يکشنبه، 6 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا همه كساني كه از مدينه يا مكه امام حسين عليه‌السلام را همراهي مي‌كردند تا كربلا با ايشان ماندند؟ تعداد همراهان ايشان از مدينه و مكه ثبت شده است؟


پاسخ :
تعداد همراهان امام به هنگام حركت از مدينه، به بيست و يك نفر مي‌رسيد[1]. اين عده عبارت بودند از: جمعي از بني‏ هاشم، برادران، برادرزادگان و عموزادگان ـ به جز محمّد حنفيّه ـ..[2] از ميان مورّخان، دينوري با تفصيل بيشتري دربارة همراهان امام گزارش داده و مي ‏نويسد: «وقتي كه روز به پايان رسيد و شب، سياهي خود را گستراند، حسين ـ رضي‌الله عنه ـ به سوي مكّه روانه شد، در اين سفر دو خواهرش ام‌كلثوم و زينب ـ س ـ‏ و فرزندان برادرش و برادرانش ابوبكر، جعفر، عباس و عموم افراد خاندانش كه در مدينه بودند، به جز محمّد حنفيه او را همراهي كردند. امّا عبدالله بن‌عباس چند روز قبل از آن به مكه رفته بود.»[3]
در مكه تعدادي ديگري به آن حضرت ملحق شدند . برخي از مورخان تعداد آنها را پنجاه نفر و برخي هشتاد دو نفر ذكر كرده‌اند.
اين عده امام را از مكه به سمت كوفه همراهي مي‌كردند تا آنكه خبر شهادت مسلم بن عقيل و پيمان شكني كوفيان به ايشان رسيد. امام نيز همگان را جمع كرده نامه‏اي را كه به همين مضمون به ايشان رسيده بود بيرون آورد و به مردم نشان داد و فرمود:
بسم الله الرحمن الرحيم. امّا بعد، خبر بس ناگواري به ما رسيده است! مسلم بن‌عقيل و هاني بن‌عُرْوَه و عبدالله بن‌بُقْطر كشته شده ‏اند! شيعيان ما را تنها گذارده‏ اند! هر كس بخواهد مي ‏تواند برگردد! و حقّي از ناحية ما بر گردن او نيست.
در اين هنگام مردم از چپ و راست از اطراف او پراكنده شدند و تنها كساني كه از مدينه، همراه آن حضرت آمده بودند، [و تعداد اندكي از كساني كه بعداً پيوسته بودند]، باقي ماندند.[4]
كاروان امام با افراد باقي مانده به حركت ادامه داد تا به كربلا رسيد .

پی نوشتها:
[1] ـ صدوق، الامالي، (تحقيق: قسم‌ الدراسات‌ الاسلامية مؤسسة البعثه، قم، موسسة البعثة، چ اول،1417 ق) مجلس30.
[2] - شيخ مفيد، الارشاد، (تحقيق: موسسة آل ‌البيت(ع)، قم، المؤتمر العالمي لألفية الشيخ المفيد، چ اول، 1413ق)ج2، ص34؛ طبري، تاريخ الامم و الملوك، (تحقيق محمد أبو الفضل ابراهيم ، بيروت، دار التراث ، چ دوم، 1387ق) ج5، ص341؛ ابومخنف، وَقْعَةُ‌الطَّف، (محقق: محمد هادي يوسفي غروي، قم، جامعه مدرسين، چ اول، 1367 ش)ص85؛ هرچند بسياري از مورّخان فقط محمّد بن‌حنفيه را استثناء كرده‌اند [مانند: طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص341؛ ابوحنيفة دينوري، اخبارالطِّوَال، (محقق: عصام محمد الحاج علي، بيروت، دار الكتب العلمية، چ اول، 1421 ق)ص337؛ شيخ مفيد، پيشين؛ ابن‌اثير، الكامل في التاريخ، (تحقيق: مكتب التراث، بيروت، دار إحياء التراث العربي، چ چهارم، 1408ق)ج2، ص531 و...] امّا عمر بن‌علي را نيز بايد استثناء نمود؛ زيرا ابن‌قتيبه در المعارف، (بيروت، دار الكتب العلمية، چ دوم، 1424 ق)ص127 احوالات او را بيان كرده ولي او را جزء ‌شهداي كربلا ذكر ننموده است، همچنين ابوالفرج اصفهاني در مَقاتل‌الطالبيين (محقق: احمد صقر، قاهره، دار احياء الكتب العربية، 1368ق) ص84 خبر از نزاع وي با عبيدالله فرزند حضرت ابو‌الفضل العباس ـ ع ـ بر سر ارث بردن از آن حضرت مي‌دهد كه حاكي از عدم همراهي با امام مي‌باشد.
[3] - الاخبار الطِّوَال، ص337.
[4] ـ طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص399 ـ 398؛ بَلاذُري، انساب‌الاشراف، (محققين: سهيل زكار و رياض زركلي، بيروت، دار الفكر، چ اول، 1417 ق)ج3، ص380 ـ 379؛ شيخ مفيد، الارشاد،ج2، ص76 ـ 75؛ابن‌اثير، الكامل في التاريخ، ج2، ص549. ابن‌اثير تصريح مي‏ كند: وقتي كه امام از مكه عازم كوفه شد در طول راه كه از محل‏هاي تجمع قبائل عرب عبور مي‏ كرد، تعدادي از آنان به امام مي‏ پيوستند تا آن كه در زُباله اين خبر به امام رسيد.
منبع:سایت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما