پرسش :
طلایی است مسکوک که مقدار آن بیش از حد نصاب میباشد و چندین سال است زکات آن داده نشده است، آیا نسبت به تأخیر در پرداخت زکات سالهای گذشته، اشتغال ذمّه است یا فقط معصیت کرده و با پرداخت زکات فعلی، تدارک میشود؟ اگر از چهل دینار یک دینار را باید بدهد، در صورتی که به پول رایج، به قیمت در آورده و پرداخت نمود و آن یک دینار در ملک او باقی ماند، آیا بازهم نصاب زکات، نسبت به چهل دینار باقی است؟ پس از پرداخت زکات، اگر در سالهای بعد، بقیه طلا که بازهم بیش از حد نصاب است باقی مانده، آیا مجدّداً مشمول حکم زکات میشود؟
پاسخ :
نصاب اوّل طلای مسکوک که بیست مثقال شرعی است، اگر زکات آن - که نصف مثقال شرعیست - پرداخت نشده تا چند سال فقط یک زکات بر اوست و اگر پرداخت شد و از عین و به قدر نصاب نماند، چیزی بر آن نیست و اگر از قیمت پرداخت شد، پس تا مقدار نصاب محفوظ و باقی است، باید در سالهای آینده زکات همان قدر نصاب را بدهد و تکرار نماید و اما اگر بیش از نصاب داشت، در هر سال تکرار میشود تا به مرز نصاب اوّل برسد؛ هر چند در این سالها ادای زکات نکند.
فقط غلّات اربعه، اگر زکات آنها داده شد، دیگر، در سالهای دیگر اگر چه نصاب، باقی باشد زکات نیست.
منبع: استفتائات از محضر حضرت آیتالله العظمی بهجت (دوره 4 جلدی)، ناشر: دفتر حضرت آیتالله العظمی محمدتقی بهجت، قم، 1386.
نصاب اوّل طلای مسکوک که بیست مثقال شرعی است، اگر زکات آن - که نصف مثقال شرعیست - پرداخت نشده تا چند سال فقط یک زکات بر اوست و اگر پرداخت شد و از عین و به قدر نصاب نماند، چیزی بر آن نیست و اگر از قیمت پرداخت شد، پس تا مقدار نصاب محفوظ و باقی است، باید در سالهای آینده زکات همان قدر نصاب را بدهد و تکرار نماید و اما اگر بیش از نصاب داشت، در هر سال تکرار میشود تا به مرز نصاب اوّل برسد؛ هر چند در این سالها ادای زکات نکند.
فقط غلّات اربعه، اگر زکات آنها داده شد، دیگر، در سالهای دیگر اگر چه نصاب، باقی باشد زکات نیست.
منبع: استفتائات از محضر حضرت آیتالله العظمی بهجت (دوره 4 جلدی)، ناشر: دفتر حضرت آیتالله العظمی محمدتقی بهجت، قم، 1386.