پرسش :
آيا پس از به شهادت امام حسين ، شيري آمد و از جنازة حفاظت کرد؟
پاسخ :
درباره ي ائمه کرامات زيادي درمنابع نقل شده که نمي توان به راحتي و بدون دليل آنهارا رد کرد . ازاين رو ترديد در اين مسائل با توجه به جايگاه معنوي ائمه مشکل است ؛ امروزه برخي از مرتاضان هند ادعاي کراماتي دارند که قبول آنها براي مردم مشکل نيست ، از اين روي درباره ي ائمه ما که مقام معنوي آنها بيش ازفهم و درک عادي است کرامات زيادي قابل اثبات است از اين جهت رد آنها بدون دليل ، مناسب نيست ؛ بررسي اسناد تنها راهي است که مي توان به نتايجي دست يافت ؛ از اين گذشته گزارش هاي معتبري درباره ي کرامات ائمه نقل شده که مويداين مسائل است .
در خصوص داستان فضه و شير که در کتاب کافي اثر مرحوم ثقة الاسلام کليني ـ ره ـ آمده است و اين کتاب توسط حجة الاسلام حاج سيد جواد مصطفوي ترجمه شده در اين بخش که ايشان از ترجمة اين روايت خودداري نموده اند. و مي فرمايند:«اين روايت جنبه تاريخي دارد و سندش به امام ـ عليه السّلام ـ نمي رسد، فلذا از ترجمة آن خودداري مي کنم.»[1] چون درزمينه ي مسائل تاريخي تخصص نداشته از ورود به بحث خوداري نمود.
با مراجعه به معجم رجال حضرت آيت الله خويي ـ رحمة الله عليه ـ روات اين حديث بررسي شد و آخرين راوي آن (ادريس ابن عبدالله الاودي الکوفي) است که فردي ناشناخته مي باشد.[2] مرحوم شهيد مطهري ـ رحمة الله عليه ـ در اين مطلب ترديد داشته و با اين وجود جانب احتياط را رعايت کرده و چيزي نگفته اند. اما با توجه به بروز کرامات زياد که از امام حسين (عليه السلام) به ويژه اينکه قبر آن حضرت بارها توسط دشمنان مورد اهانت واقع شد ولي نتوانستند تخريب کنند ؛و با توجه به اینکه امام محور هستي است و کائنات همگی مطیع اویند ،ازاين جهت به راحتي نمي توان دراين مسائل ترديد وآن را انکار کرد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1- برگي از تاريخ عاشورا، از مرحوم دکتر محمّد ابراهيم آيتي.
2- عاشورا پژوهي ،صحتي سردودي
پی نوشتها:
[1] . کليني، اصول کافي، ترجمه و شرح سيد جواد مصطفوي، ج2، بي چا، انتشارات گلگشت، بي تا، ص 367.
[2] . خويي، ابوالقاسم، معجم رجال الحديث، ج3، چاپ اول، بيروت ـ لبنان، سال 1304 هـ، 1917 م، ص 11.
منبع: اندیشه قم
درباره ي ائمه کرامات زيادي درمنابع نقل شده که نمي توان به راحتي و بدون دليل آنهارا رد کرد . ازاين رو ترديد در اين مسائل با توجه به جايگاه معنوي ائمه مشکل است ؛ امروزه برخي از مرتاضان هند ادعاي کراماتي دارند که قبول آنها براي مردم مشکل نيست ، از اين روي درباره ي ائمه ما که مقام معنوي آنها بيش ازفهم و درک عادي است کرامات زيادي قابل اثبات است از اين جهت رد آنها بدون دليل ، مناسب نيست ؛ بررسي اسناد تنها راهي است که مي توان به نتايجي دست يافت ؛ از اين گذشته گزارش هاي معتبري درباره ي کرامات ائمه نقل شده که مويداين مسائل است .
در خصوص داستان فضه و شير که در کتاب کافي اثر مرحوم ثقة الاسلام کليني ـ ره ـ آمده است و اين کتاب توسط حجة الاسلام حاج سيد جواد مصطفوي ترجمه شده در اين بخش که ايشان از ترجمة اين روايت خودداري نموده اند. و مي فرمايند:«اين روايت جنبه تاريخي دارد و سندش به امام ـ عليه السّلام ـ نمي رسد، فلذا از ترجمة آن خودداري مي کنم.»[1] چون درزمينه ي مسائل تاريخي تخصص نداشته از ورود به بحث خوداري نمود.
با مراجعه به معجم رجال حضرت آيت الله خويي ـ رحمة الله عليه ـ روات اين حديث بررسي شد و آخرين راوي آن (ادريس ابن عبدالله الاودي الکوفي) است که فردي ناشناخته مي باشد.[2] مرحوم شهيد مطهري ـ رحمة الله عليه ـ در اين مطلب ترديد داشته و با اين وجود جانب احتياط را رعايت کرده و چيزي نگفته اند. اما با توجه به بروز کرامات زياد که از امام حسين (عليه السلام) به ويژه اينکه قبر آن حضرت بارها توسط دشمنان مورد اهانت واقع شد ولي نتوانستند تخريب کنند ؛و با توجه به اینکه امام محور هستي است و کائنات همگی مطیع اویند ،ازاين جهت به راحتي نمي توان دراين مسائل ترديد وآن را انکار کرد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1- برگي از تاريخ عاشورا، از مرحوم دکتر محمّد ابراهيم آيتي.
2- عاشورا پژوهي ،صحتي سردودي
پی نوشتها:
[1] . کليني، اصول کافي، ترجمه و شرح سيد جواد مصطفوي، ج2، بي چا، انتشارات گلگشت، بي تا، ص 367.
[2] . خويي، ابوالقاسم، معجم رجال الحديث، ج3، چاپ اول، بيروت ـ لبنان، سال 1304 هـ، 1917 م، ص 11.
منبع: اندیشه قم