شنبه، 30 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اینجانب در طول خدمت و فعالیت در پزشکی قانونی با موردی مواجه شده ام که فردی در اثر حادثه تصادف رانندگی بدنبال خورد شدن شیشه جلوی ماشین و پاشیده شدن خرده شیشه به سر و صورت دچار خراشیدگی های بسیار متعدد با ابعاد کوچک حدودا 120 مورد جرح به اندازه ارزن گردیده بود و در همین حادثه شخص دیگری دچار شکستگی استخوان در ناحیه زانو شده بود. کلیه آثار و جراحات مصدوم اولی پس از حدود یک هفته بدون بر جای ماندن کوچکترین اثر قابل ملاحضه بهبود یافت و مصدوم دوم پس از حدود یکسال معالجه بدلیل محدودیت حرکتی شدید زانو (که آن بعلت معالجات طولانی حادث شده بود نه به دلیل معیوب جوش خوردی استخوان) دچار نقص عضو دایم گردید. دیه متعلقه به مصدوم اول معادل 120 شتر و دیه متعلقه به مصدوم دوم حداکثر 10 شتر (چون برای نقص عضوی ایجاد شده اش مازاد بر دیه نیز وجاهت شرعی و قانونی ندارد) می باشد. الف: آیا اینگونه محاسبه از نظر شرعی صحیح است یا این که جراحات موجود در یک عضو چنانچه در اثر ضربه واحد یک زمان حادث شده باشند معادل یک جرح محسوب می شوند؟ ب: آیا جایز است انسان برای خودش یا شخص دیگری (مرد یا زن) صیغه عقد موقت بخواند؟ در چه صورت جایز است؟ پ: نگاه کردن به صورت خانمی که آرایش کرده اشکال دارد؟


پاسخ :
پاسخ:الف- در فرض مذکور چون جراحات متعدد است و هر یک از آنها عنوان و موضوع مستقلی برای تعلق دیه می باشد دیه هم متعدد است و در صورت مصدوم شدن استخوان بشرحی که مرقوم داشته اید دیه شکستگی استخوان هر چند یک پنجم دیه یک پا و یا صد مثقال طلا و یا ده شتر است ولی مخارج معالجه را که فرمودید یک سال طول کشیده است نیر جانی باید بپردازد بعلاوه اگر نقصی در استخوان باقی مانده و بهبود کامل حاصل نشده است باید بر مقدار دیه افزوده شود.
پاسخ:ب- جایز است ولی احتیاط مستحب آن است که دو نفر بخوانند.
پاسخ:پ- نگاه به چهره نامحرم از روی ریبه و تلذذ حرام است و در غیر ریبه و تلذذ هم اگر آرایش بیش از حد متعارف باشد نیز حرام است.
منبع: noorihamedani.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.