بي ترديد از مأنوس ترين افراد به رسول گرامي اسلام فرزند عزيزش فاطمه زهرا مي باشد و هم چنين فاطمه زهرا تنها فردي بود که رسول خدا بيشترين انس را با او داشت. بعد از وفات مادر گرامي اش خديجه کبرا ـ سلام الله عليها ـ پرورش فاطمه در کنار پدرش رسول خدا و در خانه نبوت بود خانه اي که محل نزول وحي و آيه هاي قرآن است، آنجا که نخستين گروه از مسلمانان به يکتايي خدا ايمان آوردند و بر ايمان خويش استوار ماندند، آن سال ها در سراسر عربستان و همه جهان، اين تنها خانه بود که بانگ توحيد و يکتاپرستي از آن بر مي خواست، و زهرا تنها دختر خردسال مکه بود که چنين جنب وجوشي را در کنار خود مي ديد و با ارتباط خاصي که با پدر بزرگوارش داشت با تمام وجودش اسلام و آيات روح بخش آسماني را حس نموده و دريافت مي کرد، و اين وضع تا هنگام رحلت پيامبر اکرم ادامه داشت و هرگز ازدواج فاطمه زهرا و مشغله هاي زندگي و تربيت فرزندان و مسائل خانوادگي از رابطه و علاقه وصف ناپذير زهرا به پدر بزرگوارش رسول خدا نکاست. بنابر اين فاطمه زهرا از همان آغاز، دانش را از سرچشمه وحي فرا گرفت. رسول گرامي اسلام هنگامي که به سفر مي رفت آخرين کسي که با او خدا حافظي مي کرد و آنگاه که از سفر بر مي گشت اولين کسي که او را ملاقات مي کرد فاطمه بود، ديگر نيازي ندارد که براي فراگيري تعليمات آسماني و آيات قرآني در مجالس عمومي شرکت نمايد، چه آن که مجالس عمومي براي کساني است که توفيق حضور در مجالس انس خصوصي را ندارند و مقام بزرگ بانوي جهان اسلام صديقه طاهره والاتر از اين است که براي فراگيري آيات الهي در مجالس عمومي با مردان و ساير مسلمانان شرکت نمايد. او که معلم خصوصي چون پيامبر دارد و خانه اش آسايشگاه رسول گرامي اسلام و مجلسش محفل انس با پيامبر و علي ـ عليهم السلام ـ است چه نيازي به شرکت در مجالس ديگر دارد؟ به علاوه غرض از تنزيل آيات، رسيدن حقايق و تعاليم و توصيه ها به همه مردم است، که اين غرض قطعا حاصل مي شد.
فاطمه کسي است که مشق زندگي و انسانيت را در مدرسه عشق بلا واسطه از پدر بزرگوارش آموخته و فراگرفته است و به همين جهت است که اميرالمومنين در پاسخ به سخن فاطمه در آخرين لحظات زندگي اش که فرمود: «اي پسر عمو: تو هرگز مرا در دوران زندگي دروغگو و خائن نيافته و هرگز با فرمانت مخالفت نکردم.»[2] فرمود: «پناه به خدا تو داناتر و پرهيزکارتر و گرامي تر و نيکو تر از آني ...»[3] و بي ترديد فاطمه اين دانائي و پرهيزکاري را بلاواسطه از رسول گرامي اسلام آموخته است و دانش و تقواي فاطمه به گونه‌اي ناب و خالص است که گويي دانش پيامبر و تقواي آن حضرت است که خاتم اوصيا حضرت بقيه الله ع مي فرمايد: «دختر رسول خدا فاطمه س براي من سرمشق و الگوي نيکويي است»[4] براي آگاهي بيشتر از ادعيه و اذکاري که حضرت زهرا از پيامبر بزرگوار به طور خصوصي آموخته است مي توانيد به کتاب ارزشمند (احقاق الحق) آيه الله مرعشي نجفي مراجعه نمائيد.
از امام سجاد ـ عليه السلام ـ نقل شده که فرمود: «وقتي که قيامت فرا رسد، منادي ندا مي دهد: در اين روز، ترس و اندوهي به خود راه ندهيد. همه خوشحال از اين عفو عمومي سر بالا مي برند. فاطمه س وارد محشر مي شود و گفته مي شود کساني که به آيات ما ايمان آوردند و مسلمان شدند به جز مسلماناني که دوستدار اهل بيت هستند، همگي سرها را به زير اندازند. آنگاه اعلام مي شود: اين است فاطمه دختر محمد ص او و همراهانش به سوي بهشت مي روند. خداوند فرشته اي را خدمت وي مي فرستد و مي گويد: حاجتت را از من بخواه. فاطمه عرض مي دارد: پرورگارا: حاجت من آن است که مرا و کساني را که فرزندان مرا ياري کردند مورد عفو قرار دهي.[5]

پی نوشتها:
[1]. نهج الحياه، ص 271، ح 164.
[2]. فاطمه الزهرا من المهد الي اللحد، ص 609 و 610، روضه الواعظين، ص 151: لفتال النيشابوري.
[3]. فاطمه الزهرا من المهد الي اللحد، ص 609 و 610، روضه الواعظين، ص 151: لفتال النيشابوري.
[4]. بحار الانوار، ج 53، ص 180.
[5]. عوالم العلوم،
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما