حکم گذاشتن قرآن باز بر روى سر بدون طهارت
پرسش :
آیا گذاشتن قرآن باز بر روى سر، بدون طهارت جایز است؟
پاسخ :
آیات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: آرى، جایز است؛ ولى بهتر آن است که قرآن باز را بدون طهارت بر سر نگذارند.[۱]
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: اگر موهاى سر تابع و جزء سر شمرده نشود (یعنى کوتاه نباشد)، جایز است.[۲]
آیات عظام مکارم و نورى: بنابر احتیاط واجب، بدون طهارت جایز نیست.[۳]
تبصره. فرض مسئله، جایى است که سر شخص مو داشته باشد و بخواهد خط قرآن را بدون طهارت به آن برساند. در غیر این صورت حکم تماس بدن با خط قرآن را پیدا مى کند.
پی نوشت ها:
[۱] – صافى و بهجت، توضیح المسائل مراجع، م ۳۱۷؛ امام و فاضل، تعلیقات على العروه، ج ۱، غایات الوضو، م ۳ و دفتر: خامنه اى.
[۲] – سیستانى و تبریزى، منهاج الصالحین، ج ۱، م ۱۶۴ و وحید، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۱۶۴
[۳] – تعلیقات على العروه الوثقى، غایات الوضو، م ۳
منبع: احکام وضو، غسل و تیمم (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)، سید مجتبى حسینى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، دفتر نشر معارف، 1387.
آیات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: آرى، جایز است؛ ولى بهتر آن است که قرآن باز را بدون طهارت بر سر نگذارند.[۱]
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: اگر موهاى سر تابع و جزء سر شمرده نشود (یعنى کوتاه نباشد)، جایز است.[۲]
آیات عظام مکارم و نورى: بنابر احتیاط واجب، بدون طهارت جایز نیست.[۳]
تبصره. فرض مسئله، جایى است که سر شخص مو داشته باشد و بخواهد خط قرآن را بدون طهارت به آن برساند. در غیر این صورت حکم تماس بدن با خط قرآن را پیدا مى کند.
پی نوشت ها:
[۱] – صافى و بهجت، توضیح المسائل مراجع، م ۳۱۷؛ امام و فاضل، تعلیقات على العروه، ج ۱، غایات الوضو، م ۳ و دفتر: خامنه اى.
[۲] – سیستانى و تبریزى، منهاج الصالحین، ج ۱، م ۱۶۴ و وحید، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۱۶۴
[۳] – تعلیقات على العروه الوثقى، غایات الوضو، م ۳
منبع: احکام وضو، غسل و تیمم (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)، سید مجتبى حسینى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، دفتر نشر معارف، 1387.