جمعه، 24 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام حج | عدول زن از اعمال حج تمتع به حج افراد: سوال شش

پرسش :

زنی که عادت ماهانه او شش روز است در حال عادت ماهانه برای عمره تمتع مُحرم شد و در روز هشتم از ماه ذی الحجه که مصادف با روز ششم از عادت ماهانه او بوده است، پاک شد و غسل کرد و اعمال عمره تمتع را به جا آورد و برای حج تمتع که مُحرم گردید ظهر روز نهم در عرفات قطره خونی را دید اما نمی‌داند که آیا خون تا بعد از روز دهم از آغاز عادت ماهانه او ادامه خواهد داشت تا نسبت به این خون حکم استحاضه را جاری ساخته و اعمال گذشته او صحیح باشد، یا آنکه این خون قبل از ده روز از آغاز عادت قطع می‌شود تا حکم حیض را بر آن جاری سازد، وظیفه او چیست؟ همچنین اگر این قطره خون را نیز در مشعر الحرام دید، وظیفه او چیست؟


پاسخ :
​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​بسمه تعالی: در مورد سؤال چنانچه خونی که دیده است صفات حیض را نداشته باشد، این زن مستحاضه است.
همچنین اگر در مشعر الحرام نیز خون زردرنگی را دید حتماً باید اعمال و شرایط مستحاضه را مراعات کند، سپس اعمال حج تمتع را به جا آورد.
و اگر این خون صفات حیض را داشت، در این صورت اگر نمی‌تواند برای بقیه اعمال عمره خود به مکه باز گردد همانگونه که از ظاهر سؤال و فرض مذکور چنین بر می‌آید حتماً باید اعمال حج خود را به قصد و نیت اعم از افراد و تمتع به جا آورد و اگر خون او قبل از ده روز قطع گردید کشف می‌شود که وظیفه او حج افراد بوده است و لذا باید بعد از اعمال حج، عمره مفرده‌ای به جا آورد و اما اگر تا بعد از ده روز از ایام عادت او قطع نگردید، در این صورت اعمال عمره تمتعی که انجام داده است، صحیح می‌باشد، والله العالم.

​​​​​​​منبع: استفتائات حج، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (ره)، قم: دارالصدیقه الشهید، ۱۳۸۴.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.