يکشنبه، 31 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا منافقان می‌توانند با احضار روح مزاحمتی برای ایران ایجاد کنند؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
احضار روح و ارتباط با ارواح امری ممکن است؛ یعنی از نظر عقل محال نیست و می‏ شود کسانی پیدا شوند که بتوانند با روح فردی ارتباط برقرار کنند. ظاهراً غیر از اولیاءالله و احیانا کسانی که به نفس خود ریاضت های بسیار مشکل می دهند کسی نمی تواند این کار را انجام دهد و از آن جایی که منافقان عموما انسان هایی متکبر و خود خواه و اسیر هواهای نفسانی اند، یا توان انجام ریاضت های غیر شرعی را هم ندارند، هرگز به چنین قدرتی دست نخواهند یافت.
بر فرض هم که از قدرت های شیطانی برخوردار گردند، این گونه نیست که در آسیب رساندن به دیگران آزاد و بی قید و شرط باشند و هیچ قدرتی جلودار آنها نباشد یا روشی برای دفاع وجود نداشته باشد.

پاسخ تفصیلی:
احضار روح و ارتباط با ارواح امری ممکن است؛ یعنی از نظر عقل محال نیست و می ‏شود کسانی پیدا شوند که بتوانند با روح فردی ارتباط برقرار کنند. [1] اما این که این کار چگونه صورت می ‏گیرد و آیا در حال حاضر فردی هست که بتواند این کار را بکند، ما اطلاعی نداریم.
این که چه کسی می ‏تواند این کار را انجام دهد، ظاهراً غیر از اولیاء الله نتوانند این کار را انجام دهند و از راه علوم تجربی هم این کار فراهم شدنی نیست.

برای وضوح بیشتر سخن، به چند مسئله اشاره می‏ کنیم:

1. انسان از دو بُعد جسم و روح تشکیل شده است، جسم بعد از مرگ، جزئی از خاک شده اما روح سر از افلاک درمی ‏آورد و برای همیشه باقی می ‏ماند و تا قیامت در عالم برزح به سر می ‏برد. و از آن جا که روح، یک امر مادّی نیست؛ محدودیت ماده را ندارد و به سان اشعه خورشید که از ورای شیشه و ابر به داخل اتاق و منزل می ‏تابد و هیچ کدام از آنها نمی ‏تواند مانع از حضور و حرکت حیات آفرین ذرّات آن شود، می تواند در همه جا حاضر شود.

2. طبق آیات و احادیث [2] فراوان این حقیقت به اثبات ‏رسیده است که می ‏توان با ارواح ارتباط برقرار نمود و نیز می ‏توان با ارواح سخن گفت و آنان قادرند که این سخنان را بشنوند و...، همان طور که رسول خدا (ص) با کشته شدگان قریش (که آنها را در چاه بدر انداختند) صحبت کرد و به آنها فرمود: "شما چه بد همسایگانی برای رسول خدا بودید...". و در پاسخ به اعتراض عمر که این کار را بی فایده انگاشت فرمود: "ساکت شو ای پسر خطاب، سوگند به خدا که تو از آنها شنواتر نیستی!". [3]
امیرالمؤمنین علی (ع) نیز بعد از جنگ جمل با کشته شدگان، صحبت نمود. [4]
پس اصل امکان ارتباط با ارواح غیر قابل انکار است. بالاتر این که هر یک از ما در عالم خواب بارها با ارواحی که می ‏شناخته ایم (مثل اقوام فوت شده) ارتباط برقرار نموده و صحبت کرده ‏ایم، و شاید از حوادث آینده خبر داده ‏اند. اینها همه شواهدی بر امکان ارتباط با ارواح و احضار آنها است.
در این باره، تجربه بزرگ مفسّر و قرآن شناس قرن، حضرت علامه طباطبائی (قدس) و نیز برادرش علامه سید محمد حسن الاهی طباطبائی بهترین مؤید است. ایشان روح پدر و مادر خود را احضار کرده و گزارش‏ های نهانی از این جهان را گرفته بودند. [5]

