يکشنبه، 31 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

بنده معلم درس شیمی هستم، در کلاس موارد متعددی پیش می‌آید که بخشی از وقت کلاس را به تبیین مباحث دینی می‌پردازم. البته خود دانش‌آموزان سوال مطرح می‌­کنند و می­‌گویند از معلم دینی پاسخ درخور دریافت نکردند. آیا پرداختن به این مباحث با توجه به اینکه قرارداد کاری من درباره تدریس شیمی است، شبه‌ه­ای در حلال بودن حقوق بنده ایجاد می­‌کند یا نه؟


پاسخ :
پاسخ از حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌ زاده، مطابق با فتوای مقام معظم رهبری:
یک نکته‌­ا‌ی را در پاسخ این سوال می­خواهم عرض کنم و آن اینکه ما خیال نکنیم که هر جا مسائل دینی مطرح شود یا کسی منبر برود یا موعظه کند، این جایز است، این پسندیده است، نه. شما معلم شیمی هستید، باید شیمی تدریس کنید. میگوید آقا اینها خیلی مهم نیست مسائل دینی را بگوییم، اینها وضو بلد نیستند، نماز بلد نیستند؛ وضو و نماز بلد نیستند؛ اینها باید وقت دیگر و جای دیگری یاد بگیرند. آن چیزی که به شما در قبالش حقوق می­دهند و تعهد خدمت دارید، همین کار است. حالا یک مثال ساده­‌ای بزنم. مثلا اگر کارگری را گرفتند برای اینکه آجرها را ببرد داخل ساختمان و آن کارگر می‌آید اینجا می­­بیند مثلا فلان پنجره شیشه­‌اش شکسته، اگر آجرها را رها کند و بگوید من بروم شیشه بخرم بیاندازم به این پنجره چون کار بهتری است، همه فقها می­گویند چون مطابق قرارداد اجاره عمل نکرده، ولو کار بهتری هم انجام داده باشد، ایشان استحقاق گرفتن اجرت ندارد. صاحبکار خواست پول می­دهد و اگر نخواست نمی‌دهد. حتی می­فرمایند اگر آن کار بهتری را که انجام داده بگویند به حالت اول برگردان، وظیفه­‌اش این است که برگرداند. بله یک وقت هست شما تدریس­تان را کردید یک فرصتی باقیمانده است و درسی دیگر نیست، حالا مسئله دینی می­گویید - اگر خلاف مقررات نباشد، در مسائل کلاسی گاهی این هست - این اشکالی ندارد، اما اگر شما معلم شیمی هستید، الان وقت درس شیمی است، شیمی باید تدریس کنید و مجاز نیستید رها کنید و به مسائل دینی یا مسائل دیگر غیر از کار موظف خودتان بپردازید.
حال اگر معلمی آن وظیفه خودش را رها کرد و به تدریس امر دیگری پرداخت، یعنی به وظیفه عمل نکرده و همچنان که آن مثال را عرض کردیم، ایشان استحقاق حقوق ندارد و به خاطر وقتی که تلف کرده، استحقاق دریافت حقوق را ندارد و اگر گرفته باشد باید برگرداند. ممکن است بگویید ایشان تلف نکرده، مسائل دینی را گفته؛ در جواب باید گفت نه، ایشان طبق قرارداد استخدامی عمل نکرده است. ممکن است بگویید کار خیلی سخت شد، نه خیر. اسلام دینی است دارای قوانین و مقررات خاص و مقرراتی هم هست، اینگونه نیست که هر کس هر چه دلش بخواهد انجام بدهد و هر چه که به نظرش می­رسد که خوب است آن را انجام دهد، باید دستور دین را انجام دهد. دستور دین هم در این مورد این است که معلم شیمی باید شیمی تدریس کند.
منبع: KHAMENEI.IR


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.