پنجشنبه، 21 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فضیلت تلاوت سوره توبه

پرسش :

تلاوت سوره توبه چه فضیلتی دارد؟


پاسخ :
در روایات اسلامی اهمّیّت خاصّی به تلاوت این سوره و سوره انفال داده شده است، از جمله در روایتی از امام صادق علیه السلام می‌خوانیم که فرمود:
«مَن قَرَأَ بَرائَةً وَالأنفالَ فی کُلّ شَهرٍ لَم یَدخُلهُ نِفاقٌ أبَداً وَکانَ مِن شیعَةِ أمیرِالمُؤمِنِینَ حَقّاً؛ کسی که سوره‌های برائت و انفال را در هر ماه بخواند روح نفاق در او داخل نمی‌شود و از پیروان راستین علی علیه السلام خواهد بود».(1)
 
اینکه در روایات بر خواندن سوره‌های قرآن تأکید شده، در حقیقت اشاره به محتوای سوره و اثر سازنده آن در تربیت فرد و اجتماع است که آن‌هم بدون فهم معنی و آمادگی برای عمل ممکن نیست.
 
در سوره‌های برائت و انفال، صفوف مؤمنان راستین و منافقان و خطوط اصلی زندگی هر یک به‌روشنی بیان شده و برای کسانی که مرد عمل هستند نه سخن، راه را کاملًا روشن ساخته است.
 
بنابراین تلاوت آنها به ضمیمه فهم محتوا و مجسّم کردن آن در زندگی، این اثر فوق‌العاده را دارد و آنها که به قرآن و آیات نورانیش همانند یک افسون می‌نگرند در حقیقت از روح این کتاب تربیتی و انسان‌ساز بیگانه‌اند.
 
اهمّیّت نکات مختلفی که در این سوره به آن اشاره شده تا آن پایه است که پیامبر صلّی الله علیه و آله در حدیثی فرمود: «سوره‌های برائت و توحید با هفتاد هزار صف از صفوف ملائکه بر من نازل شد و هرکدام اهمّیّت این دو سوره را سفارش می‌کردند».(2)
 
پی‌نوشت:
1- وسائل‌الشیعه، ج 6، ص 250
2- مجمع‌البیان، ج 5، ص 1، ذیل آیه مورد بحث

منبع: فضیلت سوره‌های قرآن (برگرفته از تفسیر نمونه)؛ مهدی دربانی، قم: امام علی بن ابی‌طالب (ع)، ۱۳۸۹.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.