3. این نکته قابل انکار نیست که در برخی مواقع اجنه یا شیاطین خود را، به جای روح شخص معینی جا زده، و ما را فریب دهند (همان طور که از برخی جلسات ارتباط با ارواح نقل شده است) پس همیشه ارتباط با ارواح درست نبوده و برخی مواقع دروغ است. علاوه این احتمال وجود دارد که برخی از افراد شیاد نیز از طریق ارتباط با جن و تسخیر جن، و حتی با استفاده از قوه تخیل و تردستی بعضی کارها را انجام دهند و چنین وانمود کنند که روح را احضار نموده ‏اند که انسان هوشیار و آگاه، باید توجه داشته باشد و فریب آنان را نخورد.

4. هرچند احضار روح، حقیقت دارد، اما در صورتی می توان به یافته ها و آگاهی ها و... اطمینان داشت که این احضار توسط انسان هایی انجام پذیرد که در این راه با مبارزه نفس و تهذیب آن، به این مقام نائل گشته اند، نه این که با تحمل ریاضت های بسیار مشکل غیر شرعی به چنین قدرتی دست یافته باشند که در این صورت این راه ها از اعتبار برخوردار نیستند و اعتمادی هم به آنها نیست. [6]
در هر صورت در مورد دست رسی منافقان به چنین قدرتی باید گفت که با توجه به ساختار فکری و اخلاقی آنان که عموما انسان هایی متکبر و خود خواه و اسیر هواهای نفسانی اند (مخصوصا اینها که یوغ مزدوری آمریکا برگردن دارند) هرگز به چنین قدرتی دست نخواهند یافت، مگر این که جوهره وجودی آنان دگرگون شود که در آن صورت دیگر منافق و در صف مقابل اسلام، مردم و جمهوری اسلامی نخواهند بود، و یا اگر به قدرتی آمیخته با دروغ و فریب دست یابند، چنین دسیسه های شیطانی قابل دفع است.
آن گونه که عده ای تصمیم گرفتند از طریق چشم زخم آسیبی به پیامبر (ص) برسانند، اما برای دفع آن اذکار و روش های خاصی فرستاده شد.

پی نوشتها:
[1] مکارم شیرازی، ناصر، عود ارواح، ص 63 و 130.
[2] مثلا؛ صالح با ارواح قوم خویش سخن گفت، اعراف، 77 – 79، یا شعیب با ارواح گذشتگان سخن می گوید، اعراف، 85 – 93، همچنین پیامبر (ص) با ارواح انبیا سخن گفته است، زخرف، 45 .
یا در بقیع با ارواح مردگان به سخن پرداخت. نک: طبقات بن سعد، ج 2، ص 204؛ سیره ابن هشام، ج 1، ص 453.
امیرالمومنین زمانی که از صفین برمی گشت در کنار قبرستان کوفه ایستاد و فرمود ای ساکنان خانه های وحشت زا و نقاط فقر و گورهای تاریک ای هم آغوشان با خاک و دور ماندگان از وطن ای مظاهر وحشت و ترس شما بر ما سبقت گرفتید و ما به شما می پیوندیم من شما را آگاه می سازم خانه های شما تصاحب شد همسرانتان ازدواج کردند ثروتهایتان تقسیم شد، چه خبری پیش شماست و آنگاه رو کرد به یاران و فرمود اگر به آنان اجازه داده می شد که سخن بگویند جواب می دادند که بهترین توشه تقوا است. نهج البلاغه خطبه 179. نک: سبحانی، جعفر، اصالت روح.
[3] بحارالانوار، ج 6، ص 254، چاپ آخوندی.
[4] حسینی طهرانی، معاد شناسی، ج ‏2، ص 242.
[5] این قضیه را می‏ توانید در کتاب مهر تابان،(درباره زندگی علامه طباطبایی)، حسینی تهرانی، محمد حسین، مطالعه کنید.
[6] islamquest.net/fa/archive/question/1747.
منبع: www.islamquest.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما