حکم ساز
آیا همه سازهای دستی و الکترونیکی ایرانی و غربی، حکم واحدی دارند؟
همهی مراجع (به جز بهجت و صافی): اگر از آلات موسیقی مختص به لهو باشد، استفاده از آن جایز نیست و اگر از آلات مشترک است، استفاده از آن به منظور منافع مشروع و حلال اشکال ندارد.[۱]
آیات عظام بهجت و صافی: استفاده از آلات موسیقی و لهو جایز نیست. [۲]
پی نوشت ها:
[۱]ـ امام، استفتائات، ج ۲، مکاسب محرم س ۳۰؛ خامنهای، اجوبه استفتائات س ۱۱۶۴؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، ص ۹۹۲؛ مکارم، استفتائات، ج ۱ س ۵۲۴ و ۵۲۵ و ج ۲، س ۷۰۷ و ۷۱۰؛ تبریزی، استفتائات، س ۱۰۵۴ و ۱۰۶۵ و صراط النجاه،ج ۱، ص ۱۰۵۵ و دفتر: سیستانی، وحید و تبریزی، استفتائات، س ۱۰۵۴ و ۱۰۶۵ و صراط النجاه،ج ۱، ص ۱۰۰۵ و دفتر: سیستانی، وحید و نوری.
[۲]ـ صافی، جامع الحکام، ج ۱ س ۱۰۰۳ و ۱۰۱۵ و ۱۰۱۸؛ دفتر: بهجت.
منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)
پرسش های مرتبط:
حکم آموزش و یادگیری نوازندگی آلات موسیقی چیست؟
غنایی که از نظر فقهی موضوع حکم حرکت قرار گرفته، چیست؟
آیا حکم غنا مربوط به قالب (صوت) یا مربوط به محتوا (کلام) است، یا هر دو؟
گوش دادن به غنای اطفال چه حکمی دارد؟